Gå til innhold

Satt litt på spissen, når det gjelder eldre familiemedlemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker i hovedsak her på mennesker som har kommet i alderen 80 +. For en del eldre så føler de en slags fred rundt dette med skulle dø. De setter mer pris på det som har vært, og det som er her og nå.  De er mindre redde for det å få sykdommer inkl corona enn det andre er virker det som.

Noe av det de kanskje setter mest pris på i sin siste tid på jorda er kanskje det å omgås barn og barnebarn/oldebarn. Det øker livskvaliteten, og denne livskvaliteten er kanskje mer viktig for dem enn risikoen for å bli smittet av dette viruset./ det og evt skulle dø.

Det er jo sagt at man bør begrense/ ikke ha kontakt med noen, men om det er mer viktig for dem å omgås familien, Kanskje vi som er familie burde gjøre det da all like vel for å opprettholde livskvaliteten til et gammelt familiemedlem hvis dette er ønsket til vedkommende.

En annen ting er et gammelt menneske kan dø når som helst av noe annet også. Hvordan vil vi da i ettertid ha det med oss selv Hvis vi i lang tid ikke besøkte vår bestemor, til tross for at hun ville det flere ganger? 

Jeg syns dette er et veldig etisk dilemma, og det er veldig vanskelig å si konkret hva som blir riktig, men i bunn og grunn så burde jo de eldre få lov til å bestemme selv om de ønsker besøk eller ikke?

Vi pårørende ønsker jo ha dem i livet lenger, men hvis det å holde seg unna det eldre familiemedlemmet reduserer hans/hennes livskvalitet.. hva da?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om 14 dager....

I vår familie drar ikke de som er i karantene på besøk, men resten besøker.

Telefon og videotelefoner så lenge.

Mange i 80 åra er ganske spreke og har absolutt ikke lyst til å dø.

Anonymkode: 52b95...52a

• Liker 7
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om 14 dager....

I vår familie drar ikke de som er i karantene på besøk, men resten besøker.

Telefon og videotelefoner så lenge.

Mange i 80 åra er ganske spreke og har absolutt ikke lyst til å dø.

Anonymkode: 52b95...52a

De som er i karantene skal såklart ikke besøke noen.

Jeg tenkte mer på de som ikke sitter i karantene, hvor det er anbefalt å redusere/ikke ha kontant fysisk nærkontakt med andre. Der varer nok mye lenger tror jeg. 14 dager er jo en ting Men hva om det går over flere mnd?

Handler vel mest om hva de eldre annser som livskvalitet. 

Endret av tussi84
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo virkelig ikke skjønt noen ting. Grunnen til at man ikke skal oppsøke spesielt eldre er fordi de har større sjanse for å bli lagt inn og belaste helsevesenet. Uansett om de godtar at de skal dø så vil jo de belaste et presset system. 

Anonymkode: 480a2...3f6

• Liker 19
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo virkelig ikke skjønt noen ting. Grunnen til at man ikke skal oppsøke spesielt eldre er fordi de har større sjanse for å bli lagt inn og belaste helsevesenet. Uansett om de godtar at de skal dø så vil jo de belaste et presset system. 

Jo da, men hva er det som blir mest riktig hvis det handler om livskvalitet for den eldre personen?

Det er jo og blir et etisk dilemma uansett hvordan man snur og vender på det.

Å unngå de eldre i flere mnd, er det noe bra løsning for dem synes du? Det handler jo om hva som gjør et eldre mennesker lykkelig. 

Og kan du selv sitte der og si at hvis du ikke hadde hatt besøkt ditt eldre familie medlem på flere mnd når det var ønskelig fra vedkommende sin side, og vedkommende døde at du ikke hadde hatt dårlig samvittighet etterpå? 

Det er jo det å være der for folk når de lever som teller mest til slutt både for den det gjelder og for de pårørende. Når vedkommende er borte så er det altfor sent. 

Det må uansett kunne gå ann å diskutere et sånt tema uten at du beskylder meg for ting. 

Endret av tussi84
  • Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du anbefaler å la de eldre leve isolert frem til epidemien er over, om det så tar et år eller lenger? Merkelig kommentar.

Jeg forstår trådstarters dilemma, og tenker på det samme selv. Jeg tenker det må være greit å møtes som vanlig, så lenge man ikke er i karantene, selvfølgelig. De eldre går fortsatt i butikken og gjør nødvendige ærend, så at de ikke skulle kunne få ha kontakt med familie virker meningsløst.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bestemor er 89 år, kjører fortsatt bil, og ingen er så aktiv som henne på some. Hun vil heller ha kontakt på den måten enn å møtes, hun er nemlig ikke mett av dage.  Så tror ikke man skal gå utifra at er du 80+ så synes du det er ok å dø. 

Anonymkode: c1db4...c63

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, tussi84 skrev:

Jo da, men hva er det som blir mest riktig hvis det handler om livskvalitet for den eldre personen?

Det er jo og blir et etisk dilemma uansett hvordan man snur og vender på det.

Å unngå de eldre i flere mnd, er det noe bra løsning for dem synes du? Det handler jo om hva som gjør et eldre mennesker lykkelig. 

Og kan du selv sitte der og si at hvis du ikke hadde hatt besøkt ditt eldre familie medlem på flere mnd når det var ønskelig fra vedkommende sin side, og vedkommende døde at du ikke hadde hatt dårlig samvittighet etterpå? 

Det er jo det å være der for folk når de lever som teller mest til slutt både for den det gjelder og for de pårørende. Når vedkommende er borte så er det altfor sent. 

Det må uansett kunne gå ann å diskutere et sånt tema uten at du beskylder meg for ting. 

Det er ikke riktig å potensielt ta livet av flere mennesker fordi bestemor vil ha økt livskvalitet. For å gjøre det som er det beste for alle sett under ett, må vi alle ofre noe, iallfall midlertidig. Individuell lykke må dessverre settes på pause en liten stund, for samfunnets skyld.

Å unngå nærkontakt mellom mennesker handler om å redusere smittehastigheten. Det igjen handler om å begrense dødsfall og lidelser som kunne vært unngått.

Anonymkode: f727c...d11

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestemor er 89 år, kjører fortsatt bil, og ingen er så aktiv som henne på some. Hun vil heller ha kontakt på den måten enn å møtes, hun er nemlig ikke mett av dage.  Så tror ikke man skal gå utifra at er du 80+ så synes du det er ok å dø. 

Anonymkode: c1db4...c63

Er vel ikke det at jeg mener at de eldre tenker sånn direkte, mer det at de har et mer avslappet forhold til ting. 

At det kanskje er mer viktig for dem pga livskvaliteten å få besøk av familien, enn faren for evt å bli smittet.

Så klart har du fått viruset eller sitter i karantene eller er syk pga annen sykdom så holder du deg unna..

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig å potensielt ta livet av flere mennesker fordi bestemor vil ha økt livskvalitet. For å gjøre det som er det beste for alle sett under ett, må vi alle ofre noe, iallfall midlertidig. Individuell lykke må dessverre settes på pause en liten stund, for samfunnets skyld.

Å unngå nærkontakt mellom mennesker handler om å redusere smittehastigheten. Det igjen handler om å begrense dødsfall og lidelser som kunne vært unngått.

Men kan du ærlig sitte å si da at du ikke hadde fått dårlig samvittighet da hvis du ikke besøkte bestefaren din de siste 4 mnd før han døde, når dette var hans ønske?

For dødsfall kan inntreffe når som helst hos de eldre. Det vet man aldri..

Endret av tussi84
  • Liker 2
Skrevet

Min far er litt slik. Han ønsker barnebarna på besøk til tross for at han er over 80 og ikke helt lungefrisk. Jeg bor derimot i en annen by og kommer til å beordres på jobb om det blir en "spike" i antall smittede innlagt på sykehus. Jeg ser absolutt dette med livskvalitet, men hvilken livskvalitet er det å ikke bli prioritert for behandling og dø av psuteproblemer i værste fall? Samtidig som jeg, som ønsker være der for han i hans siste fase, er stuck langt vekke uten mulighet for å ta meg av han i den perioden. Dette er litt worst case scenario, men noe jeg i hvertfall tenker mye på og ønsker derfor han holder seg unna andre nå. Det finnes jo skype? Telefon?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

Men kan du ærlig sitte å si da at du ikke hadde fått dårlig samvittighet da hvis du ikke besøkte bestefaren din de siste 4 mnd før han døde, når dette var hans ønske?

Selvfølgelig hadde jeg fått vanvittig dårlig samvittighet. Det hadde vært grusomt. Vi er i en situasjon der vi ikke kan vinne uansett hva vi gjør. Det blir mange valg mellom pest og kolera framover. Jeg ser også selvfølgelig at om man ser at sine næreste har det vondt, er det lett å la være å tenke på hva som egentlig er det riktige å gjøre moralsk sett. Dette er kjempevanskelig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, tussi84 skrev:

Det hadde føltes skikkelig ille, men jeg kan ikke risikere livet til 20 andre for min egen lykke. Så egoistisk kan vi ikke være i en tid som dette. Egentlig aldri! 

Anonymkode: b8dec...8db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er selv i denne situasjonen og nå blir jeg vel lynsjet..

Jeg har foreldre som er i risikogruppen hvorav den ene har kort forventet levetid. Vi skulle egentlig ha familieselskap denne helgen pga bursdag men det ble avlyst. Jeg og mitt barn dro allikevel og besøkte mine foreldre etter deres egne høye ønsker. Jeg forhørte meg med 2 leger i forkant for jeg synes det var så vanskelig. Samtidig så vet jeg hvor mye glede det vil gi foreldrene mine. Og med tanke på livskvalitet så var det akkurat derfor legene sa at det var verdt risken.

Har en klump i magen. Har snakket åpent om frykten med foreldrene mine som er inneforstått med den og de sa selv at det er verdt det.

Livene deres består av kontroller, blodprøver, sykdom, medisiner, lange dager hjemme og mange tunge tanker.

Jeg vet jeg legger meg lagelig til hugg nå..Husk at jeg er bare et menneske jeg også i en veldig vanskelig situasjon. Slik som dere alle. Alt er ikke sort/hvitt i denne verden.

💕

Anonymkode: ce5ec...4a6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så har du meg, som ikke klarer tanken på at min 94-år gamle morfar skal få corona og ligge i isolat på sykehuset, mens han blir sakte, sakte kvalt og ikke engang kan få holde noen i hånden den siste tiden pga smittefaren.  

Anonymkode: 9f0b4...cfd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så har du meg, som ikke klarer tanken på at min 94-år gamle morfar skal få corona og ligge i isolat på sykehuset, mens han blir sakte, sakte kvalt og ikke engang kan få holde noen i hånden den siste tiden pga smittefaren.  

Dette! 

Anonymkode: c9d0f...2a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, tussi84 skrev:

Men ville du ikke fått dårlig samvittighet dersom du drar dit, så viser det seg at du er en av de som er smittet, men uten symptomer, så smitter du en eldre?

Anonymkode: 8efd8...3de

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk på 90 som får sykdommen kommer ikke til å bli lagt inn på sykehus. De kommer til å dø stille og rolig enten hjemme eller på et sykehjem. De vil få lindrende behandling, så sant morfin og sånt er å fremskaffe. 
Ingen kan hindre deg i å være hos morfaren din da. Men du vil måtte belage deg på å sitte i karantene etterpå.

Ikke misforstå, det er kjempefint at du tar hensyn til morfar. Ville bare si noe om hvordan jeg tror virkeligheten blir (jobber med eldre).

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, tussi84 skrev:

Jeg tenker i hovedsak her på mennesker som har kommet i alderen 80 +. For en del eldre så føler de en slags fred rundt dette med skulle dø. De setter mer pris på det som har vært, og det som er her og nå.  De er mindre redde for det å få sykdommer inkl corona enn det andre er virker det som.

Noe av det de kanskje setter mest pris på i sin siste tid på jorda er kanskje det å omgås barn og barnebarn/oldebarn. Det øker livskvaliteten, og denne livskvaliteten er kanskje mer viktig for dem enn risikoen for å bli smittet av dette viruset./ det og evt skulle dø.

Det er jo sagt at man bør begrense/ ikke ha kontakt med noen, men om det er mer viktig for dem å omgås familien, Kanskje vi som er familie burde gjøre det da all like vel for å opprettholde livskvaliteten til et gammelt familiemedlem hvis dette er ønsket til vedkommende.

En annen ting er et gammelt menneske kan dø når som helst av noe annet også. Hvordan vil vi da i ettertid ha det med oss selv Hvis vi i lang tid ikke besøkte vår bestemor, til tross for at hun ville det flere ganger? 

Jeg syns dette er et veldig etisk dilemma, og det er veldig vanskelig å si konkret hva som blir riktig, men i bunn og grunn så burde jo de eldre få lov til å bestemme selv om de ønsker besøk eller ikke?

Vi pårørende ønsker jo ha dem i livet lenger, men hvis det å holde seg unna det eldre familiemedlemmet reduserer hans/hennes livskvalitet.. hva da?

Det du sier om fred rundt å skulle dø gjelder vel helst de syke eldre. Min friske svigerfar på over 80 er veldig redd. 

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg tenker på det samme selv.

For å unngå misforståelser, jeg gjør alt jeg kan, og enda litt til, for å beskytte de eldre. Jeg er livredd for å være den som drar med meg smitte.

MEN når alt av dagtilbud på institusjonen er avlyst, ingen utenfra får komme inn, de får ikke gå ut, og de eldre heller ikke får ha kontakt med hverandre, blir de veldig ensomme selv om familien ringer daglig.  Mange eldre bruker ikke mobil eller data. Noen er demente og blir urolige av dette bruddet på rutinene. 

Jeg ser at noen sier at det handler om 14 dager, men det gjør da ikke det.  Dette vil være lengre tid enn det.

Ikke får vi sjekket helsetilstand heller.  De er urolige og ensomme, men vil ikke klage fordi det er slik det må være nå.

Vi gjør det vi må for å beskytte dem, men det gjør vondt at de ikke kan få ha kontakt med de nærmeste i det som, mye sannsynlig, kan være av deres siste dager på jorden uansett hva vi gjør. 

(Ps: jeg snakker i hovedsak om eldre i risikogruppen på institusjon)

Endret av Sprettballen
  • Opprett ny...