Gjest Maikana Skrevet 14. juni 2005 #1 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg har bodd snart tre år i Australia, og dermed fått proppet ørene fulle av advarsler mot sola både av venner, tv, radio, skilt på stranda, og i magasiner og aviser, og hatt forbipasserende folk på stranda rope at "dere er gale som ligger i sola nå" da vi solte oss i tolvtida en gang.. Det hele toppet seg for noen dager siden da jeg leste en artikkel i et magasin om to unge jenter som døde av aggressiv hudkreft etter å ha blitt brent 6-8 år tidligere :o , og i tillegg vet jeg jo at de sier at 1 av 3 får hudkreft her. Greit nok, sola er sterkere i Australia enn i Norge, og man er mer utsatt for sol her enn i Norge, men det faktum at å bli brent én gang kan være nok til å utvikle hudkreft skremte meg. Jeg bruker alltid faktor 30 her nede, men hjemme i Norge tenker jeg ikke på sola som like farlig på en måte. Bruker alltid faktor, men ikke høyere enn 15... Hvor høy faktor bruker du? Og er det forskjell på hvor høy faktor du bruker hjemme og når du er i utlandet på ferie og soler deg mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 14. juni 2005 #2 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg har vært sløv vedr solkrem her hjemme i norge, og toppen brukt 8. I syden bruker jeg høy! Sist jeg var der brukte jeg 20. Nå har jeg akkurat vært å kjøpt meg faktor 16! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2005 #3 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg er altfor sløv her hjemme, men ligger knapt i sola. Hvis jeg gidder å bruke noe, blir det faktor 15. I syden har jeg hittil brukt faktor 15, men vurderer høyere neste gang, og 30 i ansiktet. Jeg blir ikke brent, men de verste skadene er jo de man ikke ser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 14. juni 2005 #4 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg bruker som regel 15-30. Siden jeg har fjernet en ondartet føflekk for noen år siden og i vinter fikk påvist hudkreft, er jeg veldig nøye med å smøre meg med solkrem. Hudlegen sa at solfaktor 12-15 holder. Men det er viktig å ha på nok solkrem. Folk flest smører på alt for lite. For at du skal oppnå den effekten som står på solkremen så må du smøre mye tykkere lag enn det de fleste gjør. Fikk et bra tips av hudlegen: Smør deg når du står opp og da tar du på et bra lag slik som du pleier. Vent 5 minutter og så smører du på like mye en gang til. Da har du fått omtrent den solfaktoren som står på flasken. Det er også viktig å smøre seg flere ganger om dagen. Smør deg også minst en halv time før du går ut i sola. Hold deg mest mulig i skyggen mens sola er på det sterkeste. Ellers er det bare å nyte sola (hvis vi er så heldige at vi får se noe til den da...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juni 2005 #5 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg bruker minst 20. Man spøker ikke med hudkreft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 14. juni 2005 #6 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg bruker faktor 20 i sommerhalvåret uansett vær og holder meg unna solen de timene på dagen den er sterkest. Ellers i året bruker dagkrem med faktor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daniella_ Skrevet 14. juni 2005 #7 Del Skrevet 14. juni 2005 Solfaktor 10-15. 15 i begynnelsen, og etter hvert som fargen kommer går jeg ned til 10. Før brukte jeg ikke solfaktor i det hele tatt. Smurte meg inn i babyolje og håpet på å bli mest mulig brun på kortest tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjalmarlover Skrevet 14. juni 2005 #8 Del Skrevet 14. juni 2005 Nei, man spøker ikke med sola... Jeg bruker minst solfaktor 25 i ansiktet i begynnelsen av sommeren og midt på dagen når solen er på det sterkeste. På kroppen bruker jeg 15- 25. Like viktig som høy solfaktor, er jo å huske å smøre seg ofte! Det er jo igrunnen ikke noe grunn til å velge lav solfaktor- like brun blir man jo uansett! S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juni 2005 #9 Del Skrevet 14. juni 2005 Det er jo igrunnen ikke noe grunn til å velge lav solfaktor- like brun blir man jo uansett! Nettopp. Jeg tror mange innbiller seg at man blir fortere brun med lav solfaktor, men det stemmer ikke. Høy solfaktor gjør bare at man kan oppholde seg lenger i solen uten å bli brent, men man blir like fort brun. Så jeg skjønner virkelig ikke de som bruker lav solfaktor, eller trapper ned etterhvert. Totalt unødvendig og i verste fall farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2005 #10 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg bruker solfaktor 25 i ansiktet, og ca 15 på kroppen, og smører meg oooofte! 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 14. juni 2005 #11 Del Skrevet 14. juni 2005 I starten bruker jeg 25 i ansiktet og 20 på kroppen, etter hvert går jeg kanskje ned til 15 på kroppen hvis flaska med 20 går tom... Smører meg ofte, og tar som regel på solkrem i ansiktet og på underarmene om morgenen selv om det er overskyet og aldeles ikke ser ut til å bli sol... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spacegirl Skrevet 14. juni 2005 #12 Del Skrevet 14. juni 2005 Før brukte jeg alltid solfaktor 10, men etter at jeg kom hjem fra fjellet en påske med skikkelige brannsår i ansiktet, har jeg økt til 25. For det der kjentes ikke noe godt og var nok heller ikke noe bra for huden, og når jeg var ute, stirret alle jeg møtte. De lurte vel på hva i all verden som hadde skjedd med ansiktet mitt :oops: ... Og nå skal jeg snart til sydligere strøk, så da går jeg nok for en høyere solfaktor enn 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shoegal Skrevet 14. juni 2005 #13 Del Skrevet 14. juni 2005 jeg har en hud som tåler sola godt(blir aldri brent), og jeg bruker som regel 8 på kroppen og 15 i ansiktet. man blir sikkert like brun ved å bruke høyere faktor - men du verden så mye lengre tid det tar.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerfugl Skrevet 14. juni 2005 #14 Del Skrevet 14. juni 2005 Bruker solkrem med faktor 15. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 15. juni 2005 #15 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg innrømmer at jeg har vært slapp med solkremen tidligere. Dvs, jeg bruker alltid noe, men faktoren er gjerne i laveste laget. Har pleid å begynne med ca 15 og gå ned til 8-10 relativt raskt. Og jeg er veldig, veldig lys, selv om jeg ikke blir så lett brent. Nå skal jeg bli flinkere. Ikke bruke lavere enn 15, i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 15. juni 2005 #16 Del Skrevet 15. juni 2005 Her hjemme bruler jeg aldri solkrem.. Men ligger sjelden å soler meg også da. I syden bruker jeg 20. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meya84 Skrevet 15. juni 2005 #17 Del Skrevet 15. juni 2005 hjemme 10 i syden starter jeg med 16 å går nedover, men aldri lengre enn til 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moka Skrevet 15. juni 2005 #18 Del Skrevet 15. juni 2005 så høy som mulig ellers får jeg soleksem. :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsikke Skrevet 15. juni 2005 #19 Del Skrevet 15. juni 2005 Når jeg soler meg bruker jeg som regel solfaktor 16, og etterhvert 8 her hjemme. I varmere strøk bruker jeg 20, og høyere i ansiktet. Får lett soleksem :-( Jeg er mye på fjellet og står på brett om vinteren (forsåvidt litt om sommeren og), og kombinasjonen av snø og sol har flere ganger fått hele ansiktet mitt til å hovne opp :cry: , derfor bruker jeg nå solfaktor 35 i ansiktet når jeg er på fjellet. Bruker ellers en dagkrem med solfaktor 15. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowerpower Skrevet 15. juni 2005 #20 Del Skrevet 15. juni 2005 Da jeg fikk ondartet føflekk-kreft for noen år siden ble jeg anbefalt fra legen på Radiumhospitalet å ikke bruke under 8 seint på sommeren. Jeg starter på 15-20, og ender på 8. (Dessuten ligger jeg ikke pal i sola lenger, heller) Han anbefalte også klær av naturmaterialer siden de ikke slipper inn så mye av de skadelige strålene, og helst langermet og langbukser Siden Norge ligger på 3.plass etter Australia og New Zealand med antall hudkreft-tilfeller, så er det nok lurt å ta sola på alvor,ja :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå