Gå til innhold

Retten til å ha ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed om at ferier ikke vil bli godkjent og at vi må ta situasjonen som det kommer mtp. Bemanning. 

Nå vet jeg ikke hva som er riktig å gjøre og tenker at loven er sikkert at vi fremdeles har rett på dette. 

Men jeg er faktisk overrasket over hvor mange som klager på dette her på arbeidsplassen, om en ser bort i fra de som har forhåndsbetalt ect. 

Jeg er bare takknemlig for arbeidsplassen går rundt og kunne ikke brydd meg mindre om ferie om jeg kan unngå å bli permitert.

Permitering er jeg mye mer redd for. 

Anonymkode: e03b0...662

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk beskjed om at ferier ikke vil bli godkjent og at vi må ta situasjonen som det kommer mtp. Bemanning. 

Nå vet jeg ikke hva som er riktig å gjøre og tenker at loven er sikkert at vi fremdeles har rett på dette. 

Men jeg er faktisk overrasket over hvor mange som klager på dette her på arbeidsplassen, om en ser bort i fra de som har forhåndsbetalt ect. 

Jeg er bare takknemlig for arbeidsplassen går rundt og kunne ikke brydd meg mindre om ferie om jeg kan unngå å bli permitert.

Permitering er jeg mye mer redd for. 

Noen av oss står i 100% jobb til tross for... Vi trenger ferie jevnt fordelt uover året for å kunne stå i jobben vår. Så valget her er jo mellom pest eller kolera, utenferie blir jeg sykemeldt, over tid ufør. Medferien jevnt fordelt utover året har jeg et fint liv, uten den muligheten vil jeg ikke ha det. Dette gjeder også nå, er lenge siden sist ferie, får jeg snart ikke en uke ferie så klarer jeg ikke jobbe. Ferien min skal være rett etter påske. Og den er nødvendig.

Anonymkode: 32423...82b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I år synes jeg alle som har mulighet og overskudd skal strekke seg langt! Jeg er jurist og for å si det sånn: jeg driter i hvilke krav man evt. måtte ha etter ferieloven akkurat nå. Husk at våre lover svært sjeldent ble skrevet med krisetilstander i tankene. Nå må vi alle sammen dra det samme lasset mot et felles mål

Anonymkode: 478a6...3e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I år synes jeg alle som har mulighet og overskudd skal strekke seg langt! Jeg er jurist og for å si det sånn: jeg driter i hvilke krav man evt. måtte ha etter ferieloven akkurat nå. Husk at våre lover svært sjeldent ble skrevet med krisetilstander i tankene. Nå må vi alle sammen dra det samme lasset mot et felles mål

Vel, jeg er på randen til sykmelding. Likevel holder jeg ut foreløpig fordi jeg er i nøkkelstilling og mange er avhengige av meg på jobb. Men hvis man skal fortsette å ha hjemmekontor samtidig som jeg skal ha hjemmeundervisning for flere barn frem til august eller noe, og at jeg må jobbe slik hele sommeren uten ferie, kommer jeg til å bli langtidssykmeldt. 

Anonymkode: 6fb8b...48c

AnonymBruker
Skrevet

Vi er så vant til å rope ut om rettigheter og krav her i landet. Vanligvis er dette en bra ting. Men nå er virkelig ikke tiden til å sitte og kreve sin individuelle rett. Det er unntakstilstand. Vi må alle ofre noe nå. Dessverre.

Anonymkode: c6259...577

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er på randen til sykmelding. Likevel holder jeg ut foreløpig fordi jeg er i nøkkelstilling og mange er avhengige av meg på jobb. Men hvis man skal fortsette å ha hjemmekontor samtidig som jeg skal ha hjemmeundervisning for flere barn frem til august eller noe, og at jeg må jobbe slik hele sommeren uten ferie, kommer jeg til å bli langtidssykmeldt. 

Du misforsto meg. Slik jeg tolker deg, så er du virkelig avhengig av ferien din. Da bør du også ta ferie og det er helt greit. Det er en grunn til at man må ta på egen oksygenmaske før man kan hjelpe andre. Jeg for min del kan greie meg uten ferie. Og det er også helt greit og jeg er takknemlig for at jeg er en av de som kan bidra ekstra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du misforsto meg. Slik jeg tolker deg, så er du virkelig avhengig av ferien din. Da bør du også ta ferie og det er helt greit. Det er en grunn til at man må ta på egen oksygenmaske før man kan hjelpe andre. Jeg for min del kan greie meg uten ferie. Og det er også helt greit og jeg er takknemlig for at jeg er en av de som kan bidra ekstra. 

Hva skal barna dine gjøre når du ikke tar ferie? Være hjemme alene i 4 uker? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper virkelig at folk innenfor helse g andre samfunnsviktige jobber får ferie i år.... er gift med en sykepleier. H×n er forberedt på å jobbe mye. Og det kommer til å bli tøft, både psykisk og fysisk. Håper alle får 3 ukers ferie. 

Men hvis smittetoppen kommer mellom mai-aug er det usikkert.....

Anonymkode: 0bfd2...0ff

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min varslet også om pålagt overtid i månedene fremover, og mulig inndraging av ferie. Det er kjipt, ja, men vi må gjøre alt vi kan for å få hjulene i samfunnet til å gå rundt. På min jobb i staten er det høysesong fra nå av og ut juli. Vi er vant til å leie inn sommervikarer og tredoble antall ansatte. Nå er vi kun oss faste, på hvert vårt hjemmekontor, som sjonglerer barns hjemmeskole, prøver å forhindre søskenkrangel, mens vi har hjemmekontor med mye mindre teknisk utstyr enn vi er vant til. Det sier seg selv at vi ikke kommer i mål uten å ofre ferie og fritid. 😞

Jeg har booket stor og spennende ferietur til familien min som jeg allerede har betalt. Den kan jeg nå se langt etter. Det er trist, det er ikke til å stikke under en stol. Får håpe jeg kan gjøre det godt igjen for familien i sommeren 2021...

Anonymkode: d64f1...640

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss står i 100% jobb til tross for... Vi trenger ferie jevnt fordelt uover året for å kunne stå i jobben vår. Så valget her er jo mellom pest eller kolera, utenferie blir jeg sykemeldt, over tid ufør. Medferien jevnt fordelt utover året har jeg et fint liv, uten den muligheten vil jeg ikke ha det. Dette gjeder også nå, er lenge siden sist ferie, får jeg snart ikke en uke ferie så klarer jeg ikke jobbe. Ferien min skal være rett etter påske. Og den er nødvendig.

Så du tenker at du trenger 3 uker sammenhengende ferie for å kunne forsette å jobbe ut året? 

Jeg synes det er stor forlangt i disse tider. Vi gjør så godt vi kan. Går det med 3 uker.... Flott... Men og ta det som en selvfølge synes jeg er på kanten. 

AnonymBruker
Skrevet

Så du tenker at du trenger 3 uker sammenhengende ferie for å kunne forsette å jobbe ut året? 

Jeg synes det er stor forlangt i disse tider. Vi gjør så godt vi kan. Går det med 3 uker.... Flott... Men og ta det som en selvfølge synes jeg er på kanten. 

Jeg trenger det ja, ellers blir jeg sykmeldt i flere måneder. Tror ikke jobben min er tjent med det. Jeg har heller ikke noe sted å gjøre av barna mine hvis jeg ikke tar ferie på sommeren. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger det ja, ellers blir jeg sykmeldt i flere måneder. Tror ikke jobben min er tjent med det. Jeg har heller ikke noe sted å gjøre av barna mine hvis jeg ikke tar ferie på sommeren. 

Da er du ett unntakk og jeg reagere ikke på det. Men holdninger vises utrolig godt i disse tider og ja, jeg blir overrasket hva mennesker jeg omgås med tenker. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hva jeg skriver. Ikke hva du velger å oppfatte.

AnonymBruker
Skrevet

Når 1 uke ferie blir 3, så kanskje man burde gå litt inn i sin egen oppfattelse av andre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal barna dine gjøre når du ikke tar ferie? Være hjemme alene i 4 uker? 

De skal nok gjøre like lite som de vanligvis gjør siden de ikke eksisterer 😅 

• Opprett ny...