Daraya Skrevet 16. mars 2020 #21 Del Skrevet 16. mars 2020 5 minutter siden, Helgeline skrev: Folk på 90 som får sykdommen kommer ikke til å bli lagt inn på sykehus. De kommer til å dø stille og rolig enten hjemme eller på et sykehjem. De vil få lindrende behandling, så sant morfin og sånt er å fremskaffe. Ingen kan hindre deg i å være hos morfaren din da. Men du vil måtte belage deg på å sitte i karantene etterpå. Ikke misforstå, det er kjempefint at du tar hensyn til morfar. Ville bare si noe om hvordan jeg tror virkeligheten blir (jobber med eldre). Jeg håper for guds skyld at ingen blir lagt på sykehjem, da blir jo alle andre smittet. Og ligge hjemme, hvem skal sørge for lindrende behandling? Det verste er jo at de er ved bevissthet helt til slutten. Og det kan ta flere dager. Se til Italia så skjønner du vel at det eneste man kan forvente hjemme er at de kommer med en kiste, ikke en lege eller sykepleier som sørger for at slutten går smidig. Nei, jeg hadde aldri risikert å utsette mine foreldre eller andre eldre mennesker med viten og vilje. Å ha på samvittigheten at jeg var jeg som smittet dem og dermed sørger for at de dør en likevel for tidlig og horribel død. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #22 Del Skrevet 16. mars 2020 3 timer siden, blasfeminist skrev: Så du anbefaler å la de eldre leve isolert frem til epidemien er over, om det så tar et år eller lenger? Merkelig kommentar. Jeg forstår trådstarters dilemma, og tenker på det samme selv. Jeg tenker det må være greit å møtes som vanlig, så lenge man ikke er i karantene, selvfølgelig. De eldre går fortsatt i butikken og gjør nødvendige ærend, så at de ikke skulle kunne få ha kontakt med familie virker meningsløst. Herregud, vi er jo bedt om å gå i karantene alle som kan. Blir gal av folk som ikke skjønner noen ting. Anonymkode: 7625a...8dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #23 Del Skrevet 16. mars 2020 Mine besteforeldre har dratt ut trimapperatene sine ut på sin innebygde balkong. De er gamle, men spreke. De bruker SoMe, vi videochatter daglig, så de har kontakt med omverden. De synes selvfølgelig at det er trist å ikke treffe oldebarnet. Men de er ved godt mot. Nå er min mormor pensjonert lege, og har vel lest seg opp med alt som har med coronaviruset å gjøre. Hun er vel mer oppdatert enn meg, men jeg er ikke lege heller... Anonymkode: c7533...fa3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #24 Del Skrevet 16. mars 2020 16 minutter siden, Helgeline skrev: Folk på 90 som får sykdommen kommer ikke til å bli lagt inn på sykehus. De kommer til å dø stille og rolig enten hjemme eller på et sykehjem. De vil få lindrende behandling, så sant morfin og sånt er å fremskaffe. Ingen kan hindre deg i å være hos morfaren din da. Men du vil måtte belage deg på å sitte i karantene etterpå. Ikke misforstå, det er kjempefint at du tar hensyn til morfar. Ville bare si noe om hvordan jeg tror virkeligheten blir (jobber med eldre). https://www.thesun.co.uk/news/11180052/coronavirus-victims-son-15-minutes-goodbye/ Anonymkode: 9f0b4...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 16. mars 2020 #25 Del Skrevet 16. mars 2020 11 minutter siden, Daraya skrev: Jeg håper for guds skyld at ingen blir lagt på sykehjem, da blir jo alle andre smittet. Og ligge hjemme, hvem skal sørge for lindrende behandling? Det verste er jo at de er ved bevissthet helt til slutten. Og det kan ta flere dager. Se til Italia så skjønner du vel at det eneste man kan forvente hjemme er at de kommer med en kiste, ikke en lege eller sykepleier som sørger for at slutten går smidig. Nei, jeg hadde aldri risikert å utsette mine foreldre eller andre eldre mennesker med viten og vilje. Å ha på samvittigheten at jeg var jeg som smittet dem og dermed sørger for at de dør en likevel for tidlig og horribel død. Men dette er jo nettopp grunnen til de strenge tiltakene. At helse skal greie å følge opp de syke på forsvarlig vis. Unngå italienske tilstander... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #26 Del Skrevet 16. mars 2020 Dere som besøker eldre nå, er det greit at vedkommende må dø fordi man ikke har nok respiratorer når vedkommene blir syk? Er det greit at det blir økt sjanse for at pleiepersonellet blir sykt og dermed ikke kan ta seg av andre? Anonymkode: e8d14...8f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #27 Del Skrevet 16. mars 2020 27 minutter siden, Helgeline skrev: Folk på 90 som får sykdommen kommer ikke til å bli lagt inn på sykehus. De kommer til å dø stille og rolig enten hjemme eller på et sykehjem. De vil få lindrende behandling, så sant morfin og sånt er å fremskaffe. Ingen kan hindre deg i å være hos morfaren din da. Men du vil måtte belage deg på å sitte i karantene etterpå. Ikke misforstå, det er kjempefint at du tar hensyn til morfar. Ville bare si noe om hvordan jeg tror virkeligheten blir (jobber med eldre). Det er ikke "stille og rolig" å dø av Corona, uansett alder. Og ja, vi får håpe vi har morfin... Anonymkode: 7c2cc...bc8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 16. mars 2020 #28 Del Skrevet 16. mars 2020 Jeg tror følgende bilde passer godt her: 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 16. mars 2020 Forfatter #29 Del Skrevet 16. mars 2020 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men ville du ikke fått dårlig samvittighet dersom du drar dit, så viser det seg at du er en av de som er smittet, men uten symptomer, så smitter du en eldre? Anonymkode: 8efd8...3de Jeg hadde personlig fått enda dårligere samvittighet av å ikke besøke et eldre familie medlem på flere mnd, om det var et ønske tror jeg. Jeg har vært vitne til at eldre mennesker ikke får besøk av sønner/døtre feks på sin siste tid pga konflikter feks, og det skjærer langt inne i hjerteroten min når et eldre menneske spør om når skal datteren min komme på besøk, eller sier: kunne ønske at Anna kom på besøk. Jeg skal ikke lenger tilbake enn i fjor hvor jeg mistet et eldre fam medlem, som var syk i lang tid. Jeg slet ofte med dårlig samvittighet da også, Fordi jeg ikke fikk besøkt vedkommende ofte nok pga avstand. Sist gang jeg så han var to dager før han døde. Han var veldig opptatt av at han mente at han nærmeste skulle være rundt han mest mulig de siste årene. Inkl før han ble syk. Han sa det at en dag er det for sent, og det viktigste er at familie var der for han mens han fortsatt var i livet. Når vedkommende først er dø, så er det forsent som han sa. I disse tider blir det jo etiske dilemma rundt sånne ting. Men det er noe som heter det er bedre å angre på noe du fikk gjort, enn angre på noe du ikke fikk gjort. Og det viktigste er å være der for folk så lenge de er i livet..en dag er det for sent og du får ikke gjort om på noe. Dette vil ikke si at jeg ikke hadde fått dårlig samvittighet om jeg hadde smittet vedkommende uvitende, men vedkommende kan like godt bli smittet av hjemmesykepleie som er innom, eller andre som er i kontakt med vedkommende fysisk. Men tyngst ville jeg nok fått verst samvittighet over at jeg ikke har der for vedkommende den siste tiden han/Hun levde. Endret 16. mars 2020 av tussi84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 16. mars 2020 #30 Del Skrevet 16. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er snakk om 14 dager.... I vår familie drar ikke de som er i karantene på besøk, men resten besøker. Telefon og videotelefoner så lenge. Mange i 80 åra er ganske spreke og har absolutt ikke lyst til å dø. Anonymkode: 52b95...52a Hvorfor tror du det er fjorten dager? UK som aktivt prøver å smitte alle forventer at dette varer til våren 2021. 14 dager som dette gjør ingenting. 100 milliarder er ikke brukt for å holde bedriftene flytende i 14 dager, det er for å holde dem i live i flere måneder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #31 Del Skrevet 16. mars 2020 Mange vil nok være enige med deg, og kanskje er ikke dette den riktige måten å gjøre det på. Men nå handler det om å være en lagspiller. Myndighetene har fastsatt vår «taktikk» for hvordan vi skal håndtere dette, og da MÅ vi følge det alle sammen. Hvis alle skulle begynt å dra i hver sin retning, vil alt falle i grus. Hvordan skulle det gått hvis spillere på et fotballag plutselig bestemte seg for at taktikken som var bestemt på forhånd ikke er den beste måten å løse det på, og derfor heller begynte å gjøre hver sin greie? Det funker ikke! Nå må vi følge det som er satt, alle sammen, og følger det med seg noen konsekvenser, så må vi heller deale med det senere. Nå må vi samarbeide! Anonymkode: 304c7...3d5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 16. mars 2020 Forfatter #32 Del Skrevet 16. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Er selv i denne situasjonen og nå blir jeg vel lynsjet.. Jeg har foreldre som er i risikogruppen hvorav den ene har kort forventet levetid. Vi skulle egentlig ha familieselskap denne helgen pga bursdag men det ble avlyst. Jeg og mitt barn dro allikevel og besøkte mine foreldre etter deres egne høye ønsker. Jeg forhørte meg med 2 leger i forkant for jeg synes det var så vanskelig. Samtidig så vet jeg hvor mye glede det vil gi foreldrene mine. Og med tanke på livskvalitet så var det akkurat derfor legene sa at det var verdt risken. Har en klump i magen. Har snakket åpent om frykten med foreldrene mine som er inneforstått med den og de sa selv at det er verdt det. Livene deres består av kontroller, blodprøver, sykdom, medisiner, lange dager hjemme og mange tunge tanker. Jeg vet jeg legger meg lagelig til hugg nå..Husk at jeg er bare et menneske jeg også i en veldig vanskelig situasjon. Slik som dere alle. Alt er ikke sort/hvitt i denne verden. 💕 Anonymkode: ce5ec...4a6 Et godt poeng. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 16. mars 2020 #33 Del Skrevet 16. mars 2020 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange vil nok være enige med deg, og kanskje er ikke dette den riktige måten å gjøre det på. Men nå handler det om å være en lagspiller. Myndighetene har fastsatt vår «taktikk» for hvordan vi skal håndtere dette, og da MÅ vi følge det alle sammen. Hvis alle skulle begynt å dra i hver sin retning, vil alt falle i grus. Hvordan skulle det gått hvis spillere på et fotballag plutselig bestemte seg for at taktikken som var bestemt på forhånd ikke er den beste måten å løse det på, og derfor heller begynte å gjøre hver sin greie? Det funker ikke! Nå må vi følge det som er satt, alle sammen, og følger det med seg noen konsekvenser, så må vi heller deale med det senere. Nå må vi samarbeide! Anonymkode: 304c7...3d5 Men det er jo det vi sier. Vi gjør det vi må og skal gjøre for å beskytte dem. Vi holder oss unna, men vi gjør det med klumpen i halsen og stein i magen, fordi vi vet at vi, ved å beskytte dem, gjør dem vondt fordi de ikke får besøk av oss. Endret 16. mars 2020 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #34 Del Skrevet 16. mars 2020 Min mor er 83 år. Enke. Snakker med henne daglig. Det er meldt sol og 8 grader på onsdag. Da skal jeg til henne. Møtes på plattingen utenfor huset. Sitte på hver vår stol med god avstand. Ja, hun er gammel. Og kommer til å dø innen rimelig tid. Jeg har ikke lyst til at hun skal dø en smertefull død som jeg har skjønt at Corona gir. Anonymkode: 44f73...c92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #35 Del Skrevet 16. mars 2020 Situasjonen nå til dags er så alvorlig at folk må overstyre sin "normale" samvittighet. Det må dessverre prioriteres helt annerledes enn det vi er vant til. Dette er helt nødvendig, og selvsagt veldig tungt. Men her er vi i dag. Anonymkode: a74a0...c45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 16. mars 2020 Forfatter #36 Del Skrevet 16. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Situasjonen nå til dags er så alvorlig at folk må overstyre sin "normale" samvittighet. Det må dessverre prioriteres helt annerledes enn det vi er vant til. Dette er helt nødvendig, og selvsagt veldig tungt. Men her er vi i dag. Anonymkode: a74a0...c45 Det er ikke alle som klarer å være kalde og legge samvittigheten til side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blasfeminist Skrevet 16. mars 2020 #37 Del Skrevet 16. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Herregud, vi er jo bedt om å gå i karantene alle som kan. Blir gal av folk som ikke skjønner noen ting. Anonymkode: 7625a...8dd Det er ingen som har bedt oss om å unngå familie frem til epidemien er over, som kan ta et år eller mer. Vi er heller ikke "alle bedt om å gå i karantene". Forstår godt at du poster som anonym. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #38 Del Skrevet 16. mars 2020 Dere som sier at det kan bli lenger enn 14 dager. Det vil uansett hjelpe å FLATE UT KURVEN om dere holder dere unna eldre i 14 dager. Så får dere se etterhvert om dere skal besøke. Anonymkode: 480a2...3f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #39 Del Skrevet 17. mars 2020 Alle i min familie er lungesyke. Jeg kjenner virkelig på det. Jeg jobber i det som nå er et utsatt yrke for smitte, og jeg har valgt å ikke dra på besøk, men jeg aner ikke hvor lang tid det kan ta. Hva om de blir alvorlig syke? 😕 Anonymkode: 759bd...4e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #40 Del Skrevet 17. mars 2020 17 timer siden, tussi84 skrev: Jeg hadde personlig fått enda dårligere samvittighet av å ikke besøke et eldre familie medlem på flere mnd, om det var et ønske tror jeg. Jeg har vært vitne til at eldre mennesker ikke får besøk av sønner/døtre feks på sin siste tid pga konflikter feks, og det skjærer langt inne i hjerteroten min når et eldre menneske spør om når skal datteren min komme på besøk, eller sier: kunne ønske at Anna kom på besøk. Jeg skal ikke lenger tilbake enn i fjor hvor jeg mistet et eldre fam medlem, som var syk i lang tid. Jeg slet ofte med dårlig samvittighet da også, Fordi jeg ikke fikk besøkt vedkommende ofte nok pga avstand. Sist gang jeg så han var to dager før han døde. Han var veldig opptatt av at han mente at han nærmeste skulle være rundt han mest mulig de siste årene. Inkl før han ble syk. Han sa det at en dag er det for sent, og det viktigste er at familie var der for han mens han fortsatt var i livet. Når vedkommende først er dø, så er det forsent som han sa. I disse tider blir det jo etiske dilemma rundt sånne ting. Men det er noe som heter det er bedre å angre på noe du fikk gjort, enn angre på noe du ikke fikk gjort. Og det viktigste er å være der for folk så lenge de er i livet..en dag er det for sent og du får ikke gjort om på noe. Dette vil ikke si at jeg ikke hadde fått dårlig samvittighet om jeg hadde smittet vedkommende uvitende, men vedkommende kan like godt bli smittet av hjemmesykepleie som er innom, eller andre som er i kontakt med vedkommende fysisk. Men tyngst ville jeg nok fått verst samvittighet over at jeg ikke har der for vedkommende den siste tiden han/Hun levde. Kan du ikke ha kontakt via FaceTime? At du får dårligere samvittighet av å ikke besøke dem enn å potensielt smitte dem med corona klarer jeg ikke helt å forholde meg til 😥 Corona gir en smertefull, forferdelig død.. Anonymkode: 9f0b4...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg