Gå til innhold

Korona, hytter og klasseforskjeller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange av de som har reist på hytta i disse dager og ikke tror at reglene gjelder for dem, er øvre middelklasse/overklasse-folk, ofte de samme som har vært på skiferie i Italia og Østerrike. Imens de koser seg på hytta og ikke kjenner noen konsekvenser av krisa, står lavtlønte helsearbeidere, bussjåfører, butikkarbeidere og vaskepersonell på for fullt for fellesskapet og utsetter seg for stor risiko. Og de som kommer verst ut av hele krisa, er så klart fattige, syke og folk som mister hele levebrødet. 

Jeg er ikke i den lavlønte gruppa og klarer meg helt fint, men kjenner likevel det koker inni meg når jeg hører om folk som må tvinges ut av svindyre hyttefelt. Om noe så bør denne koronakrisa for alvor synliggjøre hvor store forskjellene er, og hvordan grupper som er livsviktige for samfunnet blir avspist med smuler.

Anonymkode: 77a3a...117

• Liker 36
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av de som har reist på hytta i disse dager og ikke tror at reglene gjelder for dem, er øvre middelklasse/overklasse-folk, ofte de samme som har vært på skiferie i Italia og Østerrike. Imens de koser seg på hytta og ikke kjenner noen konsekvenser av krisa, står lavtlønte helsearbeidere, bussjåfører, butikkarbeidere og vaskepersonell på for fullt for fellesskapet og utsetter seg for stor risiko. Og de som kommer verst ut av hele krisa, er så klart fattige, syke og folk som mister hele levebrødet. 

Jeg er ikke i den lavlønte gruppa og klarer meg helt fint, men kjenner likevel det koker inni meg når jeg hører om folk som må tvinges ut av svindyre hyttefelt. Om noe så bør denne koronakrisa for alvor synliggjøre hvor store forskjellene er, og hvordan grupper som er livsviktige for samfunnet blir avspist med smuler.

Jeg har mistet respekt for en hel del jeg kjenner som jeg trodde var mer oppegående enn som så og jeg vil huske på dem for dette, for å si det sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

Og mange av disse som nå insisterer i å drite i beskjeder om å holde seg hjemme er også de samme folka som i utgangspunktet reiste på skiferie til Italia og Østerrike i vinterferien - og dro denne dritten til landet.

Anonymkode: 723d7...166

• Liker 21
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og mange av disse som nå insisterer i å drite i beskjeder om å holde seg hjemme er også de samme folka som i utgangspunktet reiste på skiferie til Italia og Østerrike i vinterferien - og dro denne dritten til landet.

Anonymkode: 723d7...166

Vel, bare huske på dem du kjenner og ta det til etteretning at de ikke er gode folk.

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Nå har det blitt ganske synlig hvordan enkelte folk tenker også. Tror det er mange som har fått en liten oppvekker nå om hvor tilstede egoismen faktisk er (spesielt i enkelte grupper).

Anonymkode: 9d08f...ed3

• Liker 9
Skrevet

Du klarer å få problemet til å handle om klasseskille. virkelig...

• Liker 4
Skrevet

Det provosere meg alltid når folk følger de reglene som passer dem selv best og står md pekefinger overfor andre. For eksempel rakker ned på hamstere og kjører opp på hytta. Eller sier at «vi visste ikke det da vi dro på fredag», men dropper likevel å dra hjem igjen på lørdag fordi de må jo få nyte hele helgen der oppe. Og OM man nå velger slik, dropp i hvert fall bilder på sosiale medier av skiløyper og champagne på kafé i utlandet. Særdeles umusikalsk. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Morten1 skrev:

Vel, jeg synes viklingen om klasse er interessant.

AnonymBruker
Skrevet

Helt håpløst at vi ikke kan være på hytten i en annen kommune Har selvsagt pakket sammen og reist. Heldigvis eier vi også en hytte i hjemkommunen, så da drar vi dit isteden. Litt trist når det er så fine forhold på fjellet, men vi står han av som man sier :laugh:

Anonymkode: 66771...c11

• Liker 1
Skrevet

Det er jo værre for oss som tjener litt. De som tjener under 150 000 i året er jo vant til å være fattig.

Nå må jeg leve på usle 34 000 i måneden... Det er jo helt forferdelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg har mistet respekt for en hel del jeg kjenner som jeg trodde var mer oppegående enn som så og jeg vil huske på dem for dette, for å si det sånn. 

Kan du utdype hva som gjorde at du mistet respekten? Kjenner du mange som har reist til hytter?

Har faktisk tenkt på dette også, at mange vennskap får nok en knekk i disse merkelige tidene.

Anonymkode: a3321...d03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt håpløst at vi ikke kan være på hytten i en annen kommune Har selvsagt pakket sammen og reist. Heldigvis eier vi også en hytte i hjemkommunen, så da drar vi dit isteden. Litt trist når det er så fine forhold på fjellet, men vi står han av som man sier :laugh:

Bra at dere har reist, men jeg skjønner ikke hva du mener er så "håpløst"?

Anonymkode: 9d08f...ed3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle bare mangle at dere kom dere hjem! Hold eventuell smitte lokalt. Det er jo et av hovedpoengene. Vi har hytte. Kunne aldri falt oss inn å dra dit nå. Og nei, til og med ikke i påsken tar vi turen til påskefjellet hvis ting fortsatt er som de er per dags dato. Ikke skal vi klage og syte om det ikke blir reiser i sommerferien heller. 

Anonymkode: 25901...cdd

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Morten1 skrev:

Nei, jeg sier at det synliggjør klasseskiller. Det synliggjør hvor svakt mange stiller når kriser inntreffer, og hvor uberørte og egoistiske andre er. Og det synliggjør hvor ekstremt viktige jobber vi ser på som "lavstatus" og dermed ikke lønner godt nok, faktisk er. De er ofte selve samfunnsmaskineriet, det siste som blir tatt av vakt. 

• Liker 17
Skrevet

Kan du utdype hva som gjorde at du mistet respekten? Kjenner du mange som har reist til hytter?

Anonymkode: a3321...d03

De tar dette som en ferie og reiste til Åre for å hamstre tidlig fredagsmorgenen. Selv etter at jeg innstendig ba dem om å holde dem hjemme siden Sveriges tilnærming til COVID-19 er latterlig. Mot argumentene jeg ble mødt med var at  siden Sverige ikke har brydd seg om noe tiltak så var Erna hysterisk. I går kveld var det fest der borte og jeg vet om hvertfall 5 stk som skulle avgårde. Pga de kjeder seg under selvkarantenen.

Jeg har bestemt meg for å holde meg unna dem heretter. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med de som koronahandler i Sverige? Det bidrar uten tvil mye til smittespredning. Er det underklassen som gir faen i andre? 

Anonymkode: 2a866...8c5

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg sier at det synliggjør klasseskiller. Det synliggjør hvor svakt mange stiller når kriser inntreffer, og hvor uberørte og egoistiske andre er. Og det synliggjør hvor ekstremt viktige jobber vi ser på som "lavstatus" og dermed ikke lønner godt nok, faktisk er. De er ofte selve samfunnsmaskineriet, det siste som blir tatt av vakt. 

Veldig godt poeng og vi må alle ta dette til etteretning og kjempe for at alle de som må på jobb nå får lønnsøkning under neste forhandlinger.

Skrevet

Hva med de som koronahandler i Sverige? Det bidrar uten tvil mye til smittespredning. Er det underklassen som gir faen i andre? 

Er ikke underklassen som nå drar til sverige for å handle, for de får ikke penger før den 20.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Er ikke underklassen som nå drar til sverige for å handle, for de får ikke penger før den 20.

Så hvis man har penger på konto den 14 så er man en rik snobb etter din definisjon? 

• Liker 1
Skrevet

Så hvis man har penger på konto den 14 så er man en rik snobb etter din definisjon? 

Atte hææææ?

• Opprett ny...