AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #101 Del Skrevet 16. mars 2020 3 minutter siden, FrittgåendeBurugle said: Jeg har vansker med å forstå forskjellen mellom dps og privatpraktiserende. Hva er det som gjør at den ene må stenge mens den andre kan holde åpent? Jeg tenker kjapt at det har med fasilitetene rundt å gjøre. I tillegg ligger vel DPS innunder sykehusene, som gjør at sentrene skiller seg vesentlig mer fra en privatpraktiserende, som gjerne har små kontorer, få ansatte, og i noen tilfeller også ligger hjemme hos psykologen (gjerne adskilt, men likevel en vesentlig forskjell). Det er langt enklere å ha kontroll og oversikt på DPS. Anonymkode: 48617...48d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #102 Del Skrevet 16. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker kjapt at det har med fasilitetene rundt å gjøre. I tillegg ligger vel DPS innunder sykehusene, som gjør at sentrene skiller seg vesentlig mer fra en privatpraktiserende, som gjerne har små kontorer, få ansatte, og i noen tilfeller også ligger hjemme hos psykologen (gjerne adskilt, men likevel en vesentlig forskjell). Det er langt enklere å ha kontroll og oversikt på DPS. Anonymkode: 48617...48d Også er det nok også det at DPS kun tar inn syke, men hos privat så kan hvem som helst betale seg inn. Jeg vil nok tro at de som går privat med avtale, altså med henvisning fra fastlege, vil få tilbud på et eller annet vis. Mens de som er der for uten særlig grunn og alvorlig grunn, vil nok begrenses. Så jeg tror de som er der med avtale, ikke trenger å bekymre seg Anonymkode: 1720c...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #103 Del Skrevet 16. mars 2020 1 time siden, Rainstorm skrev: Nei, de kan ivareta smittevern ved å ringe og ha video med pasienter hjemmefra og alle forsøker å få til dette. Hvorfor skal de overlate en hel lass med pasienter på bar bakke? Hvorfor kan de ikke skrive journal hjemme tenker du? Og ja, det er ergerlig å bli avbrutt av ungeskrik, men det tåler man godt. Samtalene vil for mange uansett ha et annet innhold som følge av situasjonen og kanskje det ikke er den intense traumeterapien man vil gå inn i fremover, men mer hvordan den enkelte kan få til best mulig hverdager for seg selv. Man vil få et tilbud selv om dette vil bli noe redusert og annerledes og for en del gjerne ikke helt tilstrekkelig. Og noen får nok sjeldnere samtaler eller ikke en periode: fordi psykologene selv blir syke eller fordi de må i møter om krisen og kanskje brukes andre steder. Alle kommer til å måtte ofre noe, og det er det veldig mange som er i stand til selv om de sliter psykisk. Ikke alle som går til psykolog er i overhengende selvmordsfare. Og de som er det må få et tilbud. Hvis man selvskader er vel tidspunktet nå for å gjøre det på måter som ikke trenger helsehjelp. (For vi vet at folk selvskader og greier å la være og har dette som en livbøye.) Hjelpetelefoner og andre jobber på spreng for å finne løsninger på hvordan den kan gi et tilbud selv om frivillige og ansatte ikke kan møte fysisk på vaktsentralen. Det kan bli vanskelig med kravet om personvern om journalen skal skrives hjemmefra. Spørsmålet er om de trenger å skrive noe i denne situasjonen? Jeg går ikke til behandling for tiden og har heller ikke behov for det. Min behandler hadde veldig mye fravær pga syke barn i all tiden jeg gikk til henne. Jeg tror ikke en telefonsamtale med henne, med barn i bakgrunnen hadde hjulpet så mye på situasjonen. Men for andre hadde det nok vært bedre enn ingenting, hvis behandler selv klarte å beholde roen over situasjonen. Anonymkode: 5acff...308 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #104 Del Skrevet 16. mars 2020 De burde vel klare hjemmekontor å snakke med pasienter på skype, FaceTime etc. ? Sliter med nerver og er helt isolert.. er forkjølet og begynner å få panikk Anonymkode: 6dc13...364 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #105 Del Skrevet 16. mars 2020 24 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev: Jeg har vansker med å forstå forskjellen mellom dps og privatpraktiserende. Hva er det som gjør at den ene må stenge mens den andre kan holde åpent? Spesialisthelsetjenesten gir nødvendig helsehjelp til syke mennesker, det gjør ikke privatpraktiserende. Det er derfor ikke like nødvendig at de holder åpent, og de kan derfor stenges. Anonymkode: f1892...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #106 Del Skrevet 16. mars 2020 12 timer siden, Jabbadabbaduu skrev: Alle privatpraktiserende psykologer er pålagt å stenge nå, men bare for face to face-samtaler. Nesten ALLE psykologer i Norge tilbyr online (video-) og eller telefonsamtaler som erstatning for «vanlige» samtaler nå. Forskning tyder på at det fungerer like godt som vanlige psykologsamtaler. Spesialisthelsetjenesten stenger vel foreløpig ikke, altså poliklinikk og sykehuspsykiatri. Spesialisthelsetjenesten omfatter også avtalespesialister som driver privat! Snakket nettopp med min behandler Anonymkode: 386b6...eb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #107 Del Skrevet 16. mars 2020 Anonymkode: 386b6...eb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #108 Del Skrevet 16. mars 2020 2 timer siden, Gorilla skrev: Ja. Det er rart. Terapeutene var visst på jobb, men det var ikke tillat med pasientkontakt, så de sitter der og skriver henvisninger og har telefontimer. Hvordan følte du det? Anonymkode: 50201...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 16. mars 2020 #109 Del Skrevet 16. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan bli vanskelig med kravet om personvern om journalen skal skrives hjemmefra. Spørsmålet er om de trenger å skrive noe i denne situasjonen? Jeg går ikke til behandling for tiden og har heller ikke behov for det. Min behandler hadde veldig mye fravær pga syke barn i all tiden jeg gikk til henne. Jeg tror ikke en telefonsamtale med henne, med barn i bakgrunnen hadde hjulpet så mye på situasjonen. Men for andre hadde det nok vært bedre enn ingenting, hvis behandler selv klarte å beholde roen over situasjonen. Anonymkode: 5acff...308 Hvorfor er kravet om personvern vanskeligere om de skriver hjemmefra. Helseforetak har vel strenge innloggingsrutiner der de logger seg på DIPS (eller hva man bruker) på samme måte som på jobb. Så lenge ingen ser hva man skriver og man logger ut når man går fra maskinen ser jeg ikke forskjellen fra ellers? Jeg hadde en samtale med min behandler og der løste de det sånn at kona passet barna mens han jobbet. Et av barna kom inn i løpet av timen, spurte om å få bruke nettbrett, gikk ut igjen, og jeg hørte en baby skrike. Ikke alle har den muligheten. Men da er tiden nå i begynnelsen tiden de skal finne ut av det. Det er ikke optimalt verken for de som yter tjenestene eller de som får. Men jeg mener vi alle, også vi som trenger hjelp på ulike måter nå, må være rause og prøve å se løsninger. Jeg takler å høre barn i bakgrunnen og det synes jeg egentlig alle må prøve å takle. Selvsagt skulle det vært annerledes og det er jo derfor vi har helt andre strukturer til vanlig. Men nå er det krise og då må alle lempe litt på kravene og gjøre det beste ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 16. mars 2020 #110 Del Skrevet 16. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De burde vel klare hjemmekontor å snakke med pasienter på skype, FaceTime etc. ? Sliter med nerver og er helt isolert.. er forkjølet og begynner å få panikk Anonymkode: 6dc13...364 Hva kan du gjøre for å få det bedre sånn du har det nå? Slik jeg forstod det fra noe de så på nyhetene som handlet om de som får utsatt operasjoner er at helseforetakene prøver å komme ut til alle med informasjon. DPS prøver å finne gode løsninger. Jeg er overbevist om at de som trenger det mest vil få tilbud på telefon og video. For meg er det ikke tilstanden nå u seg selv som er verst, er jo også vant fra tidligere til å være mye hjemme. Det er tankene. Klarer du å gjøre noe av det du pleier til vanlig? Ikke være på forum og lese deg i hel om viruset og situasjonen? Hvis du holder deg hjemme og tar vare på helsa så godt du kan så gjør du alt du kan og kan ikke gjøre noe mer. 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C8H10N4O2 Skrevet 16. mars 2020 #111 Del Skrevet 16. mars 2020 14 timer siden, sstinemor skrev: Jeg skjønner ikke hvilken trussel en psykologtime kan utgjøre. Om man lar vær å klemme og setter seg langt nok fra hverandre skal vel ikke dette være noe som kan smitte? Venterommet på min DPS er lite. Sist jeg var på time var venterommet så fullt at noen måtte stå. Fint lite mulighet til å holde nok avstand fra folk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg