Gå til innhold

Har du startet med engangshansker i butikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 timer siden, Faktasjekk skrev:

Nei, det er fullstendig unødvendig. Alle eksperter fraråder bruk av både hansker og munnbind.

https://www.today.com/health/can-gloves-protect-coronavirus-experts-stress-gloves-are-not-solution-t175668

Her er det jo snakk om å gå rundt med hansker. Jeg snakker om inne på butikken.

Anonymkode: fcc73...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg bruker ikke hansker. Jeg vasker hender før jeg drar hjemmefra, og så fort jeg er hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bruke hansker er jo sikrere enn å smøre med antibac etterpå. Legen Gilbert har sagt at tiden er inne for å bruke munnbind. Jeg synes også det er en god ide. Man må bare ikke ta seg til ansiktet når man bruker det. Lurer nesten på om myndighetene våre ønsker at det skal bli et visst folkesvinn med de rådene de gir, for da sparer de penger. De har jo vært bekymret for eldrebølgen lenge og de som får navstøtte. 

Anonymkode: 43068...48f

Utfører du den 11 trinns prosedyren vi linket til over når du bruker hansker?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viruset er jo fremdeles på tingene man tar på etter at man kommer hjem med dem. Deretter tar man sannsynligvis enten på dørhåndtak og annet med disse virusinfiserte hanskene på seg før man kaster de i søpla, hvor viruset lett kan feste seg på hendene dine neste gang man åpner søppelbøtten, eller så tar man hanskene av og tar deretter på tingene igjen med bare hender eller med ny hanske. Så er man like langt uansett... med mindre man bytter hansker hele tiden, spriter alt godt før man setter det inn i skapene og vasker hendene godt, noe jeg tviler på at flesteparten gjør tilstrekkelig.

Anonymkode: 252b0...6e0

Du bruker hansker når du går inn i butikken, og håndhygiene utfører jo alle først som anbefalr, så tar man på hanskene før man går inn, man tar kun på de varene man skal ha og tr av hanskene på korrekt måte før man pakker varene.

Det er nok virus på varer, men de lever ikke evig på feks plast, så sjangsen er veldig stor for at de er døde før du tar på pkka med ost. Og vvis alle bruker hansker så vil det jo ikke være levende virus igjen på særlig mye inne i butikken.

Uansett så kan man ikke helgarder seg, så ikke ta deg til ansiktet, utfør håndvask som anbefalt, hold deg hjemme ved sykdom og dra ut kun når det er nødvendig!

Anonymkode: d118e...3ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker hansker når du går inn i butikken, og håndhygiene utfører jo alle først som anbefalr, så tar man på hanskene før man går inn, man tar kun på de varene man skal ha og tr av hanskene på korrekt måte før man pakker varene.

Det er nok virus på varer, men de lever ikke evig på feks plast, så sjangsen er veldig stor for at de er døde før du tar på pkka med ost. Og vvis alle bruker hansker så vil det jo ikke være levende virus igjen på særlig mye inne i butikken.

Uansett så kan man ikke helgarder seg, så ikke ta deg til ansiktet, utfør håndvask som anbefalt, hold deg hjemme ved sykdom og dra ut kun når det er nødvendig!

Anonymkode: d118e...3ec

Hva om viruset overlever lenger på varer i kjøledisken? 

Og hvis man utfører håndvask og ikke tar seg i ansiktet underveis til og i butikken er det tilsvarende mengde virus på hendene, som det ville vært om man hadde hansker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok virus på varer, men de lever ikke evig på feks plast, så sjangsen er veldig stor for at de er døde før du tar på pkka med ost.

De fleste pakker jo ut varene når de kommer hjem. Og selv om angslagene er usikre, så er det antatt at viruset lever fra flere timer, og opp til noen dager. Så med mindre du lar varene ligge i bilen over natta, så er det ikke sikkert at hanskene hjelper stort i det hele tatt.

Anonymkode: 50bdb...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det gjør jeg. Og ja, jeg kjenner til korrekt bruk av beskyttelsesutstyr. I tillegg spriter jeg av hendene når jeg har tatt hanskene av. Jeg vurderer også å begynne med avspriting av matemballasjen når jeg kommer fra butikken, men jeg tror ikke vi har nok antibac til å kjøre en slik praksis særlig lenge. Jeg er dog rimelig sikker på at det er mulig å få med seg coronaviruset hjem via matvarer smittede har tatt på. En runde med klut og såpevann, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å utføre korrekt håndhygiene før og etter hanskebruk. Hansker har mikrohull der mikroorganismer kan trenge igjennom, disse hullene blir større når hanskene er i bruk.

Hansker erstatter ikke håndhygiene og skal primært brukes når det er fare for kontakt med kjemikalier eller kroppsvæsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok virus på varer, men de lever ikke evig på feks plast

De lever lenge på plast. Var det opp til 24 timer? Så der har du en veldig potent smittekilde.

Så har det kommet konkrete, steg for steg-instruksjoner, på hvordan man gjør det når man går i butikken? Hva, konkret, må man foreta seg for å unngå smitte i butikken?

For eksempel: Forventes at man tar på seg engangshansker? Når tar man dem på? Når tar man dem av igjen? Hva gjør man med varene som man jo ikke vet om emballasjen er smittefarlig på? Osv. osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg har ikke startet med det ennå, men vurderer å ta med meg et par når jeg går i butikken om et par dager. Jeg ukeshandler, og har derfor med meg min egen trillebag til varene (kjøper ikke poser) som jeg legger varene ned i underveis på ferden gjennom butikken. Bruker altså ikke butikkenes handlevogner eller kurver, så jeg slipper å ta på dem. 

Det er først og fremst betalingsterminalen som jeg misliker om dagen, der alle trykker med fingrene. Tviler på at butikken desinfiserer tastaturet etter hver bidige kunde. Leser at de gjør det typ tre ganger om dagen, men hva hjelper det når 300 kunder har klådd på det siden sist?

Anonymkode: 152c6...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Vasker hendene med antibac før og etter handling. Vasker også telefon og betalingskort. Og skifter når jeg kommer hjem.  Ingen vits med hansker når man etter å ha tatt dem av, tukler med telefon eller kortet sitt. 

Anonymkode: 89e24...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Vasker hendene med antibac før og etter handling. Vasker også telefon og betalingskort. Og skifter når jeg kommer hjem.  Ingen vits med hansker når man etter å ha tatt dem av, tukler med telefon eller kortet sitt. 

Kan man antibacce kortet uten å ødelegge det? Eller hvordan vasker du det?

Anonymkode: 3ee39...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man antibacce kortet uten å ødelegge det? Eller hvordan vasker du det?

Anonymkode: 3ee39...90b

Ta et papir, fukt med antibac. Vask hele kortet. Det går bra. Antibac fordamper. Og overflaten blir ren. :)

Anonymkode: 89e24...12b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke startet med det ennå, men vurderer å ta med meg et par når jeg går i butikken om et par dager. Jeg ukeshandler, og har derfor med meg min egen trillebag til varene (kjøper ikke poser) som jeg legger varene ned i underveis på ferden gjennom butikken. Bruker altså ikke butikkenes handlevogner eller kurver, så jeg slipper å ta på dem. 

Det er først og fremst betalingsterminalen som jeg misliker om dagen, der alle trykker med fingrene. Tviler på at butikken desinfiserer tastaturet etter hver bidige kunde. Leser at de gjør det typ tre ganger om dagen, men hva hjelper det når 300 kunder har klådd på det siden sist?

Anonymkode: 152c6...d3b

Coop er ganske fine her. Jeg kritiserte dem kraftig før fordi man måtte trekke et fysisk kort (eventuelt scanne app) i tillegg til betalingskort, men nå trenger man bare å scanne strekkoden i medlemsappen, og også foreta betaling gjennom appen. Gennialt, Egon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir lett å innføre microchipping med dette viruset, så slipper man å ta på en terminal en gang når man skal betale. Kontanter blir historie, bankene får full kontroll. Myndighetene får kontroll på deg via chippen. Blir bra dette :)

Anonymkode: 5a94a...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig rett håndvask før og etter burde halda eigentlig men det skader ikkje med hansker. Synest ikkje det er hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Opprett ny...