Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vurderer å ta en bachelor på høyskolen Kristiania.

Lurer litt på hva dere som går der syntes? Og hvordan har dere råd til å gå der?

Studiet jeg ser på koster 50 000,- per semester og jeg er litt usikker på om det er mulig å kun støtte seg på studielån og stipend? Vil selvfølgelig skaffe meg en liten jobb ved siden av, men om det er nok?

Anonymkode: ed807...eb2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er bra! Gode anerkjente veiledere. Jeg jobber mye på siden, har kun lån til studieavgift, dvs. at bacheloren blir like dyr som om jeg ikke hadde jobbet og hatt fullt lån/stipend. Anbefaler å jobbe så mye du kan, ellers blir det dyrt.

Anonymkode: 0cb84...8dc

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er bra! Gode anerkjente veiledere. Jeg jobber mye på siden, har kun lån til studieavgift, dvs. at bacheloren blir like dyr som om jeg ikke hadde jobbet og hatt fullt lån/stipend. Anbefaler å jobbe så mye du kan, ellers blir det dyrt.

Ja, det høres jo lurt ut.
Hva ligger studieavgiften din på da? Er så redd for at det ikke skal gå rundt Om jeg ikke greier å ha mye jobb ved siden av

AnonymBruker
Skrevet

Lånekassen dekker kostnadene med studieavgift inntil 65000 per år. Istedet for 120000 kr, du får 185000 kr per år fra lånekassen. 

Anonymkode: 9df79...629

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk der nesten et år når det var fagskole (gikk der 2011-2012), synes det var helt elendig (undervisningsmessig, studentmiljømessig og synes også det er rart å ha obligatorisk oppmøte når man betaler i dyre dommer for å gå der). Mulig ting har endret seg nå som de ikke lenger er en fagskole. Økonomisk gikk det fint med lånekassepenger + deltidsjobb, men ble jo sittende igjen med masse lån fordi mens det var fagskole måtte man bestå to år for å få penger omgjort til stipend. Igjen, det aspektet er sikkert bedre nå som de ikke lenger er en fagskole. Men jeg var mye mer fornøyd med alle aspekter av utdanningen etter at jeg begynte på offentlig universitet.

Anonymkode: 73b3d...f55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke si noe angående det økonomiske. Men jeg kan dele min erfaring. 

Jeg startet på HK høsten 2019. Før var jeg litt som deg, spurte rundt og sjekket mye før jeg takket ja til studieplass her. Så jeg skjønner hvorfor du spør. Det skal sies at jeg gikk også på UIO før. Vettu jeg angrer absolutt ikke. Det er den beste skolen, godt student miljø, flinke lærere (noen av de har du sikkert sett eller lest om i mediene), som husker ditt navn og husker hvem du er og bruker faktiske tid på å hjelpe deg, gode skole systemer, lett å bli kjent med folk. Jeg føler også at det er mye mer enklere å lære stoffet her. Skolen har en veldig tett kontakt med næringslivet, det kommer bedrifter og foreleser oss ofte, så lettere å knytte kontakt og få relevant jobb før man er ferdig på studiene. Takket være Høyskolen Kristiania, så har jeg fått en relevant deltidsjobb ved siden av studiene i første året, mange av mine klasse kamerater har også det. Jeg kan si en ting og det er at HK bryr seg om sine studenter, du vil føle deg godt ivaretatt. Bare pass på å velge det studie og den retningen du brenner for.     

Anonymkode: 47a31...ae3

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjenner litt til Norges Kreative Høyskole, som er en av skolene som ble slått sammen til høyskolen kristiania. Skolen har hatt diverse navn, Norges kreative fagskole, Merkantilt Institutt. Jeg fikk ikke noe godt inntrykk av skolen, helt ærlig så ble jeg overrasket over hvor lett det var å jukse på eksamen. Skolen fanget ikke opp åpenbare tilfeller av fusk, sikkert fordi det dro opp snittet. Skolen ble også sagt å ha dårlig rykte i arbeidslivet. Forhåpentligvis er det blitt bedre etter sammenslåingen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 15.3.2020 den 15.24, AnonymBruker skrev:

Mener du at bacheloren ikke blir like dyr når du jobber i stedet for å ha fullt lån/stipend?

Anonymkode: 1a242...545

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at bacheloren ikke blir like dyr når du jobber i stedet for å ha fullt lån/stipend?

Anonymkode: 1a242...545

Jeg betaler kun studieavgift, tilsammen 180 000 +-. Tar ingen studielån pga full jobb. Noe som utgjør ca 3 år stedbasert- med studielån.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler kun studieavgift, tilsammen 180 000 +-. Tar ingen studielån pga full jobb. Noe som utgjør ca 3 år stedbasert- med studielån.

Men hvis du hadde studert på en offentlig skole, hadde du ikke hatt studielån i det hele tatt.

Anonymkode: 08d31...448

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du hadde studert på en offentlig skole, hadde du ikke hatt studielån i det hele tatt.

Anonymkode: 08d31...448

Jo, for da kunne jeg ikke beholdt min fulle stilling. Stedbaserte studier har oppmøteplikt; jeg  jobber på dagtid, studerer på kveld/helg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket studier tenker du å ta?

Anonymkode: 604f2...5c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 18.3.2020 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Hvilket studier tenker du å ta?

Anonymkode: 604f2...5c3

Tenker osteopati eller akupunktur, men det er så dyrt. Man blir jo sittende igjen med 60000kr i året av studielånet etter studieavgiften er betalt. Hybeler og boliger i Oslo ligger på rundt 5000-6000 i måneden og da har man ikke mer igjen til andre nødvendige ting...

vurderer å bare konkludere med at skolen, spesielt helsestudiene som er dyrest, kun er for rike folk

AnonymBruker
Skrevet
På 15.3.2020 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Lånekassen dekker kostnadene med studieavgift inntil 65000 per år. Istedet for 120000 kr, du får 185000 kr per år fra lånekassen. 

Anonymkode: 9df79...629

Per år? Ikke semester?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Per år? Ikke semester?

Per år. 

Anonymkode: 0ea8a...799

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...