Gå til innhold

Hva er egentlig grunnen til at koronaviruset er så mye mer dramatisk enn influensa som tar livet av 60 000 årlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg fatter det, men i løpet av 4 sider her nå så er du den første utenom meg selv som har nevnt menneskets følelser og sorgprosess. Bravo! 

Hvorfor forstår ikke du og andre når jeg skriver det så mange ganger at jeg selv absolutt er for disse tiltakene? Jeg tror bare du og veldig mange andre ikke helt klarer å sette ord på hvorfor, og da har dere ikke noe å stå opp med overfor karantenebryterne og de andre idiotene. 

Ts

Anonymkode: 05cf9...35a

Karantenebrytere tror neppe det vil ramme dem selv før en de kjenner dauer, eller før de ligger i respiratoren selv.

Problemet med det du antyder er at ingen bryr seg til daglig om andre ting enn Coronaviruset, og det er rett og slett for dumt til å ta alvorlig, fordi det er helt feil. Men rusmisbruk og psykisk sykdom smitter ikke som ild i tørt gress, dét gjør Corona. Derfor gjør man tiltak i henhold. Omsorgssektoren tar også hensyn til folks følelser, men det er umulig å gjøre alle til lags. Derfor må man inngå kompromisser. Man kan ikke opprette et pleieteam på ti spesialister i ti fagfelt for hver person som sliter. Hvis du sammenligner Norge med alle andre land i verden, så skjønner du hvorfor vi så og si alltid kåres som "beste land å leve i". Ikke fordi alle har det perfekt her, men fordi man har det beste utgangspunktet jevnt over for god livskvalitet. Prøv å bo i Kongo og få hjelp for rusmissbruk eller psykiske problemer. Da ser man at Norge ikke er så ille.

Anonymkode: bc4a9...a0a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Karantenebrytere tror neppe det vil ramme dem selv før en de kjenner dauer, eller før de ligger i respiratoren selv.

Problemet med det du antyder er at ingen bryr seg til daglig om andre ting enn Coronaviruset, og det er rett og slett for dumt til å ta alvorlig, fordi det er helt feil. Men rusmisbruk og psykisk sykdom smitter ikke som ild i tørt gress, dét gjør Corona. Derfor gjør man tiltak i henhold. Omsorgssektoren tar også hensyn til folks følelser, men det er umulig å gjøre alle til lags. Derfor må man inngå kompromisser. Man kan ikke opprette et pleieteam på ti spesialister i ti fagfelt for hver person som sliter. Hvis du sammenligner Norge med alle andre land i verden, så skjønner du hvorfor vi så og si alltid kåres som "beste land å leve i". Ikke fordi alle har det perfekt her, men fordi man har det beste utgangspunktet jevnt over for god livskvalitet. Prøv å bo i Kongo og få hjelp for rusmissbruk eller psykiske problemer. Da ser man at Norge ikke er så ille.

Anonymkode: bc4a9...a0a

Jeg antyder overhodet ikke det. Du har kjørt deg fast i et spor og leser ikke hva jeg egentlig mener. 

Anbefaler deg å bruke energien din på noe konstruktivt i denne situasjonen, i stedet for å utelukkende klage over alle som ikke tar det på alvor. Hva kan du gjøre for å bidra? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, absolutt ikke. Jeg stoler på at myndighetene og eksperter vet mye mer enn både du og jeg, og når de først tar disse takene blir det for dumt om enkeltpersoner skal overprøve det med sosialisering og annet dritt. Et annet problem er at de ikke lenger tester i Norge, det får mange til å tro at "smitten er ikke kommet hit" eller at "smitten begynner å gi seg". 

Ts

Du stoler altså på Kinesiske myndigheter? ja jøss.

Anonymkode: 28008...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viruset er ikke spesielt farligere enn influensa, men sprer seg så fort, at man risikerer at altfor mange er syke samtidig, og da sprenges kapasiteten på sykehusene både når det gjelder personell og nok behandlingssutstyr. Det får deretter de følgene at man må prioritere blant de sykeste... 

Anonymkode: 2b8f2...22c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du stoler altså på Kinesiske myndigheter? ja jøss.

Jeg forstår ikke hvordan du klarte å lese det ut av det innlegget? 

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Viruset er ikke spesielt farligere enn influensa, men sprer seg så fort, at man risikerer at altfor mange er syke samtidig, og da sprenges kapasiteten på sykehusene både når det gjelder personell og nok behandlingssutstyr. Det får deretter de følgene at man må prioritere blant de sykeste... 

Anonymkode: 2b8f2...22c

Hvorfor gjentar fortsatt noen at ikke det er farligere når det er anslagsvis 10 ganger så dødelig, muligens mer, og mange flere må på sykehus?

Anonymkode: 238e8...028

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjentar fortsatt noen at ikke det er farligere når det er anslagsvis 10 ganger så dødelig, muligens mer, og mange flere må på sykehus?

Anonymkode: 238e8...028

Ikke meg du siterer men: Fordi det som registreres nå primært er de som har behov for helsehjelp, altså alvorlige tilfeller. Det betyr at det er mørketall ute og går som ikke blir registrert. 

Anonymkode: f39f3...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke hvordan du klarte å lese det ut av det innlegget? 

Ts

Du siterte jo kinesiske tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS. Argumentene dine knyttet til at vi ellers ikke bryr oss forutsetter at vi kjenner oss igjen i det. Det kan jeg ikke si jeg gjør.

Jeg bryr meg. Jeg bryr meg om voldtektsoffre, psykisk syke, og de andre gruppene du hittil har nevnt i denne tråden. 

Før denne krisen kom var jeg passiv fordi jeg har ikke nok kunnskap om hvordan mine handlinger kan redde liv. Jeg har alltid brydd meg, men jeg har vært fornøyd med å være passiv i form av at jeg alltid prøver å ikke legge stein til byrde eller på annet vis skade andre mennesker.  

I dag er jeg også passiv. Og jeg er passiv av samme grunn. Hvis jeg går ut døren og er uforsiktig, så kan jeg bidra til å smitte andre. Jeg kan bidra til at de ressursene som er ikke strekker til for hverken koronasmittede, voldtatte barn eller psykisk syke. Jeg kan bidra til å ødelegge liv. 

Så jeg gjør akkurat som før. Jeg gjør det jeg kan for å ikke skade andre. For hvis jeg sprer smitte, så kan noen dø. Ikke nødvendigvis noen fra risikogruppen for korona. Men også andre som trenger helsehjelp. Flere syke betyr færres ressurser til å hjelpe flere. Det sier seg selv at det ikke går. Så jeg bryr meg gjennom å være passiv slik at jeg ikke sprer smittestoffer til en person. En person som kanskje blir sengeliggende. En person som hvis hun eller han var frisk, ville vært på rett sted til rett tid og sett barnet som blir voldtatt.

Så. Jeg holder meg inne for alle som trenger hjelp uansett grunn. Fordi at i dag så er det det som skal til for at jeg ikke tar noen andres liv. 

Anonymkode: 9ab61...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...