AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #1 Skrevet 15. mars 2020 Foruten de i risikogrupper og eldre. En 48 år gammel mann som var veldig syk, han trente 5-6 ganger i uka og var frisk og sprek. Og så en 33 år gammel mann som så vidt har kjent på symptomene. Hvorfor er det så veldig individuelt? Anonymkode: 0aae1...977 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #2 Skrevet 15. mars 2020 Vil anta at det er veldig individuelt for de i risikogruppene også. Så hva er det som spiller inn? Anonymkode: 0aae1...977
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3 Skrevet 15. mars 2020 vitamin D er påvist, sikkert mye annet også Anonymkode: caefb...393
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 15. mars 2020 #4 Skrevet 15. mars 2020 Akkurat som folk reagere forskjellig på andre type virus..
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #5 Skrevet 15. mars 2020 Man har jo forskjellig immunsystem feks. Anonymkode: 89ef6...780
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #6 Skrevet 15. mars 2020 Immunforsvarets generelle styrke, hvor lett man blir syk generelt, hvor frisk man egentlig er, livsstil, alkohol/røyk og genetisk predisposisjon samt mye annet. Anonymkode: e7b09...b5f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #7 Skrevet 15. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: vitamin D er påvist, sikkert mye annet også Anonymkode: caefb...393 Hvordan påvist? Anonymkode: 6e6e5...4f6 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #8 Skrevet 15. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Immunforsvarets generelle styrke, hvor lett man blir syk generelt, hvor frisk man egentlig er, livsstil, alkohol/røyk og genetisk predisposisjon samt mye annet. Anonymkode: e7b09...b5f Jeg har dårlig immunforsvar og er mye syk. Det kan jo ikke væra bra.. Anonymkode: 0aae1...977
Jadzia Skrevet 15. mars 2020 #9 Skrevet 15. mars 2020 Jeg tror det er veldig individuelt. Ser bare i huset her når vi får omgangsyken i hus, vi har en som slipper unna 90% og kanskje blir løs i magen et par ganger, og en som spyr 10-30 ganger av det, en som får enorme magesmerter og diare hundre ganger men ikke oppkast og en som spyr maks en gang og får et par diarerunder bare. Samme virus. Jeg har feks kun hatt influensa en gang, da uten feber, mens en forkjølelse kan slå meg fullstendig ut (og ja influensaen ble påvist av legen med prøve da jeg var pårørende til en alvorlig syk person den gangen). Så ulike virus slår ut ulikt på ulike personer. Og sånn er det nok med corona og.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #10 Skrevet 15. mars 2020 Det er visst noen få mennesker som har noen reseptorer en eller annen plass som gjør at de blir skikkelig syke. Det så vi også på svineinfluensaen. De aller fleste vil få svært milde symptomer. De som dør av det er de som allerede er skikkelig dårlig helse på. Anonymkode: 35976...74e
ajarRun Skrevet 15. mars 2020 #11 Skrevet 15. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er visst noen få mennesker som har noen reseptorer en eller annen plass som gjør at de blir skikkelig syke. Det så vi også på svineinfluensaen. De aller fleste vil få svært milde symptomer. De som dør av det er de som allerede er skikkelig dårlig helse på. Anonymkode: 35976...74e Jeg vil bare understreke at dette innlegget er 100% vås og er basert på grove misforståelser om hvordan både "reseptorer" og virus fungerer. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #12 Skrevet 15. mars 2020 Men hvorfor er menn i stort overtall blant de smittede? Bare fordi de er mest ute og reiser? Er de dårligere på håndvask? Eller er det noe biologisk? Var det slik med svineinfluensaen også? (ja, covid er et annet virus og en luftveissykdom, men likevel) Anonymkode: 3d223...94f 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #13 Skrevet 15. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: vitamin D er påvist, sikkert mye annet også Anonymkode: caefb...393 Vil tro dette svaret ligger i genetikk. Hvis man har mutasjoner i reseptorer som gjør at viruset binder seg enklere. Med andre ord, man kan nok være helt frisk og likevel bli veldig dårlig om det får bindet seg til sterkt nok til reseptorene i lungene Anonymkode: 7fb1c...b6c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #14 Skrevet 15. mars 2020 Hmm, nå har ikke jeg lest selve forskningsartikkelen det her vises til, men de fant at menn blir kraftigere angrepet av virusinfeksjon i luftveiene pga. svakere immunforsvar her. Kan være noe hormonelt, sier de. https://www.aarp.org/health/conditions-treatments/info-2017/flu-worse-for-men-fd.html Anonymkode: 3d223...94f
ajarRun Skrevet 15. mars 2020 #15 Skrevet 15. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er menn i stort overtall blant de smittede? Bare fordi de er mest ute og reiser? Er de dårligere på håndvask? Eller er det noe biologisk? Var det slik med svineinfluensaen også? (ja, covid er et annet virus og en luftveissykdom, men likevel) Anonymkode: 3d223...94f Kvinner i 20-årene er i overtall i Korea. Så jeg er tilbøyelig å tro at det er adferdsmessige faktorer. Kvinner i Norge sitter hjemme å strikker barn, mens menn er på styremøter. Det påvirker jo smitten. Flere enslige kvinner med barn, og de snørrvalpene er jo vandrende virusbomber. 2
ajarRun Skrevet 15. mars 2020 #16 Skrevet 15. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hmm, nå har ikke jeg lest selve forskningsartikkelen det her vises til, men de fant at menn blir kraftigere angrepet av virusinfeksjon i luftveiene pga. svakere immunforsvar her. Kan være noe hormonelt, sier de. https://www.aarp.org/health/conditions-treatments/info-2017/flu-worse-for-men-fd.html Anonymkode: 3d223...94f Alle virus angriper menn hardere. Kvinner blir mindre angrepet men har til gjengjeld mye høyere forekomst av autoimune sykdomer. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #17 Skrevet 15. mars 2020 4 minutter siden, abrasiveRefraction said: Jeg vil bare understreke at dette innlegget er 100% vås og er basert på grove misforståelser om hvordan både "reseptorer" og virus fungerer. Studies on the biology of viral infection and clinical management of the disease have also been published, some of which have demonstrated that differences in COVID-19 disease prevalence and severity are associated with sex, and smoking is related to higher expression of ACE2 (the receptor for severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 [SARS-CoV-2]), so that might also be a factor. https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30117-X/fulltext Anonymkode: aa01b...a37
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #18 Skrevet 15. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er menn i stort overtall blant de smittede? Bare fordi de er mest ute og reiser? Er de dårligere på håndvask? Eller er det noe biologisk? Var det slik med svineinfluensaen også? (ja, covid er et annet virus og en luftveissykdom, men likevel) Anonymkode: 3d223...94f Her er det mannen i huset som holder Norge i gang. Jeg er i selvpålagt karantene. Ergo er han mye mer utsatt enn meg. Anonymkode: 6e6e5...4f6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #19 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Kvinner i 20-årene er i overtall i Korea. Så jeg er tilbøyelig å tro at det er adferdsmessige faktorer. Kvinner i Norge sitter hjemme å strikker barn, mens menn er på styremøter. Det påvirker jo smitten. Flere enslige kvinner med barn, og de snørrvalpene er jo vandrende virusbomber. Strikker barn, really..? Nå er det jo stort overtall av kvinner i helsevesenet og er utsatt for masse smitte der, så tror det heller er noe biologisk bak at menn blir mest smittet. Anonymkode: 3d223...94f 3
ajarRun Skrevet 15. mars 2020 #20 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Studies on the biology of viral infection and clinical management of the disease have also been published, some of which have demonstrated that differences in COVID-19 disease prevalence and severity are associated with sex, and smoking is related to higher expression of ACE2 (the receptor for severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 [SARS-CoV-2]), so that might also be a factor. https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30117-X/fulltext Anonymkode: aa01b...a37 Fantastisk eksempel på hvorfor lekmenn ikke bør lese forskningsartikler. Da klipper de bare ut det de er enige med å ignorerer konklusjonene. For ordens skyld: Sitat Without strong evidence of an association between smoking and prevalence or severity of COVID-19 in Asian men compared with other subgroups, no firm conclusions can be drawn. With more cases being examined from different ethnic and genetic backgrounds worldwide, ACE2 expression variation can be better analysed and compared to establish whether it contributes to susceptibility to COVID-19 across the different subgroups. Konklusjon: Vi vet ikke om dette har noe å si. Resultatene er så vidt signifikant.
Anbefalte innlegg