Gå til innhold

Dagbladet har feil tall smittede ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har registrert en ting. Tidligere hadde VG antall smittede øverst på forsiden, dette har de nå fjernet. Okei. Dagbladet har det fortsatt stående, men tallene er ikke overens med tallene fra VG. Må si dette irriterer meg litt..

Burde ikke dagbladet klare å oppdatere tallene sine når de fortsatt har de som det første du ser, på forsiden.. ?

Anonymkode: 254a6...bb2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være de har ulike kilder? Eller at mange i Dagbladet er syke?

Anonymkode: 52295...199

AnonymBruker
Skrevet

Dagbladet og NRK mener jeg henter fra FHI sine sider som oppdaterer én gang i døgnet. 

VG desken har sittet og sjekket alle kommunal sider og plusset som gale for å ha live oppdateringer.

Tror de sluttet pga lavete frekvens testing, så mindre dommedag å rope ut tallet hele tiden. 

Anonymkode: ebb84...fe3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dagbladet og NRK mener jeg henter fra FHI sine sider som oppdaterer én gang i døgnet. 

VG desken har sittet og sjekket alle kommunal sider og plusset som gale for å ha live oppdateringer.

Tror de sluttet pga lavete frekvens testing, så mindre dommedag å rope ut tallet hele tiden. 

Anonymkode: ebb84...fe3

De har fortsatt live oppdatering. https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Hvorfor har VG høyere tall? "Folkehelseinstituttet (FHI) kommer med nye tall på antall smittede én gang hver dag, etter å ha samlet inn tall fra kommunene. De presenterer dog ikke tall på kommunenivå, bare smittede per fylke. Men VG gjør en stor manuell jobb og oppdaterer fortløpende oversikten når ulike kommuner eller lokalaviser melder om nye tilfeller. Derfor har VG ofte et høyere tall enn FHI - og medier som bare følger FHIs tall. Når kommunene melder om nye tall på sine hjemmesider eller i lokalaviser, kan det (litt avhengig av når de sender tallene til FHI) ta opptil et døgn før tallene havner i FHIs totaltall. Mens VG kan plukke det opp med en gang."

Anonymkode: cd69f...4d8

• Opprett ny...