Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har familie som er på ferie i Sør-Afrika og som selv velger å ikke høre på UD sine reiseråd og har bestemt seg for å bli som planlagt. Etter planen skulle de reise hjem om 2 uker.

Jeg har fortvilet prøvd å overtale dem til å reise hjem før det eventuelt er for sent. Men reiselederen deres sier at det er helt trygt i Afrika nå, og at de kommer til å komme seg hjem som planlagt. Jeg prøver å fortelle at grenser stenges over hele verden og at flyselskapene kansellerer flyvninger. De skal mellomlande i London før de kommer til Norge. 

Jeg er så redd de ikke skal komme seg hjem fordi det enten ikke går fly, eller at England stenger grensene og de ikke får mellomlande der 🤯 

Tror dere det er en reell fare for at England stenger grensene, eller at de ikke kommer seg hjem når de er fast bestemt på å ikke dra hjem før om 2 uker? 

Det nytter ikke å prøve å overtale dem, jeg har prøvd alt! Jeg har sendt linker, jeg har filmet pressekonferanser og de bekrefter at de forstår hva som blir sagt men siden reiselederen deres sier at Afrika er trygt så velger de å bli. Selvom det ikke er det det handler om i det hele tatt!! 

Anonymkode: e86c7...7f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har viruset akkurat begynt å blomstre i Afrika, tipper det vil være full katastrofe der om et par uker...

Anonymkode: fc18d...4ca

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en reell fare for at de ikke kommer seg hjem, ja. Det skjer mye på to uker, og Storbritannias smittevernstrategi synes ikke å fungere som de hadde håpet på, slik at det er en stor mulighet for at også de må stenge grensene sine. Uansett er det en ganske stor sannsynlighet for at det blir vanskelig å komme seg derfra til Norge med fly.

Anonymkode: b0bd8...272

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg har familie som er på ferie i Sør-Afrika og som selv velger å ikke høre på UD sine reiseråd og har bestemt seg for å bli som planlagt. Etter planen skulle de reise hjem om 2 uker.

Jeg har fortvilet prøvd å overtale dem til å reise hjem før det eventuelt er for sent. Men reiselederen deres sier at det er helt trygt i Afrika nå, og at de kommer til å komme seg hjem som planlagt. Jeg prøver å fortelle at grenser stenges over hele verden og at flyselskapene kansellerer flyvninger. De skal mellomlande i London før de kommer til Norge. 

Jeg er så redd de ikke skal komme seg hjem fordi det enten ikke går fly, eller at England stenger grensene og de ikke får mellomlande der 🤯 

Tror dere det er en reell fare for at England stenger grensene, eller at de ikke kommer seg hjem når de er fast bestemt på å ikke dra hjem før om 2 uker? 

Det nytter ikke å prøve å overtale dem, jeg har prøvd alt! Jeg har sendt linker, jeg har filmet pressekonferanser og de bekrefter at de forstår hva som blir sagt men siden reiselederen deres sier at Afrika er trygt så velger de å bli. Selvom det ikke er det det handler om i det hele tatt!! 

Afrika er ikke et land. Akkurat samme som Europa.

Anonymkode: 8eb95...041

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

At de tør! Tenk om Corona viruset muterer sammen med noen av de andre virusene som er i Afrika??? De blir smittet og drar hjem til Norge igjen med den dritten? Fy f.. så egoister kan man søren ikke være. Det er vel også brudd på karantene reglene å dra ut av landet? De kan bli straffet. 

Anonymkode: dfb9e...eee

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sorry ser nå at de er i Afrika, de bør komme seg hjem ASAP! Før de blir smittet av noe.

AnonymBruker
Skrevet

Følger de ikke med i det hele tatt når de er i Afrika? Pandemien er påvist i 26 av 54 land i Afrika. Den reiselederen kan ta seg en bolle! 

Anonymkode: d0a17...c8c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de tør! Tenk om Corona viruset muterer sammen med noen av de andre virusene som er i Afrika??? De blir smittet og drar hjem til Norge igjen med den dritten? Fy f.. så egoister kan man søren ikke være. Det er vel også brudd på karantene reglene å dra ut av landet? De kan bli straffet. 

Det er ikke brudd på karantene å oppholde seg i utlandet nei. Du havner i karantene når du kommer hjem, den er det ulovlig å bryte. 

Min far bor i Afrika, holder seg innendørs. Jeg er ikke mer bekymret for han enn mine norske slektninger. 

Anonymkode: e1e9a...91e

• Liker 6
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Afrika er ikke et land. Akkurat samme som Europa.

Har ts sagt at Afrika er et land? 

Endret av Memira
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Sør-Afrika i flere år tidligere og mørketallene der er handtert enorme. Med ett svakt helsesystem for folk flest, 20 % av befolkningen er HIV positive og en virkelig korrupt regjering hadde jeg gjort mitt ytterste for å komme meg hjem på flekken. De fleste flyselskap kansellerer de fleste av rutene sine nå. Regjeringen har dog sagt at de skal prøve å få alle nordmenn hjem og de venter nok garantert ikke i to uker på at de skal få avsluttet ferien sin. Jeg kan forestille meg frustrasjonen din men på dette tidspunktet, hvor du har prøvd det meste, må du nesten bare krysse fingrene for at de er hjemme igjen fortest mulig og ikke omgås dem på en stund. Jeg fatter ikke denne boblen mange nordmenn lever i. En annen ting, har du nevnt for dem at de bør sjekke om reiseforsikringen deres vil være gyldig resten av turen når de ikke drar hjem så fort de kan? Jeg har en venn som er sør afrikaner som reiste ned dit for en mnd siden og som satt seg på første flyet hjem forrige uke. Ufattelig at folk er så korttenkte. 

Anonymkode: 0e61a...b41

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er så enig med deg. Voksne mennesker, som jeg regner med de er. Så forlanger de nok etter hvert å bli fraktet hjem til Norge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følger de ikke med i det hele tatt når de er i Afrika? Pandemien er påvist i 26 av 54 land i Afrika. Den reiselederen kan ta seg en bolle! 

Jo de gjør det! Og det er det som er så utrolig, de stoler blindt på reiselederen og bryr seg ikke noe om hva vi her hjemme sier. Og det gjør meg så utrolig frustrert! 

ts

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De dro for 3 uker siden, før corona var påvist i Norge og før noen som helst reiseråd var kommet. Det var 1 påvist tilfelle i hele Afrika når de reiste. De bryter dermed ingen regler per nå. Og de kommer selvsagt til å holde karantene-reglene når/hvis de kommer seg hjem! 

Uansett ikke det tråden handler om. Spørsmålet mitt var hvorvidt man tror faren er reell for at de ikke kommer seg hjem nå. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo de gjør det! Og det er det som er så utrolig, de stoler blindt på reiselederen og bryr seg ikke noe om hva vi her hjemme sier. Og det gjør meg så utrolig frustrert! 

ts

Det kan jeg skjønne da! Du får sende noen linker til de om situasjonen der, som de kan vise til reiselederen sin. Så kanskje polletten ramler ned hos vedkommende.

AnonymBruker
Skrevet

ts

De må jo være både blinde og døve hvis de ikke får med seg alle krisenyheter om Corona som har eksplodert i Sør-Afrika de siste dagene?

For en uke siden hadde for øvrig reiseledere helt rett. Corona kom mye senere til det afrikanske kontinentet, og da med fly fra det herlige Europa.

Det er flest nå det har begynt å spre seg, og tro meg, nyhetene er overalt. Og nå kommer det til å bli stygt, for helsevesenet og samfunnet kommer ikke til å håndtere dette. Jeg får vondt i hjertet ved tanken på hvordan smitten hopper fra blikkskur til blikkskur i townshipene, disse menneskene er vanskelig stilt fra før...

Hva slags reiseleder er dette? Er det en norsk turoperatør?  

Anonymkode: 6e756...721

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i Sør-Afrika i flere år tidligere og mørketallene der er handtert enorme. Med ett svakt helsesystem for folk flest, 20 % av befolkningen er HIV positive og en virkelig korrupt regjering hadde jeg gjort mitt ytterste for å komme meg hjem på flekken. De fleste flyselskap kansellerer de fleste av rutene sine nå. Regjeringen har dog sagt at de skal prøve å få alle nordmenn hjem og de venter nok garantert ikke i to uker på at de skal få avsluttet ferien sin. Jeg kan forestille meg frustrasjonen din men på dette tidspunktet, hvor du har prøvd det meste, må du nesten bare krysse fingrene for at de er hjemme igjen fortest mulig og ikke omgås dem på en stund. Jeg fatter ikke denne boblen mange nordmenn lever i. En annen ting, har du nevnt for dem at de bør sjekke om reiseforsikringen deres vil være gyldig resten av turen når de ikke drar hjem så fort de kan? Jeg har en venn som er sør afrikaner som reiste ned dit for en mnd siden og som satt seg på første flyet hjem forrige uke. Ufattelig at folk er så korttenkte. 

Anonymkode: 0e61a...b41

Takk for tips! Skal be dem sjekke det! 

Nei, det er ikke noe mer vi kan gjøre nå enn å håpe at de kommer seg hjem. Mørketall regner vi såklart med i et kontinent som Afrika, og har poengtert dette flere ganger til dem, men i og med at de velger å kun forholde seg til reiseleder og reisebyrå så betyr det ingenting hva vi sier til dem.. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

De må jo være både blinde og døve hvis de ikke får med seg alle krisenyheter om Corona som har eksplodert i Sør-Afrika de siste dagene?

For en uke siden hadde for øvrig reiseledere helt rett. Corona kom mye senere til det afrikanske kontinentet, og da med fly fra det herlige Europa.

Det er flest nå det har begynt å spre seg, og tro meg, nyhetene er overalt. Og nå kommer det til å bli stygt, for helsevesenet og samfunnet kommer ikke til å håndtere dette. Jeg får vondt i hjertet ved tanken på hvordan smitten hopper fra blikkskur til blikkskur i townshipene, disse menneskene er vanskelig stilt fra før...

Hva slags reiseleder er dette? Er det en norsk turoperatør?  

Anonymkode: 6e756...721

De reiser med reisebyrå som heter Albatros. På nettsidene deres kan man også lese at de ikke anbefaler folk på reise om å dra hjem!! 

ts

Skrevet

Be dem sjekke om reiseforsikringen er gyldig nå som UD har kommet med ganske konkrete reiseråd. I tillegg, opplys dem om at SAS, Norwegian og Widerøe permitterer store deler av besetningen sin og at fly må kanselleres slik at de eventuelt må vurdere om det finnes muligheter for tog eller andre fremkomstmidler for å komme seg hjem i tilfelle fly ikke går. 

Be dem undersøke hvilke rettigheter man kan ha dersom man blir strandet i utlandet en periode og ikke kommer seg til Norge. Kanskje de må stå for alt økonomisk selv uten noe hjelp, har de råd til dette? 

Det er gjerne ikke noe særlig dere kan gjøre hvis de har bestemt seg, men prøv å få de til å se litt større på det, har de eventuelt råd til å ikke komme hjem, i værste fall, på er par måneder? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Memira said:

Har ts sagt at Afrika er et land? 

Ja. Skriv om landet. Ikke "Afrika".

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Skriv om landet. Ikke "Afrika".

Hun skriver Afrika som en verdensdel, ikke som ett land. Hun skriver om landet sør-Afrika! Les om og les rett!

• Liker 10
  • Opprett ny...