Gå til innhold

Navnet Adelaide eller Adelaine

Revise

Anbefalte innlegg

Har alltid elsket navn, skrev min første navneliste når jeg var 10. Mitt forhold til nesten alle navnene har forandret seg, mange navn jeg engang så på som mindre pene er nå mitt favoritt navn. Det er to - tre navn på listen fra jeg var 10, som aldri har blitt ødelagt. Nemelig Adelaide. Jeg har aldri likt navnet mitt, ikke fordi det er noe spesielt styggt. Men fordi det virket tilfeldig, det eneste navnet foreldrene mine ble enige om. Jeg elsker litteratur, og årsaken til at 10 år gammle Ell skrev Adelaide på listen sin er boken Heidi. Jeg liker Adelaide mye bedre. Det er langt, klassiskt, samtidig som det ikke høres rart ut på tysk. Jeg har et internasjonalt etternavn så det blir ikke rart. Men det er noen ting jeg er usikker på: 

1. Synnes du navnet er sært, på en norsk unge? Siden navnet er tysk. 
2. forbinder du noen med et slikt type «prinsessenavn» som mindre seriøse, er det et navn med fordommer. 
3. Jeg liker også navnet Adelaine, spesielt med norsk uttalelse. Men det har ikke samme emosjonelle tilknyting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Adelaide er en by i Australia...Synes det virker tungt, samme med Adelaine.  Adelen er mye finere.

Anonymkode: a1b74...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har en niese på 14 år som heter Adelaide. Søsteren min og mannen hennes har ikke noen tilknytning/utenlandsk navn/etternavn selv. Hun var deres første barn sammen, som forkortelse har vi i familien brukt Adela, men mest skriftlig. Det er et fint navn 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke det funker så bra på norsk. Det uttales vel noe i retning av Æde-leid/Ede-leid på engelsk/tysk, synes ikke det høres spesielt fint ut. Ædeleid Johansen, liksom - ikke særlig elegant.

Anonymkode: db350...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unødvendige tunge navn å bære, med mange varianter av uttalelsefeil. 

Anonymkode: 76b7b...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...