Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merker stor, stor ittitasjon nå med hjemmekontor.

Mine tanker:

- Ikke send mail på kryss og tvers til alle døgnets tider fordi du har pysjamaskontor. Det er veldig irriterende når ingen forholder seg til døgnets normale rytme, lunsj, fleksitid og kjernetid. Mail kl 05.20 og 23.14 og møter kl 11.00 midt i lunsjen er ikke greit. 

- Respekter at private chatterom som Facebook og Snap er privat og ikke en kanal for jobb og stress

- Ikke få panikk når skype ikke virker. Verden går ikke under. PRØV EN GANG TIL! 

- Alle må ikke informeres om at du hadde litt tregt nett fra morgenen av

- Ikke send mail og be om tjenester for å vise at du er aktiv. Ligg lavt og prioriter de viktige tingene.

-Ledere, ikke prøv å ha mer kontroll ved å innkalle til trippelt opp med møter. Det går på bekostning av drift og rutiner. Stol på at ansatte har kontroll og at de sier fra når det er nødvendig. Bare vær tilstede! Det holder ofte

🤯

Anonymkode: 22877...cfa

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes folk kan sende mail når de vil, du kan da bare skru av pushvarsel. På grunn av familiesituasjon kan ikke ting skje 8-16 for veldig mange akkurat nå, jeg starter dagen kl 5. 

Og nei - mange av medarbeiderne mine trenger mye støtte. Jeg vet hvem som raskt stopper opp uten å spørre om jeg ikke jevnlig spør "hvordan går det?" selv om vi er på kontoret. Og jeg vet hvem som er maks produktive selv om de er hjemme, og ringer når de behøver hjelp. Så jeg tar jevnlige telefoner og snakker gjennom hva som er gjort, og hva som er planen videre. 

Utover det. Privat er privat, det må respekteres også nå. Her må arbeidsplassene finne gode løsninger for webbaserte møteplasser og delingstjenester. 

Min kjepphest akkurat nå er at alle må mute seg selv når de ikke snakker. Jeg har full aksept for at det er unger i bakgrunnen slik situasjonen er, men det er ikke nødvendig at de forstyrrer hele møtet når personen kun skal snakke 1/5 av tiden. 

Anonymkode: 8ad0f...0b4

• Liker 13
Skrevet

Jeg er enig i det meste, men det med arbeidstider kan ikke gjelde nå. Folk jobber hjemme med alt det innebærer av partnere og barn flyende rundt, og noen begynner arbeidsdagen tidligere og er nødt til avslutte arbeidsdagen mye senere for å få det til å gå opp, det må vi bare akseptere. 

• Liker 2
Skrevet

Snakk om å gjøre seg vanskelig 👍

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merker stor, stor ittitasjon nå med hjemmekontor.

Mine tanker:

- Ikke send mail på kryss og tvers til alle døgnets tider fordi du har pysjamaskontor. Det er veldig irriterende når ingen forholder seg til døgnets normale rytme, lunsj, fleksitid og kjernetid. Mail kl 05.20 og 23.14 og møter kl 11.00 midt i lunsjen er ikke greit. 

- Respekter at private chatterom som Facebook og Snap er privat og ikke en kanal for jobb og stress

- Ikke få panikk når skype ikke virker. Verden går ikke under. PRØV EN GANG TIL! 

- Alle må ikke informeres om at du hadde litt tregt nett fra morgenen av

- Ikke send mail og be om tjenester for å vise at du er aktiv. Ligg lavt og prioriter de viktige tingene.

-Ledere, ikke prøv å ha mer kontroll ved å innkalle til trippelt opp med møter. Det går på bekostning av drift og rutiner. Stol på at ansatte har kontroll og at de sier fra når det er nødvendig. Bare vær tilstede! Det holder ofte

🤯

Anonymkode: 22877...cfa

Ingen bedrifter bruker skyupe. De bruker Zoom nå.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Javel. Vi bruker Skype. Skal gå over til noe annet men vet at det ikke heter Zoom..

Synd at ledere bruker tiden sin på å følge opp ansatte med telefoner og mail. Hvis de ikke sier fra når de står fast så får de heller få advarsel på det. Å hele tiden ringe for å sjekke er mer ett kontrollbehov og at man ikke har tiltro til sine ansatte. Evt så er det noe galt med opplæringen

(ikke meg du siterte altså)

Anonymkode: 66836...613

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Feil.

Anonymkode: 77c9c...65c

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Skype for Business er da ganske vanlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Vi bruker Skype. Skal gå over til noe annet men vet at det ikke heter Zoom..

Synd at ledere bruker tiden sin på å følge opp ansatte med telefoner og mail. Hvis de ikke sier fra når de står fast så får de heller få advarsel på det. Å hele tiden ringe for å sjekke er mer ett kontrollbehov og at man ikke har tiltro til sine ansatte. Evt så er det noe galt med opplæringen

(ikke meg du siterte altså)

Anonymkode: 66836...613

Synes det er er fornuftig tidsbruk å følge opp. Det er mange ulike personligheter og noen ønsker å bli sett, noen trenger jevnlig input og noen er helt selvgående, en leder skal ivareta alle. 

Hadde jeg vært leder nå hadde jeg satt opp en viss prosent av stillingen (mer en vanlig) min til telefoner og oppfølging av den enkelte. Misser mye når man ikke ha daglig kontakt. Men hadde ikke ringt hele tiden. 

Vet om enkelte som har morgenmøte hver dag nå, der de får oppdatering om dagens situasjon, arbeidsoppgaver blir fordelt osv. Synes det høres fornuftig ut. 

Og for oss med barn, vi jobber når vi har mulighet og ikke 08-16, skru av push om det plager deg. Vi er heldigvis to og forsøker å legge tlf møter osv til ulike tider slik at den andre kan håndtere mas og krangling. 

Anonymkode: 5fb07...fe5

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Illuminatum skrev:

Skype for Business er da ganske vanlig.

Skype for business legges ned og erstattes med "Teams" siden "teams" suger går de fleste over til zoom (en enormt mye bedre plattform).

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Skype for business legges ned og erstattes med "Teams" siden "teams" suger går de fleste over til zoom (en enormt mye bedre plattform).

Bedre til å jobbe sammen med dokumenter og regneark også?

AnonymBruker
Skrevet

Teams blir brukt av mange millioner brukere daglig, og vil fase ut Skype. Det er dog en plattform som har enormt mye mer enn hva Skype kan tilby, i tillegg til å dekke absolutt alt Skype brakte til bordet.

Det blir dermed litt feil å sammenligne både Skype, Teams og Zoom.

Slack er også en konkurrent med godt fotfeste.

Anonymkode: 00048...8e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilbake til topic. Den som nevnte det med å mute sin egen mikrofon er inne på noe alle burde lære!

Ellers mener jeg at man kan sende mail akkurat når man vil. Det er heller opp til mottakeren å sjekke mailen når det passer for vedkommende.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser da ikke problemet med å sende mail når som helst. Det er bare å la være å lese dem (evt skru av pushvarsler på mobilen som noen nevner) frem til din egen arbeidstid.

Anonymkode: 70620...7d6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg ser da ikke problemet med å sende mail når som helst. Det er bare å la være å lese dem (evt skru av pushvarsler på mobilen som noen nevner) frem til din egen arbeidstid.

Anonymkode: 70620...7d6

De som har varsler på for eposten må ha en veldig forstyrrende hverdag!

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teams blir brukt av mange millioner brukere daglig, og vil fase ut Skype. Det er dog en plattform som har enormt mye mer enn hva Skype kan tilby, i tillegg til å dekke absolutt alt Skype brakte til bordet.

Det blir dermed litt feil å sammenligne både Skype, Teams og Zoom.

Slack er også en konkurrent med godt fotfeste.

Teams er jo helt håpløst. Hvis valget står mellom det og Skype går jeg for det sistnevnte eller enda bedre: Zoom.

AnonymBruker
Skrevet

Å sende Mail når som helst på døgnet er da virkelig ikke noe problem. Om jeg får Mail kl 4 på natta eller kl 12 på dagen spiller ingen rolle. Jeg leser de når det passer meg.

Anonymkode: cbe26...13f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, youcancallmejune said:

Teams er jo helt håpløst. Hvis valget står mellom det og Skype går jeg for det sistnevnte eller enda bedre: Zoom.

Mulig du trenger opplæring. Men som nevnt, Teams er ikke det samme som verken Skype eller Zoom, det er en vesentlig mer omfattende plattform der man kan samarbeide om laaangt flere ting enn å ha telekonferanser/chatte.

Zoomzoom. Bare vent, snart kommer MS på banen og kjøper hele greiene, og vipps så var zoom bortevekke 😄

AnonymBruker
Skrevet

1. Hold et kort infomøte en gang om dagen nå i starten. Gi og hent info. Bytt info og fordel jobber mellom dere. Hvem jobb med hva denne uken? Trenger noen hjelp til noe?

2. Vær romslige med hverandre. Noen har partner og barn i fri flyt i hjemmet, og jobber på kvelden/morgenen. Andre har store barn og jobber på dagtid.

3. Hold en mest mulig normal døgnrytme. Skill arbeidsdager og helg.

Anonymkode: b81e2...ee6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

27 minutter siden, youcancallmejune skrev:

du er klar over at Zoom er en app du kan adde i Ms Teams? Du har åpenbart ikke gjort deg tilstrekkelig kjent med dette geniale samhandlingsverktøyet. Teams vil endre måten man jobber på og denne krisen vil kick-starte og endre hjemmekontor-kulturen til mange bedrifter mistenker jeg. 

Anonymkode: 6c73f...02a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...