Gå til innhold

Jeg har planer om å hamstre i morgen, med god grunn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vaskepulver! 

ammeinnlegg

purelan salve til såre brystvorter

bephan salve til babyen

pyrisept til navlestell

Havrekjeks, saft, juice el annen drikke. Ellers endel snacks som du kan spise raskt og innimellom for å få opp melkeproduksjonen.

vær klar over at du kan få cravings når du ammer også 🙂 

Anonymkode: 3eda8...626

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er prinsipielt imot hamstring, men folk i nærområdet går bananas. Butikker har blitt «robbet» for dopapir, bleier, pasta og tørrvarer. Det er helt utrolig. Jeg har til nå bare kjøpt det jeg trenger for en uke av gangen, men nå er jeg dessverre nødt til å hamstre, fordi folk i nærområdet ikke skjerper seg. 

Jeg er høygravid og skal føde i løpet av de 2-3 ukene. Jeg har i tillegg til dette en kronisk sykdom som gjør at immunforsvaret mitt er dårligere enn alle andre. Men denne sykdommen preger meg ikke i hverdagen, er i full jobb og har stabil økonomi. Men nå må jeg være ekstra forsiktig fordi jeg utsetter både meg og det ufødte barnet mitt for fare hvis jeg beveger meg rundt utendørs som f. eks i butikker. 

Jeg vet ikke hvordan fødselen blir, de har strengere regler på sykehuset nå, med besøksforbud og mannen får ikke være med på barsel, keisersnitt (skal i utgangspunktet føde vaginalt, men vet aldri), eller på vanlig fødsel hvis han skulle ha luftveisinfeksjon på det tidspunktet. Etter fødsel vil mine foreldre som begge jobber i helsevesenet i risikoutsatte yrker ikke ha muligheten til å møte barnet mitt i frykt for å spre smitte. Svigerfamilien bor  2 timere fly unna. Jeg vil mest sannsynlig være helt uten hjelp, bortsett fra mannen min i månedene etter fødsel. Grunnet alle disse tingene er vi nødt til å hamstre i morgen, fordi jeg har ikke muligheten til å dra med meg baby eller utsette meg selv for smitte i ukene månedene som kommer. Vi har foresten ikke bil heller, så det er begrenset hvor mye vi kan drasse med oss. I morgen låner vi bilen til mine foreldre og har planer om å laste den full av mat som bør holde minst en måned.

Rett og slett fordi jeg føler jeg må. 

Hva er lurt å kjøpe? Dette står allerede på lista:

Dopapir (vi har 3 ruller igjen) 

salt 

sukker 

pasta 

karbonadeig som kan fryses

kylling, fisk som kan fryses

melk 

bleier 

våtservietter

Brød noe fersk og noe som kan fryses

syltetøy 

melk 

juice (lang holdbarhet) 

ost

egg

bananer, epler og annen frukt

Jeg kan ikke fordra frosne eller hermetiske grønnsaker, så det er utelukket. Jeg hater egentlig all hermetikk og frossen mat. Men tenker jeg må kjøpe inn noe, som kan brukes til de verste dagene. 

Anonymkode: 7b5c0...920

Oppdatert liste: 

sjampo 

balsam 

Håndsåpe

mel

grønnsaker (brokkoli, paprika, , tomater, løk, ingefær, sitron, avokado, salatblader) 

fetaost

Dusjsåpe

håndkrem 

tannkrem 

deodorant 

luftrenser 

toalettsåpe 

vaskepulver til oppvaskmaskin og vaskemaskin 

diverse krydder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaskepulver! 

ammeinnlegg

purelan salve til såre brystvorter

bephan salve til babyen

pyrisept til navlestell

Havrekjeks, saft, juice el annen drikke. Ellers endel snacks som du kan spise raskt og innimellom for å få opp melkeproduksjonen.

vær klar over at du kan få cravings når du ammer også 🙂 

Anonymkode: 3eda8...626

Tusen takk for tips! 

kjeks og salver er notert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjær 

Mel, både fint og grovt

Smør/margarin 

Olje

Pålegg 

Endret av lillesnillelilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp mel og korn. Bytt ut karbonadedeigen med kjøttdeig. Trenger kaloriene nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Juice varer lenge, du kan kjøpe inn litt saft slik at du har mulighet til å drikke litt forskjellig, samme med kakao og kaffe.

Kjøp inn noe sjokolade/godteri(det har alltid lang holdbarhet, så har dere noe i tilfelle). Så burde du kanskje ha noe i tilfelle du skulle blitt syk: nesespray, kleenex, sårstell, smertestillende.

Kjedelige ting som vaskemidler, zalo, bakepapir. Alle disse tingene man bruker, men ofte glemmer.

Det å ha en del krydder i skapene kan være greit, det holder lenge og du trenger veldig lite av det.

Kjøp in tran og vitaminer osv.

Anonymkode: ad879...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Juice varer lenge, du kan kjøpe inn litt saft slik at du har mulighet til å drikke litt forskjellig, samme med kakao og kaffe.

Kjøp inn noe sjokolade/godteri(det har alltid lang holdbarhet, så har dere noe i tilfelle). Så burde du kanskje ha noe i tilfelle du skulle blitt syk: nesespray, kleenex, sårstell, smertestillende.

Kjedelige ting som vaskemidler, zalo, bakepapir. Alle disse tingene man bruker, men ofte glemmer.

Det å ha en del krydder i skapene kan være greit, det holder lenge og du trenger veldig lite av det.

Kjøp in tran og vitaminer osv.

Anonymkode: ad879...284

Takk for tips! Zalo og bakepapir er notert! Har allerede en del smertestillende, Kleenex og diverse legemidler liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva ønsker du egentlig å oppnå med denne tråden?

Anonymkode: cf0fd...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ønsker du egentlig å oppnå med denne tråden?

Anonymkode: cf0fd...6f9

Det står jo forklart i TS startinnlegg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Paracet.

Suppeposer.

Semulegryn (hvis du vil lage grøt og variere fra havre/risgrøt). 

Kjeks. Salt snacks (godt å ha ved sykdom). 
Saft. 

Anonymkode: 12e35...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Paracet.

Suppeposer.

Semulegryn (hvis du vil lage grøt og variere fra havre/risgrøt). 

Kjeks. Salt snacks (godt å ha ved sykdom). 
Saft. 

Anonymkode: 12e35...967

Takk for tips! Nå spiser vi ekstremt lite snacks, kjeks og lignende. Men greit å ha noe liggende i tilfelle jeg skulle få lyst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår deg veldig godt. Det er hamstringen til noen som fører til at alle kommer til der hvor de føler de må hamstre med seg mer.

Nå har jeg aldri vært gravid, men kjenner dem som har vært det. Og de har teknisk sett hamstret på forhånd før baby skulle komme.

Det å lage klart flere middager og ha i fryseren er gull verd har jeg hørt, ta opp, varme = god middag.

Jeg ville sett på å planlegge flere enkle middager som er gode å fryse ned og varme opp.

Bleier, toalettpapir, morsmelkerstatning (ha noe om det blir noen problemer med amming). Ville og kjøpt med litt toalettartikler til dere, tannkrem, såpe, shampo, deo (ja evt. hva dere bruker i hverdagen. Selv om mange nye foreldre ikke alltid får tid til slik luksus). 

Anonymkode: c304d...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...