Gå til innhold

Helsepersonell i fødselspermisjon; beordring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er sykepleier og fikk baby for 3 mnd siden. NSF har nå bekreftet at de i fødselspermisjon kan bli beordret i tjeneste. Jeg får nesten panikk av dette, har ikke lyst å stå i masse smitte med en liten baby hjemme. Jeg fullammer og vil jo heller ikke ta baby inn på sykehuset for å amme. Da må jeg dra hjem for å amme. Uaktuelt å begynne med morsmelkerstatning når det ikke er nødvendig for barnet. Hva tenker dere andre? Jeg har igrunn bare mest lyst å slå av telefonen og ikke være tilgjengelig i det hele tatt.. kan man bli tatt for ordrenekt visst man ikke svarer på telefonen? Samtidig kjenner jeg jo også at man på mange måter burde stille opp dersom behovet blir så kritisk at de henter ut folk fra fødselspermisjon. Men vurderer også å heller ta ordrenekt og heller miste autorisasjonen.. hva tenker dere andre helsepersonell i fødselspermisjon?

Anonymkode: 85778...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier og fikk baby for 3 mnd siden. NSF har nå bekreftet at de i fødselspermisjon kan bli beordret i tjeneste. Jeg får nesten panikk av dette, har ikke lyst å stå i masse smitte med en liten baby hjemme. Jeg fullammer og vil jo heller ikke ta baby inn på sykehuset for å amme. Da må jeg dra hjem for å amme. Uaktuelt å begynne med morsmelkerstatning når det ikke er nødvendig for barnet. Hva tenker dere andre? Jeg har igrunn bare mest lyst å slå av telefonen og ikke være tilgjengelig i det hele tatt.. kan man bli tatt for ordrenekt visst man ikke svarer på telefonen? Samtidig kjenner jeg jo også at man på mange måter burde stille opp dersom behovet blir så kritisk at de henter ut folk fra fødselspermisjon. Men vurderer også å heller ta ordrenekt og heller miste autorisasjonen.. hva tenker dere andre helsepersonell i fødselspermisjon?

Tror det skal gå ganske langt før de beordrer folk i fødselspermisjon. Er mange andre permisjoner som nok ryker først, feks ulønnet, utdanning, velferd osv. Rent praktisk er det vanskelig å tilrettelegge for ammende mødre i slike situasjoner. Min baby er 7 mnd, og permisjonen straks over. Jeg er forberedt på at det spøker for ammefri, men aner ikke hvordan vi skal få det til likevel. 

Anonymkode: 4ff03...308

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok heller jeg blir kalt ut enn du TS:) Jeg jobber som helsepersonell til vanlig, men er nå kjøpt ut av turnus for å jobbe med en prosjekt og kan ha hjemmekontor(luksus!:D). Men ser absolutt for meg at jeg nårsomhelst kan bli kalt ut i ordinær tjeneste pluss litt til. Og så er det nok nylig pensjonerte, helsepersonell som har byttet yrke, studenter osv. som melder seg til tjeneste. Så skal nok litt til ja.

Anonymkode: ca526...c7c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis noen i fødselsperm skal beordres så blir det først de som har kortest tid igjen av perm. Evt at barnet er 6mnd + av hensyn til anbefaling om fullamming til 6mnd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan ta det med ro. Jeg vi anta at de i fødselspermisjon blir beordret sist. Og spesielt de som har små babyer fremdeles.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At hvis jeg beordes på jobb så blir det til tilpassede oppgaver (med mindre alt har gått så til h*****te at det ikke har noen betydning lenger). Det blir jo ikke nødvendigvis sånn at vi settes inn på COVID smitterom. Administrative ting må gjøres, det må legges medisiner, ryddes på medisinrom, tas telefoner og planlegge utreiser. Eventuelt jobbe i "rene" soner, med pasienter som er innlagt for andre ting. Folk kommer fremdeles til å brekke ting, få hjerteinfarkt, urinveisinfeksjoner, blindtarmbetennelser osv osv. 

Jeg tenker at hvis det er så ille at de beordrer meg på jobb 3 mnd ut i permisjonen har de ikke noe annet valg. Slik som det ser ut nå så er nyfødte ikke en risikogruppe heller. Hvis jeg får til å pumpe er det en god mulighet. Er det krise så stiller jeg opp der jeg har mulighet. 

Anonymkode: fe254...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker som deg. Er det så krise at de kaller meg ut skal det være med korte dager, i rene soner (ikke smitte) og med tilrettelagt ammefri. Går ikke det så mister jeg heller autorisasjonen. Ungen min kommer foran en hver jobb. 

Anonymkode: 87621...951

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...