AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #1 Skrevet 15. mars 2020 Jeg er prinsipielt imot hamstring, men folk i nærområdet går bananas. Butikker har blitt «robbet» for dopapir, bleier, pasta og tørrvarer. Det er helt utrolig. Jeg har til nå bare kjøpt det jeg trenger for en uke av gangen, men nå er jeg dessverre nødt til å hamstre, fordi folk i nærområdet ikke skjerper seg. Jeg er høygravid og skal føde i løpet av de 2-3 ukene. Jeg har i tillegg til dette en kronisk sykdom som gjør at immunforsvaret mitt er dårligere enn alle andre. Men denne sykdommen preger meg ikke i hverdagen, er i full jobb og har stabil økonomi. Men nå må jeg være ekstra forsiktig fordi jeg utsetter både meg og det ufødte barnet mitt for fare hvis jeg beveger meg rundt utendørs som f. eks i butikker. Jeg vet ikke hvordan fødselen blir, de har strengere regler på sykehuset nå, med besøksforbud og mannen får ikke være med på barsel, keisersnitt (skal i utgangspunktet føde vaginalt, men vet aldri), eller på vanlig fødsel hvis han skulle ha luftveisinfeksjon på det tidspunktet. Etter fødsel vil mine foreldre som begge jobber i helsevesenet i risikoutsatte yrker ikke ha muligheten til å møte barnet mitt i frykt for å spre smitte. Svigerfamilien bor 2 timere fly unna. Jeg vil mest sannsynlig være helt uten hjelp, bortsett fra mannen min i månedene etter fødsel. Grunnet alle disse tingene er vi nødt til å hamstre i morgen, fordi jeg har ikke muligheten til å dra med meg baby eller utsette meg selv for smitte i ukene månedene som kommer. Vi har foresten ikke bil heller, så det er begrenset hvor mye vi kan drasse med oss. I morgen låner vi bilen til mine foreldre og har planer om å laste den full av mat som bør holde minst en måned. Rett og slett fordi jeg føler jeg må. Hva er lurt å kjøpe? Dette står allerede på lista: Dopapir (vi har 3 ruller igjen) salt sukker pasta karbonadeig som kan fryses kylling, fisk som kan fryses melk bleier våtservietter Brød noe fersk og noe som kan fryses syltetøy melk juice (lang holdbarhet) ost egg bananer, epler og annen frukt Jeg kan ikke fordra frosne eller hermetiske grønnsaker, så det er utelukket. Jeg hater egentlig all hermetikk og frossen mat. Men tenker jeg må kjøpe inn noe, som kan brukes til de verste dagene. Anonymkode: 7b5c0...920
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3 Skrevet 15. mars 2020 Hvorfor hamstre? Mangler mannen din evne til å handle eller ha baby mens du handler? Anonymkode: bc7cb...34b 23
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #4 Skrevet 15. mars 2020 Skjønner det i din situasjon og for andre med sykdommer som gjør at de ikke ofte kommer seg ut. Jeg syns kiwi er billigst og best å handle på. Anonymkode: 03ccc...3bb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #5 Skrevet 15. mars 2020 Her jeg bor har Frivillighetssentralen gått ut og oppfordret de som trenger hjelp til handling med mer om å melde seg. De har også fått flere frivillige som stiller opp. Kanskje det er et lignende tilbud i ditt nærområde? Anonymkode: 9ae9d...c27 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #6 Skrevet 15. mars 2020 Jeg synes du skal hamstre når du har mulighet. Jeg er i isolasjon med mine barn pga smitte. Isolasjonen startet før "den store hamstredagen", og må nå få naboer og venner til å handle for meg. Jeg får dårlig samvittighet av å sende folk på butikken og utsette seg for eventuell smitte. Vi er lei av havregrøt!! Kjøp variert mat og husk håndsåpe, Shampo og vaskemiddel. Anonymkode: c7d95...fdf
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #7 Skrevet 15. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her jeg bor har Frivillighetssentralen gått ut og oppfordret de som trenger hjelp til handling med mer om å melde seg. De har også fått flere frivillige som stiller opp. Kanskje det er et lignende tilbud i ditt nærområde? Anonymkode: 9ae9d...c27 Tenkte som supplering fremover. Anonymkode: 9ae9d...c27
Tarmegenbolle Skrevet 15. mars 2020 #8 Skrevet 15. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner det i din situasjon og for andre med sykdommer som gjør at de ikke ofte kommer seg ut. Jeg syns kiwi er billigst og best å handle på. Anonymkode: 03ccc...3bb Du synes Kiwi er billigst å handle på? Rett nok vinner Kiwi de fleste pristestene, men glem nå ikke at Rema 1000 gir 10% på de produktene du bruker mest penger på. Skal man hamstre ting på 10-på-10-listen, og det ikke er på tilbud i andre butikker, er det selvsagt billigere å ta handelen der.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #9 Skrevet 15. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er prinsipielt imot hamstring, men folk i nærområdet går bananas. Butikker har blitt «robbet» for dopapir, bleier, pasta og tørrvarer. Det er helt utrolig. Jeg har til nå bare kjøpt det jeg trenger for en uke av gangen, men nå er jeg dessverre nødt til å hamstre, fordi folk i nærområdet ikke skjerper seg. Neida. Det kommer påfyll hele tiden, og snart vil folk flest skjønne at det er helt unødvendig å hamstre. Anonymkode: 8e1bc...4d4 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #10 Skrevet 15. mars 2020 Ja, bare å kjøre på med hamstring. Det er egentlig butikkene som har ansvaret for å ikke ha innført kvoter på hva man skal kunne ta med seg ut av butikken den ene dagen. Det er mange egoister der ute, ingen tvil i det, men butikkene er ikke noe bedre. De tenker "mye handel" og "god profitt" istedet for å ta noe samfunnsansvar og innføre kvoter på hvor mange anti-bac flasker eller andre ting man kunne ta med seg ut. Slik at alle får akkurat passe nok, og holder seg i større grad unna butikker. En annen ting er at det finnes faktisk psykopater som kommer til å utnytte denne epidemien for å tjene penger svart på denne panikken. Det har allerede dukket opp salg av anti-bac flasker på nettet, til ca 4 ganger høyere pris enn ellers. Så de som tror at hamstringen er bare for dem selv, får tro om igjen. Det er folk rundt der som spekulerer i dette og har tenkt å tjene tusener svart. Det er i slike situasjoner du ser hvor egoistiske og hvor dritt folk egentlig er i utgangspunktet, og hadde samfunnsstrukturen kollapset, så hadde vi vært tilbake til vår egen naturtilstand innen ganske kort tid. Det er ikke for ingenting man har alle disse filmene fra USA som viser hvordan folk oppfører seg når samfunnet kollapser. Men du har et ordentlig behov for å handle inn ekstra, så det er bare å gå for det så lenge butikkene har tillatt at alle skal ta whatever de vil. Anonymkode: edc54...607 3
Gjest Familytree Skrevet 15. mars 2020 #11 Skrevet 15. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har i tillegg til dette en kronisk sykdom som gjør at immunforsvaret mitt er dårligere enn alle andre Så du må være i karantene
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #12 Skrevet 15. mars 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor hamstre? Mangler mannen din evne til å handle eller ha baby mens du handler? Anonymkode: bc7cb...34b Saken er at jeg og mannen min bor sammen, deler både seng, bad og alt annet. Så er han utsatt for smitte er jeg det også. Motsetning til meg har han bedre immunforsvar, men kan fremdeles dra med seg smitte hjem. Jeg kan ikke dra ut å handle, for da utsetter jeg meg selv for smitte, og jeg har dårligere immunforsvar pga en kronisk sykdom. Anonymkode: 7b5c0...920
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #13 Skrevet 15. mars 2020 38 minutter siden, Familytree skrev: Så du må være i karantene Ja Anonymkode: 7b5c0...920
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #14 Skrevet 15. mars 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida. Det kommer påfyll hele tiden, og snart vil folk flest skjønne at det er helt unødvendig å hamstre. Anonymkode: 8e1bc...4d4 Anonymkode: 7b5c0...920
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #15 Skrevet 15. mars 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du skal hamstre når du har mulighet. Jeg er i isolasjon med mine barn pga smitte. Isolasjonen startet før "den store hamstredagen", og må nå få naboer og venner til å handle for meg. Jeg får dårlig samvittighet av å sende folk på butikken og utsette seg for eventuell smitte. Vi er lei av havregrøt!! Kjøp variert mat og husk håndsåpe, Shampo og vaskemiddel. Anonymkode: c7d95...fdf Takk, sjampo, balsam og håndsåpe er notert! Anonymkode: 7b5c0...920
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #16 Skrevet 15. mars 2020 56 minutter siden, Sirah skrev: Morsmelkerstatning? Sånn just in case? Takk for tips! Anonymkode: 7b5c0...920
Gjest Familytree Skrevet 15. mars 2020 #17 Skrevet 15. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja Anonymkode: 7b5c0...920 Har du noen andre som kan kjøpe disse tingene for deg?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #18 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, Familytree skrev: Har du noen andre som kan kjøpe disse tingene for deg? Ja, mannen blir sendt avgårde med handleliste. Anonymkode: 7b5c0...920
Gjest Dævendøtte Skrevet 15. mars 2020 #19 Skrevet 15. mars 2020 56 minutter siden, Familytree skrev: Så du må være i karantene Jeg har også en sykdom som gjør at jeg er i risikogruppen. Men har ikke karantene av den grunn. TS, kan du bestille på feks kolonial.no? Så slipper du å hamstre.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #20 Skrevet 15. mars 2020 5 minutter siden, Dævendøtte skrev: Jeg har også en sykdom som gjør at jeg er i risikogruppen. Men har ikke karantene av den grunn. TS, kan du bestille på feks kolonial.no? Så slipper du å hamstre. Det kan vi, har faktisk tenkt å gjøre det fremover. Men det er dyrere og de har enorm pågang for tiden og lang leveringstid. Så i morgen er jeg nødt til å sende mannen for handling, fremover kan det være en løsning. Men dyrere og vi klarer oss på 1,5 lønn nå, siden mannen er permittert. Anonymkode: 7b5c0...920
Anbefalte innlegg