AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #1 Skrevet 15. mars 2020 Jeg har en diskusjon med mannen min nå og vi blir ikke enige. Vi er hjemme for tiden med ett barn på 5 år. Jeg er høygravid. Sånn, til info. Min mann mener at vår sønn må kunne leke alene og han liker ikke at jeg gir han mye oppmerksomhet og at vi gjør endel aktiviteter sammen. Jeg mener at nå som det verken er barnehage, lek med andre barn eller lek ute så kan vi ikke forvente at han klarer å finne roen selv hele tiden og en 5 åring trenger masse stimuli, aktivitet og oppmerksomhet. Min mann mener vårt barn får mer enn nok av det og at jeg gjør han en bjørnetjeneste med at han blir avhengig av min hjelp for å holde på med noe. Jeg mener man ikke kan forvente mere enn lek i ca 1-2 timer alene om gangen, og at det da må skje noe annet en periode før han kan leke litt alene igjen. Min mann har vært endel alene med vårt barn og mener han kjenner vårt barn veldig godt på dette området og at jeg bare «går etter boka» og ikke ser på hvem han er som individ. Jeg får vondt i mammahjertet av å sende han bort og avfeie han med at han må leke for seg selv, og av at min mann gjør det. Ligt kan jeg si det, og om han har hatt vanlig uke med barnehage, kanskje en venn med hjem en dag, og da be han holde på litt alene en lørdag dag, ja absolutt, men at vi da også går ut eller finner på noe annet etterhvert, som stimulerer han og at han får «løpt fra seg litt». Men nå som vi er på 4. Dagen uten andre barn, med bare en gåtur/sparkesykkel tur 2. Hver dag, ja, da synes jeg det er vårt ansvar å gjøre ting med han. Hva tenker dere? Anonymkode: ee49d...7ca
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #2 Skrevet 15. mars 2020 En blanding. Man gjør faktisk barne en bjørnetjeneste ved å alltid aktivisere og å finne på ting med de. Det er når de kjeder deg, at fantasien kommer og utvikler seg Anonymkode: 0555f...874 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3 Skrevet 15. mars 2020 Tenker jeg er MEST enig med deg, ut i fra hva du skriver. Uten at jeg klarer å være helt enten/eller her. Jeg synes femåringer skal kunne klare å finne på litt lek selv, om de så sitter og putler med noe lego, puslespill, leker el. Hverdagen kan ikke bare handle om dem, egentlig selv ikke i disse korona-tider hvor vi må holde oss for oss selv. Synes det er vanskelig å sette noe tid på hvor lenge barn «bør» leke alene... Når det er sagt, så ELSKER barna våre når vi tilbringer tid med dem, og det er en ypperlig anledning til å få virkelig kvalitetstid med dem. Med en 5 åring kan du risikere å få en nydelig samtale sammen med barnet ditt, kanskje han forteller om noe han ikke har gjort før? Jeg selv elsker å ha tid og ro til dem, om det er gjennom lek eller de er med meg på husarbeid eller matlaging. Vi er fem her hjemme, så hver anledning jeg får til å få være alene eller sammen med barna mine og nyte en aktivitet med dem - verdsetter jeg mest av alt! Men jeg vet også at livet må dreie seg om andre ting også, og det er hverken farlig eller skadelig at de oppdager dette. Å kjede seg kan føre til noe virkelig kreativt! Anonymkode: 0d5b1...6d9
atropos Skrevet 15. mars 2020 #4 Skrevet 15. mars 2020 Dere har rett begge to. Barn på fem kan fint stimulere seg selv i noen timer. Eller øve seg på det. På en annen side er det ikke lett å finne på ting når man er helt alene, så det er fint å få litt inspirasjon og stimuli av foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #5 Skrevet 15. mars 2020 Begge deler. Yngre barn enn fem kan forventes å underholde seg selv en god stund om foreldrene faktisk lar dem være i fred som en selvfølgelighet. Samtidig har han jo nå ingen andre enn dere. Anonymkode: aa805...c95
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #6 Skrevet 15. mars 2020 Takker for svar! Hva gjør man da, når man har sagt til barnet at det får leke litt for seg selv men ikke klarer det? Altså, maser om at man skal hjelpe til med ditt eller datt, bli med og se på det han har laget, bruke «postmaskinen» han har laget ogsåvidere? Jeg klarer ikke svare nei på noe av dette. Så hvis det skjer hele tiden, så leker han jo ikke alene, jeg får ikke slappet av og mannen blir irritert og mener barnet vårt «snor meg rundt lillefingeren hans». Merker at det ikke er noe problem å få han til å leke alene ellers, mest når det har vært lite stimuli og aktivitet. Da krever han mere oppmerksomhet fra oss, noe jeg mener er naturlig... TS Anonymkode: ee49d...7ca
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #7 Skrevet 15. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar! Hva gjør man da, når man har sagt til barnet at det får leke litt for seg selv men ikke klarer det? Altså, maser om at man skal hjelpe til med ditt eller datt, bli med og se på det han har laget, bruke «postmaskinen» han har laget ogsåvidere? Jeg klarer ikke svare nei på noe av dette. Så hvis det skjer hele tiden, så leker han jo ikke alene, jeg får ikke slappet av og mannen blir irritert og mener barnet vårt «snor meg rundt lillefingeren hans». Merker at det ikke er noe problem å få han til å leke alene ellers, mest når det har vært lite stimuli og aktivitet. Da krever han mere oppmerksomhet fra oss, noe jeg mener er naturlig... TS Anonymkode: ee49d...7ca Vi har også en femåring hjemme nå. Vi deler det litt opp, slik at han får beskjed om å leke litt selv og så er vi litt med han og blir med å se hva han har bygget i Lego osv. Men vi kan ikke sitte med han hele tiden eller komme på hvert minste vink. Synes det er viktig å lære han at nå må mamma og pappa gjøre noe annet, eller at nå har vi pause og at han da må leke litt selv. Vi har også en ettåring hjemme som krever sitt. Anonymkode: d3a71...ba3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #9 Skrevet 15. mars 2020 Vel, dette kan bli langvarig og unger trenger input for å utvikles. Kan dere forsøkenå lage en rytme/rutine der dere plotter inn tid til både voksenstyrt aktivitet og frilek? For helt ærlig det mumles om at barnehager kanskje ikke åpner igjen før til høsten, og selv din mann kan da ikke mene at ungen skal leke alene hele dagene i flere måneder uten at dere engasjerer dere? Anonymkode: d11d8...81d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #10 Skrevet 15. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, dette kan bli langvarig og unger trenger input for å utvikles. Kan dere forsøkenå lage en rytme/rutine der dere plotter inn tid til både voksenstyrt aktivitet og frilek? For helt ærlig det mumles om at barnehager kanskje ikke åpner igjen før til høsten, og selv din mann kan da ikke mene at ungen skal leke alene hele dagene i flere måneder uten at dere engasjerer dere? Anonymkode: d11d8...81d Jeg har sagt at jeg tror det er lurte en timeplan av noe slag, for å lage rutine for oss og for han.. Mannen min sier ikke imot, men synes vel ikke heller det er så nødvendig. Merker at de to fungerer nesten bedre sammen når jeg trekker meg litt unna, fordi de 2 har en dynamikk og jeg og vår sønn har vår dynamikk. Iblandt irriterer mannen min seg over måten jeg gjør ting på, og irritasjonen går da utover oss igjen. Jeg vet ikke noen annen måte å gjøre ting på og føler det blir veldig feil å gjøre det min mann mener jeg bør gjøre, fordi det føles unaturlig og «slemt» i min verden. Hvis jeg vet med meg selv at jeg har gikk sønnen min nok stimuli og aktivitet, ja da kan jeg godt si «nå må du holde på alene», men det klarer jeg ikke hvis jeg sitter med dårlig samvittighet ovenfor han. Jeg vet at min mann ikke mener at ungen skal «leke alene hele dager flere måneder» på noen som helst måte og føler ikke jeg har påstått det heller. Problemet er mere det at min mann kan bli med i en rollelek, «kaste» sønnen vår litt rundt og engasjere han, også leker sønnen vår selv en stund og kommer tilbake til sin pappa og de leker litt sammen igjen. Jeg klarer verken rollelek eller å «kaste» han rundt både fordi jeg ikke er kreativ på den måten og fordi jeg er høygravid. Derfor fungerer det bedre for meg å: lese, male, bygge, spille med vårt barn og det er jo noe man holder på med en liten stund, ikke noe man kan gå like mye inn og ut av ila leken. Vi er rett og slett veldig forskjellige i måten vi leker med vårt barn på og jeg synes det er så vanskelig at min mann mener jeg blir tvunnet rundt lillefingeren på vår sønn og slike ting, når jeg ikke synes det stemmer selv. Skal jeg lytte til mannen min og gjøre noe som gjør vondt i mammahjertet, eller skal jeg gi barnet mitt det jeg føler det trenger og få en irritert småsur mann..? Anonymkode: ee49d...7ca
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #11 Skrevet 15. mars 2020 Jeg er pedagog og skal svare på generellt grunnlag så godt jeg kan. En 5 åring bør kunne leke alene en stund om gangen. Dette er også noe de må «lære seg», derfor må de få lov å kjede seg noen ganger. Kun slik greier de å komme inn i en kreativ tankegang og finne på noe underholdene for seg selv. Det er også en fin læring i å ta hensyn til andres behov, «mamma trenger å lese avisen med en kopp kaffe i fred» etc Samtidig så er det uten tvil en krevende situasjon for en fem åring med stengt barnehage og uten mulighet for å treffe andre barn. Så en mellomting er fint. Lek med han, gå en tur i hagen, les for han etc. Ta han også med på deres oppgaver, la han skjerpe grønnsaker til middag bake med han etc. Anonymkode: 37841...0ff 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #12 Skrevet 15. mars 2020 En gylden middelvei er nok fint. Sånn generelt. Nå er det jo litt unntakstilstand, og viktig å ta vare på barnet og hjelpe til å aktivisere litt mer enn vanlig, siden det blir null sosial kontakt med andre barn. Har også en femåring, og har lagt en god liste over litt aktiviteter jeg tenker vi kan finne på, i tillegg til å leke sammen sånn at jeg på en måte kan ivareta det pedagogiske han mister akkurat nå, og for at han ikke skal lide over å være hjemme. Men jeg må ta litt hjemmekontor + litt husarbeid innimellom og, så han må jo også aktivisere seg selv litt. Ting man kan gjøre nå: tegne/male/modelleire, lage trolldeig, øve på bokstaver/tall, grille i skogen, leke ute i hagen, hjelpe til med matlaging, baking, salaby.no har åpent for alle nå, brettspill, forskjellige eksprimenter, (realfag, feks hva flyter/hva synker i vann) Anonymkode: 23763...7e5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #13 Skrevet 15. mars 2020 Jeg tenker at en femåring kan du gjøre avtaler med. Eks etter at vi har spilt ferdig spillet kan du leke alene mens jeg ... Og det er bra å finne på ting med barn de trenger stimuli, eks bli spilt med, lest for, gå en tur.. det er bra for utviklingen, samtidig som det er bra for utviklingen kunne leke alene og finne på noe selv. Anonymkode: 055a3...c11 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #14 Skrevet 15. mars 2020 Vi setter vi dem i gang med leken, og trekker oss ut, så støtter vi når det trengs. Få han i gang med å leke og så gjør du noe annet. Ellers enig i at man kan lage avtaler. Anonymkode: 3843d...6fd
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #15 Skrevet 15. mars 2020 Tusen takk for gode svar alle sammen! Gylden middelvei er vel som alltid løsningen..! TS Anonymkode: ee49d...7ca
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #16 Skrevet 15. mars 2020 Støtter din mann. Anonymkode: 48d98...689
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #17 Skrevet 18. mars 2020 Stol på deg selv. Din mann kan ikke bestemme hva som føles rett for deg! Anonymkode: b2535...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå