AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #1 Skrevet 16. mars 2020 Merker stor, stor ittitasjon nå med hjemmekontor. Mine tanker: - Ikke send mail på kryss og tvers til alle døgnets tider fordi du har pysjamaskontor. Det er veldig irriterende når ingen forholder seg til døgnets normale rytme, lunsj, fleksitid og kjernetid. Mail kl 05.20 og 23.14 og møter kl 11.00 midt i lunsjen er ikke greit. - Respekter at private chatterom som Facebook og Snap er privat og ikke en kanal for jobb og stress - Ikke få panikk når skype ikke virker. Verden går ikke under. PRØV EN GANG TIL! - Alle må ikke informeres om at du hadde litt tregt nett fra morgenen av - Ikke send mail og be om tjenester for å vise at du er aktiv. Ligg lavt og prioriter de viktige tingene. -Ledere, ikke prøv å ha mer kontroll ved å innkalle til trippelt opp med møter. Det går på bekostning av drift og rutiner. Stol på at ansatte har kontroll og at de sier fra når det er nødvendig. Bare vær tilstede! Det holder ofte 🤯 Anonymkode: 22877...cfa 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #2 Skrevet 16. mars 2020 Synes folk kan sende mail når de vil, du kan da bare skru av pushvarsel. På grunn av familiesituasjon kan ikke ting skje 8-16 for veldig mange akkurat nå, jeg starter dagen kl 5. Og nei - mange av medarbeiderne mine trenger mye støtte. Jeg vet hvem som raskt stopper opp uten å spørre om jeg ikke jevnlig spør "hvordan går det?" selv om vi er på kontoret. Og jeg vet hvem som er maks produktive selv om de er hjemme, og ringer når de behøver hjelp. Så jeg tar jevnlige telefoner og snakker gjennom hva som er gjort, og hva som er planen videre. Utover det. Privat er privat, det må respekteres også nå. Her må arbeidsplassene finne gode løsninger for webbaserte møteplasser og delingstjenester. Min kjepphest akkurat nå er at alle må mute seg selv når de ikke snakker. Jeg har full aksept for at det er unger i bakgrunnen slik situasjonen er, men det er ikke nødvendig at de forstyrrer hele møtet når personen kun skal snakke 1/5 av tiden. Anonymkode: 8ad0f...0b4 13
Gjesten Skrevet 16. mars 2020 #3 Skrevet 16. mars 2020 Jeg er enig i det meste, men det med arbeidstider kan ikke gjelde nå. Folk jobber hjemme med alt det innebærer av partnere og barn flyende rundt, og noen begynner arbeidsdagen tidligere og er nødt til avslutte arbeidsdagen mye senere for å få det til å gå opp, det må vi bare akseptere. 2
ajarRun Skrevet 16. mars 2020 #5 Skrevet 16. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merker stor, stor ittitasjon nå med hjemmekontor. Mine tanker: - Ikke send mail på kryss og tvers til alle døgnets tider fordi du har pysjamaskontor. Det er veldig irriterende når ingen forholder seg til døgnets normale rytme, lunsj, fleksitid og kjernetid. Mail kl 05.20 og 23.14 og møter kl 11.00 midt i lunsjen er ikke greit. - Respekter at private chatterom som Facebook og Snap er privat og ikke en kanal for jobb og stress - Ikke få panikk når skype ikke virker. Verden går ikke under. PRØV EN GANG TIL! - Alle må ikke informeres om at du hadde litt tregt nett fra morgenen av - Ikke send mail og be om tjenester for å vise at du er aktiv. Ligg lavt og prioriter de viktige tingene. -Ledere, ikke prøv å ha mer kontroll ved å innkalle til trippelt opp med møter. Det går på bekostning av drift og rutiner. Stol på at ansatte har kontroll og at de sier fra når det er nødvendig. Bare vær tilstede! Det holder ofte 🤯 Anonymkode: 22877...cfa Ingen bedrifter bruker skyupe. De bruker Zoom nå.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #6 Skrevet 16. mars 2020 3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Ingen bedrifter bruker skyupe. De bruker Zoom nå. Javel. Vi bruker Skype. Skal gå over til noe annet men vet at det ikke heter Zoom.. Synd at ledere bruker tiden sin på å følge opp ansatte med telefoner og mail. Hvis de ikke sier fra når de står fast så får de heller få advarsel på det. Å hele tiden ringe for å sjekke er mer ett kontrollbehov og at man ikke har tiltro til sine ansatte. Evt så er det noe galt med opplæringen (ikke meg du siterte altså) Anonymkode: 66836...613 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #7 Skrevet 16. mars 2020 8 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Ingen bedrifter bruker skyupe. De bruker Zoom nå. Feil. Anonymkode: 77c9c...65c 4
Illuminatum Skrevet 16. mars 2020 #8 Skrevet 16. mars 2020 13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Ingen bedrifter bruker skyupe. De bruker Zoom nå. Skype for Business er da ganske vanlig. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #9 Skrevet 16. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel. Vi bruker Skype. Skal gå over til noe annet men vet at det ikke heter Zoom.. Synd at ledere bruker tiden sin på å følge opp ansatte med telefoner og mail. Hvis de ikke sier fra når de står fast så får de heller få advarsel på det. Å hele tiden ringe for å sjekke er mer ett kontrollbehov og at man ikke har tiltro til sine ansatte. Evt så er det noe galt med opplæringen (ikke meg du siterte altså) Anonymkode: 66836...613 Synes det er er fornuftig tidsbruk å følge opp. Det er mange ulike personligheter og noen ønsker å bli sett, noen trenger jevnlig input og noen er helt selvgående, en leder skal ivareta alle. Hadde jeg vært leder nå hadde jeg satt opp en viss prosent av stillingen (mer en vanlig) min til telefoner og oppfølging av den enkelte. Misser mye når man ikke ha daglig kontakt. Men hadde ikke ringt hele tiden. Vet om enkelte som har morgenmøte hver dag nå, der de får oppdatering om dagens situasjon, arbeidsoppgaver blir fordelt osv. Synes det høres fornuftig ut. Og for oss med barn, vi jobber når vi har mulighet og ikke 08-16, skru av push om det plager deg. Vi er heldigvis to og forsøker å legge tlf møter osv til ulike tider slik at den andre kan håndtere mas og krangling. Anonymkode: 5fb07...fe5 1
ajarRun Skrevet 16. mars 2020 #10 Skrevet 16. mars 2020 9 minutter siden, Illuminatum skrev: Skype for Business er da ganske vanlig. Skype for business legges ned og erstattes med "Teams" siden "teams" suger går de fleste over til zoom (en enormt mye bedre plattform). 1
Illuminatum Skrevet 16. mars 2020 #11 Skrevet 16. mars 2020 13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Skype for business legges ned og erstattes med "Teams" siden "teams" suger går de fleste over til zoom (en enormt mye bedre plattform). Bedre til å jobbe sammen med dokumenter og regneark også?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #12 Skrevet 16. mars 2020 Teams blir brukt av mange millioner brukere daglig, og vil fase ut Skype. Det er dog en plattform som har enormt mye mer enn hva Skype kan tilby, i tillegg til å dekke absolutt alt Skype brakte til bordet. Det blir dermed litt feil å sammenligne både Skype, Teams og Zoom. Slack er også en konkurrent med godt fotfeste. Anonymkode: 00048...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #13 Skrevet 16. mars 2020 Tilbake til topic. Den som nevnte det med å mute sin egen mikrofon er inne på noe alle burde lære! Ellers mener jeg at man kan sende mail akkurat når man vil. Det er heller opp til mottakeren å sjekke mailen når det passer for vedkommende. Anonymkode: 00048...8e3 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #14 Skrevet 16. mars 2020 Jeg ser da ikke problemet med å sende mail når som helst. Det er bare å la være å lese dem (evt skru av pushvarsler på mobilen som noen nevner) frem til din egen arbeidstid. Anonymkode: 70620...7d6 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #15 Skrevet 16. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg ser da ikke problemet med å sende mail når som helst. Det er bare å la være å lese dem (evt skru av pushvarsler på mobilen som noen nevner) frem til din egen arbeidstid. Anonymkode: 70620...7d6 De som har varsler på for eposten må ha en veldig forstyrrende hverdag! Anonymkode: 00048...8e3 2
youcancallmejune Skrevet 16. mars 2020 #16 Skrevet 16. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Teams blir brukt av mange millioner brukere daglig, og vil fase ut Skype. Det er dog en plattform som har enormt mye mer enn hva Skype kan tilby, i tillegg til å dekke absolutt alt Skype brakte til bordet. Det blir dermed litt feil å sammenligne både Skype, Teams og Zoom. Slack er også en konkurrent med godt fotfeste. Anonymkode: 00048...8e3 Teams er jo helt håpløst. Hvis valget står mellom det og Skype går jeg for det sistnevnte eller enda bedre: Zoom.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #17 Skrevet 16. mars 2020 Å sende Mail når som helst på døgnet er da virkelig ikke noe problem. Om jeg får Mail kl 4 på natta eller kl 12 på dagen spiller ingen rolle. Jeg leser de når det passer meg. Anonymkode: cbe26...13f 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #18 Skrevet 16. mars 2020 4 minutter siden, youcancallmejune said: Teams er jo helt håpløst. Hvis valget står mellom det og Skype går jeg for det sistnevnte eller enda bedre: Zoom. Mulig du trenger opplæring. Men som nevnt, Teams er ikke det samme som verken Skype eller Zoom, det er en vesentlig mer omfattende plattform der man kan samarbeide om laaangt flere ting enn å ha telekonferanser/chatte. Zoomzoom. Bare vent, snart kommer MS på banen og kjøper hele greiene, og vipps så var zoom bortevekke 😄 Anonymkode: 00048...8e3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #19 Skrevet 16. mars 2020 1. Hold et kort infomøte en gang om dagen nå i starten. Gi og hent info. Bytt info og fordel jobber mellom dere. Hvem jobb med hva denne uken? Trenger noen hjelp til noe? 2. Vær romslige med hverandre. Noen har partner og barn i fri flyt i hjemmet, og jobber på kvelden/morgenen. Andre har store barn og jobber på dagtid. 3. Hold en mest mulig normal døgnrytme. Skill arbeidsdager og helg. Anonymkode: b81e2...ee6 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #20 Skrevet 16. mars 2020 27 minutter siden, youcancallmejune skrev: Teams er jo helt håpløst. Hvis valget står mellom det og Skype går jeg for det sistnevnte eller enda bedre: Zoom. du er klar over at Zoom er en app du kan adde i Ms Teams? Du har åpenbart ikke gjort deg tilstrekkelig kjent med dette geniale samhandlingsverktøyet. Teams vil endre måten man jobber på og denne krisen vil kick-starte og endre hjemmekontor-kulturen til mange bedrifter mistenker jeg. Anonymkode: 6c73f...02a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå