Gå til innhold

Hvordan vet man at noen er i karantene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det register på hvem som er i karantene i kommunen? Og hvor meldes det om brudd på karantene og ev isolasjon?

Anonymkode: eb621...468

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir vel snart en rød flekk på pannen.

• Liker 3
Skrevet

Nei, man sier ifra til dem det gjelder og er ærlig.

Hele samfunnet vårt er tuktet på ærlighet. :) 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det register på hvem som er i karantene i kommunen? Og hvor meldes det om brudd på karantene og ev isolasjon?

Til politiet.

Anonymkode: cad7a...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Husk de har lov å gå ut. Også på butikken.

Anonymkode: 775a1...111

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt gjør det ikke det. Vi må ikke la corona gå oss til hodet, heller. Det er en veldig, veldig skummel vei dersom det skal være sånn at myndighetene kan ta fra deg grunnleggende rettigheter bare ved å si ordet "epidemi". Da trår vi totalitære riker på tærne. Dersom du synes det er "helt greit" at myndighetene gjør de tiltakene de nå gjør - spør deg selv hvorfor du så lett er villig til å kaste din personlige frihet på bålet. Og om det ville vært "helt greit" for 2 måneder siden. 

Epidemien kommer til å ha et etterspill. Og om restriksjonene nå er "helt greie" eller "langt over streken" er det første vi bør evaluere. Jeg håper, for oss som samfunn, på at vi lander på at det var helt ugreit. For alternativet tror jeg blir et samfunn det er klamt og utrygt å leve i.

Anonymkode: 8df34...e46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, LiseTV skrev:

Blir vel snart en rød flekk på pannen.

Kanskje ikke en rød flekk i pannen, men en form for merking av dem det gjelder, evt overvåking, vil kreves. Isolasjon krever også overvåking i hjemmene, da en må forvente at mange unnlater å anmelde dem som bor under samme tak. Brudd på bestemmelsene (inkludert mistanke om brudd) må snaret meldes til politiet som kan pågripe vedkommende.

Anonymkode: 4fcd5...b1a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt gjør det ikke det. Vi må ikke la corona gå oss til hodet, heller. Det er en veldig, veldig skummel vei dersom det skal være sånn at myndighetene kan ta fra deg grunnleggende rettigheter bare ved å si ordet "epidemi". Da trår vi totalitære riker på tærne. Dersom du synes det er "helt greit" at myndighetene gjør de tiltakene de nå gjør - spør deg selv hvorfor du så lett er villig til å kaste din personlige frihet på bålet. Og om det ville vært "helt greit" for 2 måneder siden. 

Epidemien kommer til å ha et etterspill. Og om restriksjonene nå er "helt greie" eller "langt over streken" er det første vi bør evaluere. Jeg håper, for oss som samfunn, på at vi lander på at det var helt ugreit. For alternativet tror jeg blir et samfunn det er klamt og utrygt å leve i.

Anonymkode: 8df34...e46

Jeg tror du tar helt feil. Tiltakene burde vært langt strengere og raskere. Ingen uten spesiell tillatelse burde få bevege seg utendørs, politi og militære må patruljere gatene med instruks om straks å drepe dem som bryter bestemmelsene. Angiveri må bli vanlig og premieres.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje ikke en rød flekk i pannen, men en form for merking av dem det gjelder, evt overvåking, vil kreves. Isolasjon krever også overvåking i hjemmene, da en må forvente at mange unnlater å anmelde dem som bor under samme tak. Brudd på bestemmelsene (inkludert mistanke om brudd) må snaret meldes til politiet som kan pågripe vedkommende.

Ja, ikke noe er bedre enn å merke folk slik at andre kan se på dem som farlige. Blir litt som da tyskerne krevde at jødene skulle merkes. Hva blir det neste? Alle i karantene samles i idrettshaller og blir vokter av politi og Heimevernet?

Anonymkode: 02bfe...0d4

• Liker 3
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, har du mistet all bakkekontakt? Jeg er for strenge tiltak, men ett sted går grensen! Du foreslår merking og overvåking av mennesker, et så grovt overtramp mot menneskerettigheter at selveste Kim Jong-un og avdøde Pol Pot, Hitler og Stalin ville vært stolte av deg. Dersom det er et slikt samfunn du ønsker å leve i, foreslår jeg at du så snart du får muligheten til det, søker om asyl i Nord-Korea.

Endret av Alivamale
Skrivefeil
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Alivamale skrev:

Altså, har du mistet all bakkekontakt? Jeg er for strenge tiltak, men ett sted går grensen! Du foreslår merking og overvåking av mennesker, et så grovt overtramp mot menneskerettigheter at selveste Kim Jong-un og avdøde Pol Pot, Hitler og Stalin ville vært stolt av deg. Dersom det er et slikt samfunn du ønsker å leve i, foreslår jeg at du så snart du får muligheten til det, søker om asyl i Nord-Korea.

Her gjelder det å redde liv. Da er ingen tiltak for strenge. Total overvåking burde for lengst vært innført. Dette vil dessuten snart bli et allment krav uansett.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ikke noe er bedre enn å merke folk slik at andre kan se på dem som farlige. Blir litt som da tyskerne krevde at jødene skulle merkes. Hva blir det neste? Alle i karantene samles i idrettshaller og blir vokter av politi og Heimevernet?

Anonymkode: 02bfe...0d4

Samling av isolerte i sentra er et godt forslag, og erfaringene fra et slikt tiltak finnes i Kina, og erfaringene er gode. Merking av farlige individer burde startes straks.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her gjelder det å redde liv. Da er ingen tiltak for strenge. Total overvåking burde for lengst vært innført. Dette vil dessuten snart bli et allment krav uansett.

Du foreslår at politi og militære skal drepe. Denne sykdommen er alvorlig, men den er ikke så alvorlig at de ekstreme, totalitære tiltakene du skisserer kan forsvares av noen rasjonell person. Dette begynner å minne om en psykose.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør fordi jeg selv sitter i karantene, men er kun jeg og de andre i husstanden som vet det. Igrunn ingen kontroll enn at folk er ærlige og forholder seg til det som er anbefalt. 

Skrevet

Hvordan vet man om noen sitter i karantene? De vanligste symptomene er vel:

-Stor trang til å oppsøke kjøpesenter og butikker så mye som mulig.

-Ekstremt høyt forbruk av dopapir.

-Mye mas om å komme på besøk fordi de kjeder seg.

-Sterkt behov for å dra på hytta.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, RS_ skrev:

Hvordan vet man om noen sitter i karantene? De vanligste symptomene er vel:

-Stor trang til å oppsøke kjøpesenter og butikker så mye som mulig.

-Ekstremt høyt forbruk av dopapir.

-Mye mas om å komme på besøk fordi de kjeder seg.

-Sterkt behov for å dra på hytta.

😂

Anonymkode: 8ee16...d09

• Opprett ny...