AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #1 Skrevet 15. mars 2020 Hei! har forsøkt å bli gravid i snart ett år. Har veldig uregelmessig syklus mellom 31-58 dager. Av og til får jeg ikke mensen i det hele tatt. er det noen som har tips til hva som kan hjelpe? Og hvilken medikamenter finns det eventuelt? Anonymkode: 0d3e4...340
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #2 Skrevet 15. mars 2020 Avhengig av vekt kan vekttap hjelpe veldig godt (selv de som er øvre normalvekt). Aktivitet. Er du undervektig vil normalvekt hjelpe. Kosthold vil uansett være viktig både for deg og barnet senere. Vekt vil også være essensielt, siden fedme (og i noen grad overvekt) øker risikoen både for deg og fosteret under svangerskapet, og på gruppenivå har store konsekvenser for senere helse til barnet. Avhengig av årsak er det ulike medisiner som kan prøves, men det må du snakke med lege om (Metformin, Letrozol). Anonymkode: 08e71...b7e
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3 Skrevet 15. mars 2020 Har du lest om pcos? Kan dette være noe du har? Med såpass uregelmessige sykluser kan det virke som at du ikke alltid har eggløsning. Letrozol fungerer for mange for å få eggløsning (og stabile sykluser), for å få dette må du til gynekolog. Er du overvektig/undervektig? Er du overvektig og kanskje har pcos i tillegg kan metformin kanskje hjelpe på vektnedgang og for å gi eggløsning. Anonymkode: 888e8...8c2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #4 Skrevet 15. mars 2020 Fortell litt om deg selv da? Veldig mange overvektige har pcos, og da uregelmeddig sykluser. Anonymkode: 67426...725
Rosatoast Skrevet 15. mars 2020 #5 Skrevet 15. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! har forsøkt å bli gravid i snart ett år. Har veldig uregelmessig syklus mellom 31-58 dager. Av og til får jeg ikke mensen i det hele tatt. er det noen som har tips til hva som kan hjelpe? Og hvilken medikamenter finns det eventuelt? Anonymkode: 0d3e4...340 Du må ikke ha menstrasjon for å bli gravid, kjære deg. Så lenge du har eggløsninger, så kan du fint bli gravid (?!) Jeg har selv ikke hatt mensen siden høsten 2019, pga vekt og helsebildet. Men jeg ble da uventet gravid i slutten av januar :)
Marihøna11 Skrevet 15. mars 2020 #6 Skrevet 15. mars 2020 Hei! takk for svar så langt. jeg er normalvektig, veier 65 kg, 165 høy. Har gått fast på p piller siden jeg var 14 år (begynte pga akne), å sluttet i fjor i mars, jeg er 27 år. Bare vanskelig å vite eggløsning når syklusen er så uregelmessig. Merker heller ikke noe til eggløsningsslim som mange skriver på forumet, så kanskje jeg ikke har eggløsning i det heletatt, værtfall ikke hver mnd.
Winterfresh Skrevet 16. mars 2020 #7 Skrevet 16. mars 2020 13 timer siden, Marihøna11 skrev: Hei! takk for svar så langt. jeg er normalvektig, veier 65 kg, 165 høy. Har gått fast på p piller siden jeg var 14 år (begynte pga akne), å sluttet i fjor i mars, jeg er 27 år. Bare vanskelig å vite eggløsning når syklusen er så uregelmessig. Merker heller ikke noe til eggløsningsslim som mange skriver på forumet, så kanskje jeg ikke har eggløsning i det heletatt, værtfall ikke hver mnd. Hei! Kan være greit å få sjekket hos gynekolog. jeg brukte ppiller fra jeg var 15 år. Sluttet da jeg var 24, og nå har jeg blitt 29. Har uregelmessig mensen, lite eller ingen eggløsningsslim, lite utflod ellers i syklusen. Prøvd å få barn i 5 år uten hell jeg oppsøkte gynekolog i november 2019 og har vært på kontroll flere ganger. Ikke påvist pcos eller noe, men gynekologen sa jeg mest sannsynlig ikke får eggløsning av meg selv. Tok ny blodprøve nå på syklusdag 21 for å sjekke om jeg får eggløsning denne perioden (gått på dobbel letrozolkur). anbefaler deg å få det sjekket hos gynekolog tidlig, bare for å være på den sikre siden. Jeg ventet for lenge stresset ikke noe med det før, siden jeg tenkte jeg fortsatt er ung. Men nærmer meg 30 snart :’(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå