AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #1 Skrevet 15. mars 2020 8åringen ser på supernytt for å få informasjon tilpasset barn. Det har vært fokus på korona og håndvask i flere uker, både hjemme og på skolen. Fokus på håndvask. Han har hørt at noen dør av korona. Og vi snakker om det når han spør. Lurer på hvordan dette vil påvirke barna våres, ukesvis med hjemmeskole og vissheten om håndvask. Kanskje de ikke blir påvirket og alt et som normalt til neste år på denne tiden? Glad for at vi lever i 2020 nå og ikke for 30år siden nå, mye lettere for barna å opprettholde kontakt med venner via PlayStation spill og snakker med vennene mens de spiller. Anonymkode: b1b71...528 2
Wilmus Skrevet 15. mars 2020 #2 Skrevet 15. mars 2020 Vel, jeg får ihvertfall vondt i sjela av å tenke på alle de barna som ikke har det bra hjemme.. tenk på dem som har skole/barnehage+ venner som tilfluktsted fra en vond hjemmesituasjon.. nå er de isolert med ustabile foreldre, uten støtte utenfra😥 det er helt grusomt! 11
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3 Skrevet 15. mars 2020 Det kommer helt annpå hvordan foreldrene tar det. Har 50/50 med min eks. Men hun nekter meg å se ungene fordi hun er redd for å bli smittet. Men samtidig drar hun sine egne familiemedlemer inn i huset og alle er ute å handler sammen. Hun er ikke smittet eller syk på noen måte. Men ungene får jeg ikke sett før dette er over. Den hysteriske rollen hun nå tar et mer skadelig for barna. Anonymkode: 54b13...c50
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #4 Skrevet 15. mars 2020 Tror ikke barn tar skade av ekstra fokus på håndvask, akkurat. Men er jo sikkert skummelt for dem hvis de får med seg at folk dør, etc. Anonymkode: eb13d...fcb
GammelKaktus Skrevet 15. mars 2020 #5 Skrevet 15. mars 2020 Generelt sett så tror jeg de fleste barna vil håndtere dette bra. Er veldig takknemlig for internett, roblox og spillkonsoller. 😉 Det som bekymrer meg mest er de barna som ikke har det bra hjemme, barn som blir utsatt for vold og seksuelle overgrep... 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #6 Skrevet 15. mars 2020 Statsminister skal tale til barna 1030. Tror alle barn er anbefalt å se. Anonymkode: 7940a...16c 2
Zienna Skrevet 15. mars 2020 #7 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Statsminister skal tale til barna 1030. Tror alle barn er anbefalt å se. Anonymkode: 7940a...16c Det synes jeg er bra. 3
Gjest theTitanic Skrevet 15. mars 2020 #8 Skrevet 15. mars 2020 Tror ikke de vil påvirkes så mye så lenge vi voksne ikke hauser opp stemningen. Supernytt ville jeg droppet for å ikke lage for mye negativitet. Vi forteller hva som er kjørereglene, om håndvask og at vi skal være hjemme. Og at vi ikke skal ha kontakt med noen for en stund. Det kan bli litt stusselig uten venner men det tåler de. Det er ikke snakk om en evighet. De kan gjøre skolearbeid, hjelpe til, ut og bygge hytte, sykle etc. Det skal nok bli ting å finne på sammen. Tenker det er viktig å snakke om dette på en fornuftig måte om hvordan vi ordner oss rent praktisk men ikke viser noen form for desperasjon. Det gavner ingen at liten og stor går rundt med nervene i helspenn.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #9 Skrevet 15. mars 2020 Er og bekymra for barn som lever i frykt overgrep vold rus osv. I karantene med de som gjør dette mot dem. D knuser hjertet mitt. Anonymkode: 01548...3db 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #10 Skrevet 15. mars 2020 59 minutter siden, theTitanic skrev: Tror ikke de vil påvirkes så mye så lenge vi voksne ikke hauser opp stemningen. Supernytt ville jeg droppet for å ikke lage for mye negativitet. Vi forteller hva som er kjørereglene, om håndvask og at vi skal være hjemme. Og at vi ikke skal ha kontakt med noen for en stund. Det kan bli litt stusselig uten venner men det tåler de. Det er ikke snakk om en evighet. De kan gjøre skolearbeid, hjelpe til, ut og bygge hytte, sykle etc. Det skal nok bli ting å finne på sammen. Tenker det er viktig å snakke om dette på en fornuftig måte om hvordan vi ordner oss rent praktisk men ikke viser noen form for desperasjon. Det gavner ingen at liten og stor går rundt med nervene i helspenn. De har lekse fra skolen (hjemmeskole) å se supernytt hver dag neste uke. Anonymkode: b1b71...528
Zienna Skrevet 15. mars 2020 #11 Skrevet 15. mars 2020 Hvordan situasjonen vil påvirke barna er avhengig av hvordan familien deres har det. For noen barn er dessverre barnehage og skole deres fristed. Det vil bli krevende for dem. Men de aller fleste barn i Norge bor likevel i trygge hjem. Mine barnebarn, 7 og 10 år, har ingen omgang med vennene sine nå. Heldigvis leker de godt sammen. De vet at bestevennen som bare har èn lunge og venninnen som har astma må holde seg helt for seg selv. De savner og snakker om vennene sine, men har forstått at slik må det være nå. Hjemmeundervisning går greit, men det er jo langt fra en klassesituasjon hvor de lærer at det ikke bare er dem det dreier seg om. Samtidig opplever barna større ro og mindre stress i familien. Det er ingen skole og jobb som skal rekkes. Ingen matpakke eller gymtøy som må huskes. Frokosten er roligere enn før. Situasjonen oppleves som et sunt pusterom akkurat nå, for både voksne og barn. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #12 Skrevet 15. mars 2020 9 minutter siden, Zienna skrev: Hvordan situasjonen vil påvirke barna er avhengig av hvordan familien deres har det. For noen barn er dessverre barnehage og skole deres fristed. Det vil bli krevende for dem. Men de aller fleste barn i Norge bor likevel i trygge hjem. Mine barnebarn, 7 og 10 år, har ingen omgang med vennene sine nå. Heldigvis leker de godt sammen. De vet at bestevennen som bare har èn lunge og venninnen som har astma må holde seg helt for seg selv. De savner og snakker om vennene sine, men har forstått at slik må det være nå. Hjemmeundervisning går greit, men det er jo langt fra en klassesituasjon hvor de lærer at det ikke bare er dem det dreier seg om. Samtidig opplever barna større ro og mindre stress i familien. Det er ingen skole og jobb som skal rekkes. Ingen matpakke eller gymtøy som må huskes. Frokosten er roligere enn før. Situasjonen oppleves som et sunt pusterom akkurat nå, for både voksne og barn. Sunt pusterom og avbrekk er veldig sant. Anonymkode: b1b71...528 1
Rediken Skrevet 15. mars 2020 #13 Skrevet 15. mars 2020 Jeg har valgt å være så åpen jeg kan om koronavirus, siden de skjønner mye uansett (9 og 7 år). Jeg har forklart de at sykdommen er farlig for eldre og syke mennesker, derfor må vi være ekstra forsiktig nå. Så har jeg forklart hvordan virus smitter, og det er grunnen til at vi må være hjemme. Vi har de siste dagene snakket mye om det, og jeg tror det er beste måten å forebygge mot redsel hos mine barn. Syns det var greit å få forklart alt på en god måte, da de var ganske nervøse torsdag ettermiddag (det var voldsom opphausing i friminuttene + panikkstemning hos mange folk i butikken etterpå). De kjeder seg naturligvis hjemme, men har heldigvis hverandre å leke med. De har startet et stor prosjekt der de bygger hus og boliger av ulike pappesker og forskjellig pappkartonger, blir nok en hel by til skolen begynner på igjen. Ellers så ser de på TV, leker ute i hagen, har også hjelpt til med matlaging og baking som de syns er kjekt. Men jeg ser frem til de kan reise tilbake på skolen og få leke med vennene sine igjen. En stor bekymring for de nå er alle bursdagsselskapene de kommer til å gå glipp av... 1
Anbefalte innlegg