Gå til innhold

Psykologer stenger nå? Vg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Psykologer er stengt for å ta imot pasienter på kontor, men ikke for tlf samtaler. 
jeg skal ha tlf samtale med min psykolog. 
dette ble jeg fortalt på sist time. At om det blir stengt tar vi det pr tlf . 

Anonymkode: 8cd36...5be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pust med magen nå og prøv å ikke ta sorgene på forskudd. Dere vil nok få informasjon om dette i morgen eller dagene som kommer. Jo større behovet ditt er, jo større mulighet for at du får hjelp. :klem:

Anonymkode: a88b7...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Psykologer er stengt for å ta imot pasienter på kontor, men ikke for tlf samtaler. 
jeg skal ha tlf samtale med min psykolog. 
dette ble jeg fortalt på sist time. At om det blir stengt tar vi det pr tlf . 

Anonymkode: 8cd36...5be

Samme her, avtalte telefonsamtale. Inntil jeg hører noe mer så antar jeg at det fremdeles gjelder.

Anonymkode: a88b7...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler alt håpet bare forsvant utav meg. lurer på hvorfor de valgte å annonsere dette så seint på kvelden! Nå får jeg ihvertfall ikke til å sove i natt!! 

Anonymkode: a306c...e7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Mens kjøpesentrene får være åpne ... 

Nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler alt håpet bare forsvant utav meg. lurer på hvorfor de valgte å annonsere dette så seint på kvelden! Nå får jeg ihvertfall ikke til å sove i natt!! 

Jeg vet uff!! Blir sint på dem altså. Men prøv å pust og husk: man får hjelp, det er en plikt å hjelpe alle både psykisk og fysisk og jeg har tro på at de skal finne en eller annen løsning på dette . Evt tlf samtaler må være mulig! Klem til deg 

Anonymkode: 7b563...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var et fullstendig idiotisk tidspunkt p gjøre det på! De burde ha ventet til i morgen sånn at de kunne redegjøre tydelig og klart hvordan dette skal fungere! Og ikke sånn som nå hvor mye er veldig utydelig og ikke engang psykologene har fått klare retningslinjer!

Anonymkode: 3ef5f...0e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var et fullstendig idiotisk tidspunkt p gjøre det på! De burde ha ventet til i morgen sånn at de kunne redegjøre tydelig og klart hvordan dette skal fungere! Og ikke sånn som nå hvor mye er veldig utydelig og ikke engang psykologene har fått klare retningslinjer!

Anonymkode: 3ef5f...0e9

Ja Enig heeeelt idiotisk 😢😢

Anonymkode: 7b563...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle ha time på tirsdag som kommer på dps. Fått melding om at alt er avlyst og ikke fått tilbud om telefon oppfølging. Skal innlegges snart og har det ikke bra... Trenger psykologen min men har forståelse for at de må stenge for fysiske møter. Huff for en krise verden er i nå dette er sjokk for alle

Anonymkode: 8270a...11e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ha time på tirsdag som kommer på dps. Fått melding om at alt er avlyst og ikke fått tilbud om telefon oppfølging. Skal innlegges snart og har det ikke bra... Trenger psykologen min men har forståelse for at de må stenge for fysiske møter. Huff for en krise verden er i nå dette er sjokk for alle

Men på VG står det at dps ikke gjelder for nye endringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2020 den 9.49):

Men på VG står det at dps ikke gjelder for nye endringen

Dps er stengt her,

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Gorilla skrev:

Dps er stengt her, kun telefonkontakt fremover...

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e6e9d1e2c0c380011d4ffd6?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

"

PSYKOLOGER OG OPTIKERE MÅ STENGE

NTB melder at Helsedirektoratet nå vil at psykologer og optikere skal stenge dørene for å hindre coronavirusspredning.

På egne nettsider skriver Helsedirektoratet at vedtaket trer i kraft fra klokken 00.00 mandag 16.mars, og vil gjelde virksomheter i offentlig og privat regi utenfor spesialisthelsetjenesten.

Distriktspsykiatrisk senter (DPS) hører inn under spesialisthelsetjenesten, og vil derfor ikke stenges. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Gorilla skrev:

Jeg var innom dps idag, og de sa de var stengt.

Rart, siden de er spesialhelsetjenesten og kan holde åpen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og dersom de har stengt på bakgrunn av de nye reglene, så er det i dag ved midnatt at de trår i kraft. Ikke nå. Så det må være noe din lokale dps har bestemt, og ikke noe myndighetene har bestemt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2020 den 9.57):

Rart, siden de er spesialhelsetjenesten og kan holde åpen

Ja.

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest supernova_87
10 timer siden, Jabbadabbaduu skrev:

Her er vedtaket:  «For å stoppe spredning av Covid-19 og bidra til å opprettholde nødvendige helse- og omsorgstjenester fatter Helsedirektoratet med dette etter smittevernloven § 4-1 andre ledd, jf. første ledd bokstav a og b, vedtak om stenging av følgende virksomheter i offentlig og privat regi utenfor spesialisthelsetjenesten, med mindre virksomheten kan ivareta helsemyndighetenes pålegg om smittevern»

og så er psykologer omfattet. Utenfor spesialisthelsetjenesten.

Nei, de kan ivareta smittevern ved å ringe og ha video med pasienter hjemmefra og alle forsøker å få til dette. Hvorfor skal de overlate en hel lass med pasienter på bar bakke? 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser utfordringen med hjemmekontor og personvern. Selv om psykologen tar samtalene per telefon, så kan hun ikke, med mindre det er et stort hus, hindre at mann og barn får med seg samtalen.  Hun kan heller ikke skrive journal hjemmefra. 
Hun jeg gikk til hadde to små barn. Jeg hadde ikke tenkt så mye på hva de fikk med seg, men hadde vært ergerlig å bli avbrutt av ungeskrik underveis. De er heller ikke drillet for scenarioer som dette som de i tillegg må ta over telefon. 
jeg forstår at de må avvente kontakten inntil videre. 

Anonymkode: 5acff...308

Hvorfor kan de ikke skrive journal hjemme tenker du? 

Og ja, det er ergerlig å bli avbrutt av ungeskrik, men det tåler man godt. Samtalene vil for mange uansett ha et annet innhold som følge av situasjonen og kanskje det ikke er den intense traumeterapien man vil gå inn i fremover, men mer hvordan den enkelte kan få til best mulig hverdager for seg selv. Man vil få et tilbud selv om dette vil bli noe redusert og annerledes og for en del gjerne ikke helt tilstrekkelig. Og noen får nok sjeldnere samtaler eller ikke en periode: fordi psykologene selv blir syke eller fordi de må i møter om krisen og kanskje brukes andre steder. 

Alle kommer til å måtte ofre noe, og det er det veldig mange som er i stand til selv om de sliter psykisk. Ikke alle som går til psykolog er i overhengende selvmordsfare. Og de som er det må få et tilbud. 

Hvis man selvskader er vel tidspunktet nå for å gjøre det på måter som ikke trenger helsehjelp. (For vi vet at folk selvskader og greier å la være og har dette som en livbøye.) 

Hjelpetelefoner og andre jobber på spreng for å finne løsninger på hvordan den kan gi et tilbud selv om frivillige og ansatte ikke kan møte fysisk på vaktsentralen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart at du ikke får tilbud om noe telefonsamtale. Jeg har forstått det slik at planlagte innleggelser kan bli utsatt. Men er viktig at du har et tilbud fremdeles. Kan du ringe din DPS og etterspør en telefonsamtale? 

Har du andre kriseplaner: hva kan du gjøre for å få det bedre i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har time hos psykolog idag, og har ikke fått mld om at timen utgår. Jeg vil derfor møte opp til timen. 

Anonymkode: 704d0...ff5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vansker med å forstå forskjellen mellom dps og privatpraktiserende. Hva er det som gjør at den ene må stenge mens den andre kan holde åpent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...