Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter det her går over fikk jeg lyst til å flytte til spania med treåringen. 

Er det noen som har peiling på yrker og hvordan det fungerer å flytte dit? 

Jeg har en bachelorgrad i språk og kultur, men thats it. 

Anonymkode: 318cb...087

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig høy arbeidsledighet i Spania og vanskelig å finne en jobb som ansetter folk i mer enn 6 mnd av gangen, du skal også ha en rimelig bra utdanning eller andre kvalifikasjoner for at noen skal ansette deg som utlending istedet for en av landets egne innbyggere.

Du må nesten kjenne noen som kan hjelpe deg med å skaffe jobb og bolig før du flytter, det er også mange andre ting du må tenke på som medlemskap i folketrygden, barnehage/skole til ungen og alle papirene som må ordnes med hensyn til utflytting fra Norge og hva som er nødvendig i forhold til spanske myndigheter.  

Anonymkode: 8049c...e96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er en del jobber innen kundeservice/callsenter i blant annet Spania som ønsker norsktalende. Ikke særlig relevant for utdanningen din, men..

Anonymkode: 6afe5...20f

Skrevet

Få jobb først, flytt senere. Du kan jo ta en lengre ferie og prøve å få jobb da. Evt spandere en tur på en barnevakt også.

AnonymBruker
Skrevet

Og så må du kunne spansk veldig bra da. 

Anonymkode: b96e1...cf0

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bli ufør og flytte dit da? Slipper å jobbe og kan bare nyte varme dager på stranda.

Anonymkode: 1f00c...966

Skrevet

Er dette tiden for å flytte til Spania? Spania hadde problemer før Corona, nå kan det bli skikkelig ille.

Skrevet

Husk at en barnehageplass koster 300€ i måneden og du er heldig om du finner en leilighet til under 500€, mens typisk kundesenter- eller butikkarbeiderlønn ligger på rundt 900€ i måneden. Du sitter med andre ord igjen med 100€ - en tusenlapp - i måneden for å dekke strøm, mat, klær, etc... 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Nuith skrev:

Husk at en barnehageplass koster 300€ i måneden og du er heldig om du finner en leilighet til under 500€, mens typisk kundesenter- eller butikkarbeiderlønn ligger på rundt 900€ i måneden. Du sitter med andre ord igjen med 100€ - en tusenlapp - i måneden for å dekke strøm, mat, klær, etc... 

Hun skriver at hun har en treåring. Skole er gratis for barn over tre år. De 300 trenger derfor ikke å regnes inn i budsjettet. Tvert i mot sparer hun de 3000 hun ville brukt på norsk barnehage. Klær trenger man ikke så mye av som hjemme - vintersko, dockboots, høstsko, ulltøy, vinterdress og høstdress, regntøy, luer, votter, hals osv trenger man ikke å tenke på. Holder lenge med et par joggesko, sandaler og tynne gummistøvler. Kan sikkert fint spare noen tusenlapper der i året, både på seg selv og ungen.. 
Man kan fint bo trangere i Spania, siden man er mer ute, og derfor er ikke innearealet like viktig. Så godt som alle leiligheter leies ut (og selges) fullt møblert, så der trenger man ikke å tenke på noe. 
Man kan fint finne enkle leiligheter ned mot 300€ i mnd, om man ikke er så fine på det. Ønsker man basseng må man litt opp i pris vanligvis, men i mange byer er det uansett ikke langt til stranda. 

Forutsatt at du faktisk får deg en jobb, så kan man fint bo billig i Spania altså. Men du kan selvfølgelig ikke leve som om du er på sydentur, med masse restaurantbesøk og diverse. 

Anonymkode: 4b8d9...ea6

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Nuith skrev:

Moren min jobber på callingsenter og tjener 1600 euro i mnd + bonuser. Så synes 900 hørtes lite ut.

Helsevesenet er veldig bra der nede. Strøm er dyrt, vannet bør man ikke drikke, så belag deg på å kjøp filter eller vannflasker. Ellers er det mye papirarbeid. Bør lære spansk osv.

Anonymkode: 28c22...30d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nuith said:

Ingen av arbeidsgiverne jeg kjenner til i Spania, som har kundesenter der, tilbyr så lave lønninger. Den laveste lønnen jeg har hatt var 1200, men det er 10 år siden. De siste årene så har lønningene ligget på 1400-1600 i måneden der jeg kjenner til.

Skal man ha en "spansk" jobb, og ikke type telefonsalg, kundesenter for utlendingero.l., så kreves det at man snakker spansk, og da ligger nok lønnen mere på 1000 euro i måneden.

Anonymkode: 35a81...618

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Kågebruker said:

Er dette tiden for å flytte til Spania? Spania hadde problemer før Corona, nå kan det bli skikkelig ille.

Det lurer jeg også på. Jeg bor her, og har livet mitt her, så for meg så er det ingen tvil. Men Spania kan fort gå på en skikkelig smell her, som rammer mange. Hardt. Det første store spørsmålet er hvor langvarig dette blir, og hva det gjør med turismen. Uten turismen så kommer det til å smelle hardt.

Anonymkode: 35a81...618

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers er det mye papirarbeid. Bør lære spansk osv.

Anonymkode: 28c22...30d

Man kan betale en "Gestor" for å ta seg av alt papirarbeid. Det er veldig vanlig, og en god investering. 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan betale en "Gestor" for å ta seg av alt papirarbeid. Det er veldig vanlig, og en god investering. 

Skal man flytte til et land bør man lære seg språket og integrere seg. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, 000VF000 skrev:

Bare for ikke-vestlige innvandrere i Norge. Nordmenn i Spania trenger ikke det.😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, 000VF000 skrev:

Selvfølgelig skal man lære seg språket. Men det er likevel nyttig å vite at det finnes profesjonelle som jobber med å hjelpe innvandrere med papirarbeid. 
Du må feks søke NIE-nummer, du må søke Seguridad Social-nummer, du må skrive deg inn i kommunen - Empadronamiento (padron), ordne med fastlege osv. Klart det hjelper å ha noen å hjelpe seg med det, samme hvor godt en kan spansk. Her til lands får man hjelp av nav til å ordne sånt. 

Ts må også ha pass som er gyldig i minimum seks måneder, og bestille europeisk helsetrygdekort. 

AnonymBruker
Skrevet

Har familie der, tøft arbeidsmarked, dårlige lønninger. Kjenner fire personer med vanlige jobber,de har ikke råd til en flybillett hit engang

Anonymkode: 2c72a...705

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...