Gå til innhold

Hva med de ansvarlige for spredningen av viruset?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den nåværende situasjonen virker kanskje bare som et forbigående, eksotisk innslag i dagliglivet, men etter hvert som tiden går og dette varer lenger og lenger med flere og flere dødsfall, kommer folk muligens til å begynne å spørre seg om årsakene til dette.

Ser man bort fra inkompetansen i helsevesenet, er det fire grupper som særlig har bidratt til spredningen:

• De som var på ferie og ga blaffen i virusepidemien ("dette angår jo ikke meg"), og fortsatte å "leve livet" uten å ta noen form for hensyn. Meg, meg, meg.
  • De som bagatelliserte faren ved viruset og gjorde det til en stor spøk. Ha ha. For dette rammer jo ikke meg. Igjen meg, meg, meg.
  • De som på liv og død måtte samles i større folkemengder, enten ved å på liv og død måtte feste i et tettpakket lokale, eller ved å for eksempel dra til Holmenkollen sist helg fordi livet er en stor fest. Meg, meg, meg.
  • De som ga blaffen i karantenen, og så ikke alvoret i dette. Meg, meg, meg.

Hva med dem som er skyld i dette? Har ikke også de et ansvar når man ser hvor alvorlige konsekvensene allerede er, og vil bli? Er det greit å være egoist av dimensjoner og bidra til en pandemi, uten å ta ansvar for dette ...?

Kjenner en som antagelig har blitt smittet av viruset av en som ikke tok hensyn, og kjenner jeg blir rimelig forbanna når jeg tenker på at dagens situasjon lett kunne vært unngått om det ikke hadde vært for folks egoisme; det føles urettferdig at vedkommende risikerer det ene og det andre, mens nautene som forårsaket spredningen, overhodet ikke tar ansvar for at de medvirket til å spre en dødelig sykdom som trolig vil føre til langvarige økonomiske nedgangstider.

Endret av Bix
  • Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen kunne ha forstått omfanget av dette. Dette tok deg på sengen like mye som meg. Slutt med stigmatiseringen,

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre enn Kina burde blitt tatt på sengen av dette. At det har spredd seg så ekstremt er faktisk noens skyld. 

Anonymkode: 96d85...0ea

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker aller mest på de egoistiske som var på ferie i Asia, Italia og Østerrike 

Og ikke minst den første personen som tok inn viruset, hvorfor i helvete synes hun det var smart å reise tilbake til Norge? Hun burde holdt seg på et hotellrom helt til hun var frisk, egoistiske dritt.

Anonymkode: e22fd...e61

• Liker 20
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ingen andre enn Kina burde blitt tatt på sengen av dette. At det har spredd seg så ekstremt er faktisk noens skyld. 

Anonymkode: 96d85...0ea

Jasså gitt, hvem da? De rødgrønne? De blågrå? De røderosa? Jeg vil ha navn!

• Liker 3
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Faktasjekk said:

Ingen kunne ha forstått omfanget av dette. Dette tok deg på sengen like mye som meg. Slutt med stigmatiseringen,

Så det som skjedde i Kina og Italia var ikke noe man kunne ha forutsett?

Man sperrer ikke atskillige millioner i karantene uten grunn.

Så naturligvis kunne man ha forstått omfanget av dette; spørsmålet er heller hvordan man ikke kunne ha forstått omfanget av dette når viruset spredte seg som ild i tørt gress fra land til land verden over.

Men har man "meg, meg, meg" som livsmotto, er tydeligvis det meste mulig.

Endret av Bix
  • Liker 13
Skrevet

Bilderesultater for dont eat bats

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Bix skrev:

Den nåværende situasjonen virker kanskje bare som et forbigående, eksotisk innslag i dagliglivet, men etter hvert som tiden går og dette varer lenger og lenger med flere og flere dødsfall, kommer folk muligens til å begynne å spørre seg om årsakene til dette.

Ser man bort fra inkompetansen i helsevesenet, er det fire grupper som særlig har bidratt til spredningen:

• De som var på ferie og ga blaffen i virusepidemien ("dette angår jo ikke meg"), og fortsatte å "leve livet" uten å ta noen form for hensyn. Meg, meg, meg.
  • De som bagatelliserte faren ved viruset og gjorde det til en stor spøk. Ha ha. For dette rammer jo ikke meg. Igjen meg, meg, meg.
  • De som på liv og død måtte samles i større folkemengder, enten ved å på liv og død måtte feste i et tettpakket lokale, eller ved å for eksempel dra til Holmenkollen sist helg fordi livet er en stor fest. Meg, meg, meg.
  • De som ga blaffen i karantenen, og så ikke alvoret i dette. Meg, meg, meg.

Hva med dem som er skyld i dette? Har ikke også de et ansvar når man ser hvor alvorlige konsekvensene allerede er, og vil bli? Er det greit å være egoist av dimensjoner og bidra til en pandemi, uten å ta ansvar for dette ...?

Kjenner en som antagelig har blitt smittet av viruset av en som ikke tok hensyn, og kjenner jeg blir rimelig forbanna når jeg tenker på at dagens situasjon lett kunne vært unngått om det ikke hadde vært for folks egoisme; det føles urettferdig at vedkommende risikerer det ene og det andre, mens nautene som forårsaket spredningen, overhodet ikke tar ansvar for at de medvirket til å spre en dødelig sykdom som trolig vil føre til langvarige økonomiske nedgangstider.

For alt vi vet så kan du være en smittespreder som har smittet andre uten at du visste det...

Anonymkode: 07518...616

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Bix skrev:

Så det som skjedde i Kina og Italia var ikke noe man kunne ha forutsett?

Man sperrer ikke atskillige millioner i karantene uten grunn.

Så naturligvis kunne man ha forstått omfanget av dette; spørsmålet er heller hvordan man ikke kunne ha forstått omfanget av dette når viruset spredte seg som ild i tørt gress fra land til land verden over.

Men har man "meg, meg, meg" som livsmotto, er tydeligvis det meste mulig.

Helt enig. Kina satte 1/10 av verdens befolkning i karantene ,og de fleste her på kg alte det "hysteri" når vi poengterte at dette er alvorlig. De er medskyldig. Meg, meg, meg.

Samme er alle legene og "ekspertene" som bagatelliserte viruset i media og på YouTube.

Anonymkode: 45946...2d6

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

For alt vi vet så kan du være en smittespreder som har smittet andre uten at du visste det...

Anonymkode: 07518...616

Med tanke på at jeg har tatt ekstraordinære hensyn lenge, tviler jeg på det, men dersom jeg skulle ha gjort det er det definitivt ufrivillig, ikke fordi jeg vil drikke meg dritings i Holmenkollen, eller synes man må dra på fest to dager etter hjemkomst fra skiferie i Italia fordi livet må leves.

Man må tross alt kunne bruke hodet; ser man en begynnende brann, løper man etter et brannslukningsapparat, ikke fortsetter å drikke øl. og ser man en pågående virusepidemi, lever man ikke livet som normalt.

• Liker 15
Skrevet

Enig. Det er jo til og med folk som står frem med navn og bilde om at de var på tur i Italia da de fikk viruset. Det gjør de uten et fnugg av skyldfølelse eller skam. Er dette greit? Det er folk som dro lenge etter at vi visste at det spredde seg kjapt i Italia. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Tar ingen som konsekvent kaller helsevesenet for inkompetent seriøst. De sliter ræva av seg døgnet rundt, og blir eksponert for mulig smitte daglig. 

Anonymkode: 43ac7...23d

• Liker 10
Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar ingen som konsekvent kaller helsevesenet for inkompetent seriøst. De sliter ræva av seg døgnet rundt, og blir eksponert for mulig smitte daglig. 

Anonymkode: 43ac7...23d

Stort sett flotte og dyktige folk i frontlinjen; byråkrati og inkompetanse lenger oppe.

Øyelegen på Ullevål skulle aldri vært sendt på jobb når han selv var i tvil. Å kalle dette en "uheldig beslutning" er omtrent som å kalle en atomkrig en feilvurdering: "Sorry, den ansvarlige drakk for mye hjemmebrent kvelden før, og trykket på feil knapp".

Og hva med professor i mikrobiologi Ørjan Olsvik, som tok kaka med sitt kjente sitat om at det er større sjanse for å vinne i lotto tre uker på rad, enn at kinesiske turister smitter oss.

Endret av Bix
  • Liker 11
Skrevet (endret)

De som spredte viruset velvitende at de var syke eller tok uforsvarlig høy risiko ved å reise til risikoområder på ferie, må fengsles i flere år. 

Jeg lurer på hva Ørjan Olsvik ville sagt nå, ja. Og de andre legene som mente som ham.

Endret av Drizzt
  • Liker 10
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker aller mest på de egoistiske som var på ferie i Asia, Italia og Østerrike 

Og ikke minst den første personen som tok inn viruset, hvorfor i helvete synes hun det var smart å reise tilbake til Norge? Hun burde holdt seg på et hotellrom helt til hun var frisk, egoistiske dritt.

Anonymkode: e22fd...e61

Da de dro ned i starten av vinterferien var korona knapt noe tema i det hele tatt. Så seint som 21 februar hadde WHO registrert null kjente tilfeller i Italia og null i Østerrike. Det var en helt annen verden. 

Uansett kan du gjerne roe ned språket selv om det er en vanskelig tid. Hets og stigmatisering av de som er smittet hjelper ingen ting 

• Liker 13
Skrevet
11 minutter siden, Isambard skrev:

Da de dro ned i starten av vinterferien var korona knapt noe tema i det hele tatt. Så seint som 21 februar hadde WHO registrert null kjente tilfeller i Italia og null i Østerrike. Det var en helt annen verden. 

Uansett kan du gjerne roe ned språket selv om det er en vanskelig tid. Hets og stigmatisering av de som er smittet hjelper ingen ting 

Dette stemmer ikke. Allerede fra 30. januar var det kjent at det var to tilfeller av corona i Italia. Etter dette poppet mange nye tilfeller opp. Første vinterferieuke var fra 17. februar og andre fra 24. februar. Folk hadde dermed 3-4 uker der de visste om at viruset spredde seg som ild i tørt gress i Italia. Det er egoistiske mennesker som satte skituren sin over smittefaren og valgte å gjennomføre turen likevel.

https://www.nrk.no/nyheter/to-coronavirus-tilfeller-i-italia-1.14883617

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, uranus skrev:

Dette stemmer ikke. Allerede fra 30. januar var det kjent at det var to tilfeller av corona i Italia. Etter dette poppet mange nye tilfeller opp. Første vinterferieuke var fra 17. februar og andre fra 24. februar. Folk hadde dermed 3-4 uker der de visste om at viruset spredde seg som ild i tørt gress i Italia. Det er egoistiske mennesker som satte skituren sin over smittefaren og valgte å gjennomføre turen likevel.

Fordi mange (de aller fleste) visste ikke hvor alvorlig dette var og hvor kjapt det smittet. Man visste heller ikke at viruset mest sannsynlig har gått under radaren i så lang tid i Italia. 

Om vi går 4-5 uker tilbake i tid her til lands så var denne situasjonen vi er i nå helt utenkelig. Var vel utenkelig at det skulle bli sånn i Italia også. 

Fatter ikke....drive med heksejakt når vi nettopp har tredd inn i en krise...hva hjelper det liksom? 

Anonymkode: fc16a...042

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde spredd seg hit uansett om fiffen hadde reist på skiferie i Italia eller Østerrike eller ei. Nettopp fordi europa ikke skjønte hva som var i ferd med å skje.

Anonymkode: fc16a...042

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk har også forholdt seg til myndighetenes reiseråd når de reiste. Både kongeparet og helseministeren tok utenlandsturer i denne perioden.

Retningslinjer for karantene, og grenser mot isoloasjon, var i begynnelsen uklare, så jeg forstår ikke hvorfor man kan straffes når man ikke har fått slik rettledning. 

Jeg velger alltid å innrette meg etter offentlige råd og krav. Noe annet vil i en del tilfeller føre til anarki og kaotiske tilstander. Så kan man heller i ettertid evaluere hva som kan gjøres bedre neste gang. 

Anonymkode: dab6a...9a5

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, uranus skrev:

Alle kan finne situasjonsrapportene til WHO og se at det jeg skriver er helt korrekt. Det var ikke registrert en eneste smittet i Italia så seint som 21 februar:

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports

De smittede fra Kina 30. januar ble sannsynligvis sendt ut igjen før 20 februar. 

Det bildet du prøver å spre stemmer altså ikke.

Hvor var hylekoret den gangen, hvis alle visste at man ikke skulle reise? Dette er etterpåklokskap, og ikke noe annet. 

• Liker 8
  • Opprett ny...