AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #1 Del Skrevet 15. mars 2020 Psykologer må stenge.. hva betyr denne setningen: "Vedtaket gjelder følgende virksomheter i offentlig og privat regi utenfor spesialisthelsetjenesten, med mindre virksomheten kan ivareta helsemyndighetenes pålegg om smittevern". https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/helsedirektoratet-vedtar-stenging-av-virksomheter Gjelder det da også dps? Anonymkode: 49b39...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #2 Del Skrevet 15. mars 2020 Dps er spesialisthelsetjeneste. Jeg har time i morgen og er spent på om jeg får komme. Anonymkode: 826ce...dac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3 Del Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dps er spesialisthelsetjeneste. Jeg har time i morgen og er spent på om jeg får komme. Anonymkode: 826ce...dac Det vet jeg at det er, men er det da innad i de som stenges? siden det står "utenfor" spesialhelsetjensen... Anonymkode: 49b39...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #4 Del Skrevet 15. mars 2020 Veldig spent på det her jeg å! Har time til tirsdag, og kjenner at det er veldig lite fristende. Anonymkode: 23ea6...4ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #5 Del Skrevet 15. mars 2020 DPS er stengt. Jeg fikk hvertfall mld fra min dps Anonymkode: 7f0ff...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 15. mars 2020 #6 Del Skrevet 15. mars 2020 Jeg synes det å stenge ned psykolog er veldig unødvendig. Dette er kritisk hjelp for mange av de som sliter psykisk, og like nødvendig som fysisk helsehjelp. Nå som folk ikke får hjelp pga stenging, så kan det hende at vi får flere selvmord isteden.. (og vi har altfor mange i den statestikken fra før av!) Erna snakket jo så mye om psykratrien etter Ari Behns død, og så velger hun å stenge den ned? Er vel ikke så nøye med disse pasientene da.. Om det går flere liv pga psykologisk hjelp stenger er vel ikke så nøye. Et liv er et liv uansett uansett om noen tar selvmord, eller om de dør av corona/andre sykdommer.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #7 Del Skrevet 15. mars 2020 3 minutter siden, tussi84 skrev: Jeg synes det å stenge ned psykolog er veldig unødvendig. Dette er kritisk hjelp for mange av de som sliter psykisk, og like nødvendig som fysisk helsehjelp. Nå som folk ikke får hjelp pga stenging, så kan det hende at vi får flere selvmord isteden.. (og vi har altfor mange i den statestikken fra før av!) Erna snakket jo så mye om psykratrien etter Ari Behns død, og så velger hun å stenge den ned? Er vel ikke så nøye med disse pasientene da.. Om det går flere liv pga psykologisk hjelp stenger er vel ikke så nøye. Et liv er et liv uansett uansett om noen tar selvmord, eller om de dør av corona/andre sykdommer.. Helt enig med deg! Ble sjokkert når jeg leste det . Men mange psykologer sier at de skal ringe pasientene heldigvis, men usikker på om det blir endret siden det har kommet et nytt vedtak i nå i dag... Anonymkode: b6bc4...771 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #8 Del Skrevet 16. mars 2020 Min samboer har telefontime med sin psykolog i dag, fra DPS. Anonymkode: c45a2...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #9 Del Skrevet 16. mars 2020 Jeg har angst mot å snakke i telefonen, så psykologtime over telefon utgår for min del.. Anonymkode: 7060d...183 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 16. mars 2020 #10 Del Skrevet 16. mars 2020 9 timer siden, tussi84 skrev: Jeg synes det å stenge ned psykolog er veldig unødvendig. Dette er kritisk hjelp for mange av de som sliter psykisk, og like nødvendig som fysisk helsehjelp. Nå som folk ikke får hjelp pga stenging, så kan det hende at vi får flere selvmord isteden.. (og vi har altfor mange i den statestikken fra før av!) Erna snakket jo så mye om psykratrien etter Ari Behns død, og så velger hun å stenge den ned? Er vel ikke så nøye med disse pasientene da.. Om det går flere liv pga psykologisk hjelp stenger er vel ikke så nøye. Et liv er et liv uansett uansett om noen tar selvmord, eller om de dør av corona/andre sykdommer.. Det er vel ikke sånn at mennesker med psykisk sykdom har bedre forsvar mot å bli smittet mot koronaviruset. Tiltakene er jo også for å spare dem for smitte. Psykologene vil så langt det lar seg gjøre fortsette å ha hjemmekontor og ringe pasienter på video og telefon. For mange er dette tilstrekkelig og en del vil nok sette mer pris på det enn å måtte ut og utsette seg for smitte. For de som absolutt trenger å møtes så er jeg sikker på at hvert enkelt kontor/evt. psykolog prøver å finne løsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 16. mars 2020 #11 Del Skrevet 16. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med deg! Ble sjokkert når jeg leste det . Men mange psykologer sier at de skal ringe pasientene heldigvis, men usikker på om det blir endret siden det har kommet et nytt vedtak i nå i dag... Anonymkode: b6bc4...771 Poenget er vel å stenge den fysiske kontakten. Både fysioterapeuter og psykologer kan hjelpe over video og telefon, og fortsetter å gjøre det. Ikke nødvendigvis like bra som fjes til fjes kontakt eller som for fysioterapeuter kroppskontakt, men det er noe. Det er mange som rammes og synes dette er vanskelig. Men helsa har der bedre av å forsøke å finne løsninger heller enn å fokusere på alt som blir vanskelig fremover. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har angst mot å snakke i telefonen, så psykologtime over telefon utgår for min del.. Anonymkode: 7060d...183 Da kan du velge da: er psykologtimen viktigere eller er angsten viktigere. Kanskje situasjonen kan hjelpe deg å eksponere deg for det du frykter (som jo nettopp er hensikten med mye av terapi)? Kanskje det er mulig å foreslå en Chat med behandleren din. ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #12 Del Skrevet 16. mars 2020 Jeg skal på min første time hos dps på fredag. Har ikke fått noe beskjed om at de er stengt men jeg har lite lyst til å dra inn til byen egentlig. Går det an å spørre om å få timen over telefon tror dere? Anonymkode: 77cad...2ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 16. mars 2020 #13 Del Skrevet 16. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal på min første time hos dps på fredag. Har ikke fått noe beskjed om at de er stengt men jeg har lite lyst til å dra inn til byen egentlig. Går det an å spørre om å få timen over telefon tror dere? Anonymkode: 77cad...2ea Ja, det går an. Det er det beste både for deg, psykologen og andre som må ta kollektivet eller oppholde seg ute. ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #14 Del Skrevet 16. mars 2020 Nå blir allerede de som sliter enda mer isolerte. Jeg har selvskadet meg mye de siste ukene og ble glad når jeg hørte om corona for kanskje jeg blir smittet og dør. Men tiden imellom der uten hjelp og støtte er uutholdelig... Trenger psykologen..akutten sender en hjem igjen etter en times samtale og kan ikke gjøre noe Anonymkode: 7f0ff...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 16. mars 2020 #15 Del Skrevet 16. mars 2020 1 time siden, Rainstorm skrev: Det er vel ikke sånn at mennesker med psykisk sykdom har bedre forsvar mot å bli smittet mot koronaviruset. Tiltakene er jo også for å spare dem for smitte. Psykologene vil så langt det lar seg gjøre fortsette å ha hjemmekontor og ringe pasienter på video og telefon. For mange er dette tilstrekkelig og en del vil nok sette mer pris på det enn å måtte ut og utsette seg for smitte. For de som absolutt trenger å møtes så er jeg sikker på at hvert enkelt kontor/evt. psykolog prøver å finne løsninger. Jo da.. tiltakene for å unngå smitte ser jeg, men er det noe bedre at vi ender opp med flere selvmord fordi folk ikke får psykisk helsehjelp som er nødvendig? Jeg håper jo at det er løsninger for dem som virkelig trenger tilbudet, nå som kontorene stenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #16 Del Skrevet 16. mars 2020 Fikk nettopp SMS fra min DPS med påminnelse om time på fredag, så de er tydeligvis operative... Anonymkode: 96dbf...ae0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg