Gå til innhold

Permittert, de fra jobben vil ha passordet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til jobb-PC, jobbmobil og lignende.

Jeg er blitt forkjølet og er ytterst lite interessert i å gi bort mitt personlige passord til noen eller å møte opp.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: b67bf...58b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si nei?

Anonymkode: f44ba...862

AnonymBruker
Skrevet

Du sier passord er personlig 

Anonymkode: 03414...4e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du troller?

Man gir ALDRI bort passordet sitt. EVER.

Dette kan da ikke være seriøst? Hvis det er det, har du en meget useriøs arbeidsgiver, og du bør faktisk vurdere å rapportere dem inn til datatilsynet.

Anonymkode: f841d...27a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Leder kan kontakte HR og be om innsyn i e-poster og lignende hvis de mener at du har informasjon de trenger. Da åpner de som jobber med dataløsningene arbeidsstasjonen din og leder kan finne den informasjonen h*n trenger under oppsyn. 

Anonymkode: 5ef08...846

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

No way. Over mitt lik. Forøvrig useriøst av arbeidsplassen å ikke ha bedre løsninger på dette. 

Anonymkode: 312f2...b2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ingenting om dette fra før, fikk bare mail fra en medansatt at de trengte passordet mitt siden de skal stenge av kontoret. Ikke lenge etter får jeg både anrop og sms fra IT-fyren på jobben at jeg må ringe opp pga passord... Vet ikke hva rettighetene mine er.

TS

Skrevet

Hvis det er mail de trenger kan vel disse vidre sendes av deg til noen andre hvis de trenger det?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ingenting om dette fra før, fikk bare mail fra en medansatt at de trengte passordet mitt siden de skal stenge av kontoret. Ikke lenge etter får jeg både anrop og sms fra IT-fyren på jobben at jeg må ringe opp pga passord... Vet ikke hva rettighetene mine er.

TS

Be it-fyren lese seg opp på epostforskriften og GDPR. Du skal ikke gi fra deg passord

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet? Om ikke du kan gi fra deg passordet til jobb-pc og jobb-mob?

Det er ikke passordet til private pc og mob som etterspørres?

Anonymkode: 31a73...61b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet? Om ikke du kan gi fra deg passordet til jobb-pc og jobb-mob?

Det er ikke passordet til private pc og mob som etterspørres?

Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør.

TS

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør.

TS

Du må vite det, siden du er lite lysten på å gi de fra deg??

Jobbelektronikk inneholder kun jobbrelaterte ting. Ser absolutt ikke problemet med å gi nettopp jobben tilgang til dette, siden det åpenbart trengs.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også ligge personlige jobbrelaterte ting på en ansatts brukerkonto. For eksempel hvis man skulle ha en sak gående med tillitsvalgte, verneombud o.l., referat etter medarbeidersamtaler. Ikke alt er for alles øyne. Heller ikke jeg ville følt meg helt tilfreds om noen skulle snoket i mailinnboksen min, selv om jeg ikke har noe "hemmelig" der.

Jeg synes det er merkelige rutiner. IT-reglementet pleier å være slik at de bare kan hente ut dette i noen spesielle tilfeller. F.eks. hvis informasjonen er veldig kritisk for bedriften, og den ansatte det gjelder ikke er tilgjengelig i det heletatt. (død, koma, etterlyst osv).

Anonymkode: be34e...b54

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må vite det, siden du er lite lysten på å gi de fra deg??

Jobbelektronikk inneholder kun jobbrelaterte ting. Ser absolutt ikke problemet med å gi nettopp jobben tilgang til dette, siden det åpenbart trengs.

Poenget er at det er strengt ulovlig, og arbeidsgiver kan bli ekstremt bøtelagt for sånne lovbrudd. Vi har fått en egen forskrift som resultatet av ett slik lovbrudd og en tilhørende rettsak. 

Det er irrelevant om jobben eier utstyret så lenge mye av internkommunikasjon  i selskapet er personkonfidensielt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Druid skrev:

Poenget er at det er strengt ulovlig, og arbeidsgiver kan bli ekstremt bøtelagt for sånne lovbrudd. Vi har fått en egen forskrift som resultatet av ett slik lovbrudd og en tilhørende rettsak. 

Det er irrelevant om jobben eier utstyret så lenge mye av internkommunikasjon  i selskapet er personkonfidensielt.

Desperat times call for desperat measures. Om dette er nødvendig info for å holde selskapet i live i disse tider, må det kunne overstyre slikt.

Men jeg har ikke tenkt å bruke mer tid på denne tråden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har vært vekke fra jobb, så kan du jo si du nylig byttet passord? Men glemt det? Eller oppi en bokstav feil slik de forsøker og konto blir sperret. Er vel mulig å åpne opp ved litt hjelp senere/riktig passord. Mange bruker passord på jobb som på andre kontoer en har. Haha tenk om passordet ditt hadde vært "Sjefenerenkødd".

Anonymkode: cdf23...0ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ellers...hvorfor kan du ikke ha hjemmekontor? De kan vel levere og til deg (legge utenfor) også får du jobbet og selv låst opp pc.

Anonymkode: cdf23...0ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis selskapet du jobber i har noe som helst av systemer på plass, så kan IT-avdelingen nullstille passordet ditt, for å så sette et nytt.

Det er dog personvernlovgivning på området som veier tungt inn her, så det burde sjekkes først, ev. om du gir tillatelse til det så er det sikkert mer greit.

Anonymkode: 84d85...99d

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Desperat times call for desperat measures. Om dette er nødvendig info for å holde selskapet i live i disse tider, må det kunne overstyre slikt.

Men jeg har ikke tenkt å bruke mer tid på denne tråden.

Da bruker man intelligente løsninger. Det finnes INGEN unnskyldning for å be om passord. Og en "IT-fyr" som ber om noe sånt skal varsles på og skal fjernes. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør jeg noe galt her nå?

IT-fyren har ringt meg opptil flere ganger om dagen siden jeg lagde tråden og han har fått fem andre ansatte til å kontakte meg via sms, facebook o.l. 

... at de må ha passordet mitt.

Altså, ærlig talt, jeg er ikke interessert i å gi vekk passordet mitt. Jeg kan komme tilbake og låse opp og rydde i pc'n når det hele corona greiene er over. Oppfatter dette som useriøst fra arbeidsplassen. 

TS

• Opprett ny...