Gå til innhold

Ringe fastlegen hvis man mistenker korona?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører stadig folk skrive og si at man skal ringe fastlegen hvis man mistenker koronasmitte. Men fortsatt har vi jo veldig begrenset med tester, og lite behandling, samtidig som telefonene til fastlege og legevakt er sprengt. Når burde man ringe lege og når burde man la være?

Jeg holder meg isolert og har hjemmekontor i den grad jeg orker, men idag har ikke formen vært bra, har varierende grad av vondt i brystet hele tiden, selv om det ofte bare er som et trykk, er tett og slapp og har smerter i hele kroppen. kan kjennes ut som lungebetennelse kanskje? Men samtidig er jeg ung og frisk ellers, har ikke ordentlig feber og hoster nesten ikke. Ville man fått antibiotika eller bli testet i det hele tatt med slike symptomer? Er redd for å bruke opp telefonkapasitet så de som virkelig trenger det ikke når frem, men vil heller ikke bli verre om jeg ikke må...

Anonymkode: c5221...5f2

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Ville du gått til legen for dette til vanlig, hvis ikke: ikke ring. 

Og hvis du ville gått til legen nå vurder om du absolutt må ha kontakt. Om det er korona er det ingen behandling. Hvis det er vanlig influensa er det heller ingen behandling. 

Hvis du er syk: fokuser på å bli bedre og ikke å jobbe hvis dette sliter deg ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Du tar kontakt hvis du er så dårlig at du har behov for innleggelse, ikke før. Og da er det 113 du ringer.

Anonymkode: 5478b...c6b

AnonymBruker
Skrevet

De eneste som testes er helsepersonell med kontakt med pasienter og de som er skikkelig sjuke/innlagt. 

Har du luftveissymptomer forøvrig skal du holde deg hjemme. Ta egenmelding. Fastlegene er helt overlesset med spørsmål om dette og det aller, aller meste folk lurer på står helt tydelig beskrevet på fhi.no og NAV.no

Anonymkode: 02a5c...d6e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tar kontakt hvis du er så dårlig at du har behov for innleggelse, ikke før. Og da er det 113 du ringer.

Nei, først ringer man 116 117. Du ringer bare 113 hvis det står om liv og død. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siktet litt til rådene øverst på siden, jeg ville aldri ringt fastlege med helt milde symtomer nå. 

Spørsmålet var mer - kan lungebetennelsen som man evnt får av korona behandles med antobiotika? Vet at viruset ikke kan behandles. Jeg lurer siden vanlig vaksine mot lungebetennelse fungerer? Finner ikke informasjon om det noe sted, er vanskelig å vite hvor grensa går til alvorlig sykdom også, er der ikke helt enda, men vil jo ikke la det gå for langt heller, er jo allerede vondt å puste.

Ville ha kontaktet lege vanligvis ja, det håper jeg de føeste gjør med tegn på lungebetennelse selv om feberen ikke er høy nok. men er jo litt unntakstilstand nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er viruslungebetennelse så nei man kan ikke behandle den annet enn med tilførsel av oksygen eller respirator. 

Anonymkode: 7a61d...5f8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er viruslungebetennelse så nei man kan ikke behandle den annet enn med tilførsel av oksygen eller respirator. 

Anonymkode: 7a61d...5f8

Var det jeg også trodde, men hvorfor anbefales svake grupper å ta vaksine mot pneumokokker da?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var det jeg også trodde, men hvorfor anbefales svake grupper å ta vaksine mot pneumokokker da?

For at de ikke skal få begge deler samtidig.

• Liker 3
  • Opprett ny...