AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #1 Del Skrevet 16. mars 2020 Corona-situasjonen viser veldig godt at folk er seg selv nærmest. Jeg er overrasket over hvor mye enkelte klager over seg og sitt, over situasjoner som bare er bagateller oppi det hele. Og hvor lite man setter sin egen klaging i perspektiv. At folk ikke tenker at andres situasjon kan være helt ulik og mye verre enn deres egen. Hvor har solidariteten med våre medmennesker blitt av..? Anonymkode: 51462...833 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 16. mars 2020 #2 Del Skrevet 16. mars 2020 (endret) Jeg håper vel og tror at de som har gjort "usmarte" ting til nå ikke helt har skjønt alvoret. Veldig mange innser ikke at selv om de ikke er red for seg selv så må de følge alle retningslinjer uansett for de er like stor smittekilde som alle andre. Endret 16. mars 2020 av punkyB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #3 Del Skrevet 16. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Corona-situasjonen viser veldig godt at folk er seg selv nærmest. Jeg er overrasket over hvor mye enkelte klager over seg og sitt, over situasjoner som bare er bagateller oppi det hele. Og hvor lite man setter sin egen klaging i perspektiv. At folk ikke tenker at andres situasjon kan være helt ulik og mye verre enn deres egen. Hvor har solidariteten med våre medmennesker blitt av..? Anonymkode: 51462...833 Solidariteten er død, fordi vi har latt samfunnet bevege seg i stadig mer ekstrem og kapitalistisk retning. Hjernevasken er komplett, der man er verdt kun utifra 1) Utseendet ditt eller 2) Pengene dine eller 3) CV-en din og flere av disse tre punktene er også vevd inn i hverandre. Så har vi blitt mer og mer opplært at man skal tilbe disse "supermenneskene" og drite i alle andre sårbare og syke mennesker. Det er altså et samfunn hvor fokuset fra medmennesker er blitt flyttet for lenge siden, over til tilbedelse av de aller rikeste, eller de aller peneste eller de aller friskeste. Altså der eliten tilbes, mens resten er som sauer og eliten ler av dem. Du husker sikkert også før at man var opptatt av å vite hva arbeidsmiljøloven sier og hva slags rettigheter er det man har. Men de siste årene er man blitt hjernevasket til å være "fleksibel" og alltid ta 100% hensyn til hva "arb.giveren måtte mene er fint og greit". Anonymkode: 6210a...557 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #4 Del Skrevet 16. mars 2020 Helt greit at folk klager over sine egne kamper selv om andre har det verre. Det som ikke er greit er at man bagatelliserer hverandres utfordringer og lar være å ta hensyn til andre. Min far er kreftsyk, det går bare én vei, og jeg synes jeg må få lov til å kjenne på at det er kjipt selv om noen andre har det verre. Det er menneskelig. Vi er alle egoister på ulike måter og det er greit. Men vi må skille mellom bra egoisme og egoisme som ødelegger for andre. Stor forskjell på å kjøpe seg et par bukser man ikke trenger og å bryte karantene fordi man kjeder seg. Anonymkode: 0675d...4b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #5 Del Skrevet 16. mars 2020 Noen er svært egoistiske, man kan blant annet lese her inne at noen oppriktig mener at det er bedre at kjempemange mennesker dør nå fordi vi mangler intensivplasser enn at samfunnet stenges ned i 2 mnd og tror oppriktig at samfunnet vårt blir ødelagt av å være nedstengt i 2 mnd og at økonomien er viktigere enn mange menneskeliv. De har null medmenneskelighet og driter langt oppi alle over 60. Andre er veldig solidariske og hjelper til med både mathandling og hundelufting helt gratis til de som trenger det. Anonymkode: 6d871...b08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #6 Del Skrevet 16. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt greit at folk klager over sine egne kamper selv om andre har det verre. Det som ikke er greit er at man bagatelliserer hverandres utfordringer og lar være å ta hensyn til andre. Min far er kreftsyk, det går bare én vei, og jeg synes jeg må få lov til å kjenne på at det er kjipt selv om noen andre har det verre. Det er menneskelig. Vi er alle egoister på ulike måter og det er greit. Men vi må skille mellom bra egoisme og egoisme som ødelegger for andre. Stor forskjell på å kjøpe seg et par bukser man ikke trenger og å bryte karantene fordi man kjeder seg. Anonymkode: 0675d...4b2 Jeg er så enig med deg! Jeg synes man har lov til å klage selvom andre har det verre. Å ha det kjipt er så relativt, for man måler etter individuell standard. Om en fattig person får 1000 kr feks, vil hn bli glad og takknemlig, men om en person som vanligvis har flere tusen på konto, vil 1000 kr være vanskelig. Selvom folk lever med ti kr på kontoen i andre deler av verden.. Grovt eksempel da. Anonymkode: 64dce...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 16. mars 2020 #7 Del Skrevet 16. mars 2020 Mitt inntrykk er at den store majoriteten tar dette på alvor, tar de forholdsreglene de skal ta, følger lover, regler og anbefalinger som blir gitt. Noen gjør det motvillig, med mye sukk og stønn, men de gjør det likevel. Men så er det en veldig høylytt, men liten, minoritet som enten ikke tar dette på alvor, og/eller som synes det er veldig morsomt å provosere frem reaksjoner. (Blant annet ved å hoste folk i ansiktet, for de ler og går avgårde) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #8 Del Skrevet 16. mars 2020 Alle mennesker er egoistiske. De fleste av oss er likevel solidariske. Det ene utelukker ikke det andre. Vi er komplekse vesener. Tenker uansett at det er utrolig viktig å skille mellom følelser og handling her. Jeg er selv introvert, og syns ikke isolasjonen er så krevende. Mine ekstroverte venninner syns det er helt grusomt og klager mye. Likevel så holder de seg til alle regler og retningslinjer. De har lov til å klage. Å være solidarisk betyr ikke at man ikke har lov til å uttrykke bekymring over egen situasjon. Anonymkode: cb236...3c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #9 Del Skrevet 16. mars 2020 I Norge er vi oppdratt til Individualisme. Dette medfører jo i større grad en form for egoisme. Men betyr jo enda ikke man ikke innhar empati og forståelse. Noen har behov for å syte, andre svelger kameler og går videre. Den ene mpten er ikke nødvendigvis bedre enn den andre. Anonymkode: 450b4...3ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #10 Del Skrevet 16. mars 2020 Næh. Når en fra et land i Øst-Europa er sur på meg trekker han alltid frem at vi nordmenn ikke har kultur. De ser ned på det og forakter oss på grunn av det. Det er så lite kult som det kan bli. Anonymkode: c99f8...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 16. mars 2020 #11 Del Skrevet 16. mars 2020 For meg handler det ikke lenger om hvem som tar det alvorlig eller ikke. Men at folk oppfører seg som dyr når krisen inntreffer. Den norske befolkningen og dets solidaritet er å regne som avføring etter dette. Nå ser vi tydelig hva folk er laget av. Alle tenker på seg selv. Og ja det er helt lov å klage litt. I slike tider er det lov å syntes man har det fælt selvom andre har det værre. Med solidaritet tenker jeg på å vise hensyn og respektere andre svake i samfunnet og fordele godene. Norge stod til stryk fra første døgn! Det eneste positive etter korona blir vel at den norske selvgodheten forhåpentlig får seg en trøkk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg