Gå til innhold

Smerter/trykk i brystet, hoste, kortpustethet, etc.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har i flere dager hatt milde smerter i brystet, hovedsakelig midt på. Har også den siste uken vært kortpustet og hatt litt tørrhoste. Har ikke termometer, så har ikke tatt tempen. (Kjøper et i morgen, med mindre det er utsolgt.) 

Samboeren min jobber på sykehus, uten smittevernutstyr, og har hatt noenlunde samme sykdomsforløp som meg. (Hun opplevde også smerte i ryggen, noe som er et ganske vanlig symptom. Jeg hadde smerte i en fot, uten å ha skadet foten.) Hun har jobbet på sykehus hvor det nå er påvist smitte, og det dukker daglig opp nye tilfeller av smittede leger og sykepleiere her i distriktet. Mørketallene er store. 

Jeg vet at testkriteriene er altfor strenge til at jeg kan testes. Selv samboeren min blir ikke testet, enda hun har bedt om det. Det jeg lurer på er altså om det finnes reseptfrie medisiner jeg får kjøpt, eventuelt om jeg bør kontakte legevakt hvis symptomene mine forverres? Skal i utgangspunktet ikke være i noen risikogruppe, meg bekjent, men hører om tilfeller der ellers friske 30-åringer er blitt lagt i respirator. Jeg er 35 år og mann. 

Jeg har forøvrig vært forkjølet og hatt influensa en del ganger før, men har aldri opplevd brystsmerter i den anledning. 

Tar ellers alle forholdsregler, og holder meg innendørs. Skjønner forresten at angst og andre psykiske plager kan bidra til å skape/forverre symptomer. 

Anonymkode: 8eb71...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvem som testes, må ekspertene avgjøre. Jeg blir testet i løpet av dagen eller i morgen fordi jeg har luftveissymptomer og arbeider innen helse. Jeg ba ikke om å bli testet da jeg ringte legen, men han mente jeg måtte testes asap.

Anonymkode: 7bfcb...92b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt lege uansett.

Anonymkode: a9701...04a

Takk. Jeg velger å avvente og se an utviklingen, ihvertfall til i morgen, da jeg ikke vil belaste et allerede overbelastet helsevesen når jeg har såpass milde symptomer. Smertene/plagene det er snakk om her, er tross alt små, og jeg sover greit om natten, og går lange turer med hunden uten problemer. Men ved kraftig forverring får jeg eventuelt kontakte legevakt. (Fastlege venter jeg på å få. Får det 1. april.) Jeg utelukker ikke at smertene mine skyldes angst, for jeg leser veldig mye om den globale pandemien, og bekymrer meg, særlig på min families vegne. 

Forøvrig har samboeren min tatt tempen (på sykehuset hvor hun jobber), og hun hadde visst ikke feber. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer, du har fått det. Fortell oss hvordan det går, vi trenger noen historier annet enn at vi skal dø alle sammen. 

God bedring! 

Anonymkode: d6ac7...fb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er så dårlig at du trenger helsehjelp skal du ringe fastlegen din. Sannsynligvis får du bare beskjed om å holde deg i ro hjemme. Det er lett å bli bekymret, men om du ikke har vært i utlandet ellet hatt kontakt med smittede, ung og ellers frisk, er du frisk til det motsatte er bevist. Hold deg hjemme og se det an. Hold også litt avstand til samboer, med f.eks egne håndklær og ikke klem og kyss. 

Samboeren din bør følge råd på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 867ae...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og, hold deg hjemme. Få noen andre til å kjøpe det termometeret til deg. 

Anonymkode: d6ac7...fb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er så dårlig at du trenger helsehjelp skal du ringe fastlegen din.

Som nevnt i et annet innlegg her: Jeg har ikke fastlege. Får det 1. april. 

Grunnen er at jeg for mindre enn et år siden flyttet hit fra en annen kant av landet, så min fastlege er der. Byttet i går, og byttet trer altså først i kraft om drøyt to uker, og kan ikke fremskyndes. Men jeg går ut fra at legevakt kanskje kan være behjelpelig i en eventuell nødssituasjon. 

At jeg ikke har fastlege her fra før, skyldes at jeg ikke har hatt noen spesielle helseplager den tiden jeg har bodd her. 

Jeg og samboeren har allerede kysset mye, og vi har lenge hatt symptomer, begge to. Det er heldigvis altså snakk om milde symptomer. Å unngå smitte oss imellom, ville vært umulig. (Fordi viruset spres via luftsmitte. En smittet person kan simpelthen puste i et rom, forlate rommet, og personer som senere kommer inn i samme rom, risikerer å bli smittet. Dette har imidlertid aldri FHI innrømt, av en eller annen grunn. Kanskje de ikke har visst det, på tross av at det har vært tydelig siden utbruddet i Wuhan startet.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det samme som deg. Heller ingen feber men litt hoste og sår hals og smerter/trykk i brystet. 
I dag og i går har trykket sluppet litt taket men det stikker innimellom. Er også veldig øm utenpå huden på brystet. 
Jeg får heller ikke bli testet og er også redd. Spesielt med alle historien om alle disse som blir veldig syke i uke 2 og 3. 
Er kvinne på 34. 
Håper vi er heldige og at det bare er slik som nå og så går det over. 
Jeg holder meg hjemme og får hjelp til butikk og apotek av venner. Vær så snill å gjør det samme. 

Samboeren din derimot, burde testes siden hun er helsepersonell.

Anonymkode: eed6b...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren din derimot, burde testes siden hun er helsepersonell.

Enig. Og det har hun også bedt om å bli, men har da bare blitt møtt med hånlatter fra kollegene, som altså antydet at hun var hypokonder. Forstå det den som kan. Alvoret har visst ennå ikke gått opp for helsevesenet. (Eventuelt så trenger de alt personell de kan få tak i, smittet eller ei.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg velger å avvente og se an utviklingen, ihvertfall til i morgen, da jeg ikke vil belaste et allerede overbelastet helsevesen når jeg har såpass milde symptomer. Smertene/plagene det er snakk om her, er tross alt små, og jeg sover greit om natten, og går lange turer med hunden uten problemer. Men ved kraftig forverring får jeg eventuelt kontakte legevakt. (Fastlege venter jeg på å få. Får det 1. april.) Jeg utelukker ikke at smertene mine skyldes angst, for jeg leser veldig mye om den globale pandemien, og bekymrer meg, særlig på min families vegne. 

Forøvrig har samboeren min tatt tempen (på sykehuset hvor hun jobber), og hun hadde visst ikke feber. 

Akkurat nå ble det sagt av helsepersonell på nyhetene at dersom man har symptomer på forkjølelse nå- så skal man gå ut ifra at man har corona- og holde seg selv hjemme i 14 dg.

Så du har bok fått det- samme med samboeren din.. Lykke til videre alle sammen🙏 Ta altfor store forhåndsregler- bedre føre var enn etter snar❤️❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Og det har hun også bedt om å bli, men har da bare blitt møtt med hånlatter fra kollegene, som altså antydet at hun var hypokonder. Forstå det den som kan. Alvoret har visst ennå ikke gått opp for helsevesenet. (Eventuelt så trenger de alt personell de kan få tak i, smittet eller ei.) 

Jobber selv i helsevesenet og her taes ting veldig på alvor, folk er i karantene, blir testet etc. Så tror det er plassen din samboer jobber som ikke tar dette seriøst. 

Anonymkode: e5bf9...d5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde hun sykemelde seg.. 

God bedring! Håper vi blir immune 

Anonymkode: eed6b...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har også fått en trykkende følelse i brystet og føler jeg ikke får pustet optimalt, men har ingen andre symptomer. Tenker at det kanskje er angsten som gir utslag fysisk. Er i slutten av karantene grunnet utenlandsreise, så fortsetter å holde meg inne jeg.

Anonymkode: feb15...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...