AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #1 Skrevet 15. mars 2020 Jeg er student. Universitetet er selvsagt stengt. Jeg bor alene og alt sosialt er avlyst, så jeg sitter da alene på studenthybelen min. Mamma og pappa er veldig bekymret og vil at jeg skal komme hjem til dem, de sier de kan hente meg med bil. Er det OK? Leser jo at studenter blir frarådet å reise hjem. Leste og noen skrev at det skulle bli forbudt å oppholde seg i en kommune man ikke har bostedsadresse i, jeg er folkeregistrert i studiebyen min, betyr det at jeg ikke kan dra hjem til foreldrene mine? Anonymkode: 360d7...19d
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 15. mars 2020 #2 Skrevet 15. mars 2020 Alle skal holde seg på sin folkeregistrerte boplass.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3 Skrevet 15. mars 2020 Dersom foreldrene mine hadde vært bekymret, og jeg hadde blitt sittende helt alene på en liten hybel i flere uker hadde jeg selvfølgelig takket ja til å bli hentet. Anonymkode: e8584...24d 20
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #4 Skrevet 15. mars 2020 Just now, Luna Llena said: Alle skal holde seg på sin folkeregistrerte boplass. Hadde det vært annerledes om jeg fortsatt var folkeregistrert i hjembyen min slik som de fleste studenter er? Anonymkode: 360d7...19d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #5 Skrevet 15. mars 2020 Vet om flere studenter som har dratt hjem til foreldrene sine nå. Hvis du ikke har symptomer går nok det helt fint. Tror det de hovedsakelig tenkte på var at de ikke ønsket at så mange skulle ut å fly nå. Det med forbud mot å oppholde seg i en kommune du ikke har bostedadresse vet jeg ikke noe om, men synes det høres rart ut dersom du ikke kan bo hos foreldrene dine nå. Anonymkode: 0a649...de9 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #6 Skrevet 15. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Dersom foreldrene mine hadde vært bekymret, og jeg hadde blitt sittende helt alene på en liten hybel i flere uker hadde jeg selvfølgelig takket ja til å bli hentet. Anonymkode: e8584...24d Ja, men er det lov? Anonymkode: 360d7...19d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #8 Skrevet 15. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Vet om flere studenter som har dratt hjem til foreldrene sine nå. Hvis du ikke har symptomer går nok det helt fint. Tror det de hovedsakelig tenkte på var at de ikke ønsket at så mange skulle ut å fly nå. Det med forbud mot å oppholde seg i en kommune du ikke har bostedadresse vet jeg ikke noe om, men synes det høres rart ut dersom du ikke kan bo hos foreldrene dine nå. Anonymkode: 0a649...de9 Ja, jeg skal ikke ta noe kollektivtransport, og jeg er ikke syk. Det er ikke registrert noen smittetilfeller i hjemkommunen min. Alternativet til å dra hjem er å være alene på studenthybelen min. Det er veldig ensomt, så kunne gjerne tenkt meg å være med familien nå. Jeg har heller ingen i studiebyen som kunne hjulpet meg HVIS jeg ble syk. Anonymkode: 360d7...19d 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #9 Skrevet 15. mars 2020 Hold deg der du er. Flere kommuner nordpå har måttet innføre karantene for alle studenter som kom hjem - for å ikke risikere smitte i lokalbefolkningen. Anonymkode: d2ded...5f9 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #10 Skrevet 15. mars 2020 Kontakt kommunen i morgen og spør. Anonymkode: fc601...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #11 Skrevet 15. mars 2020 norsk molboer tenkning dilux. Anonymkode: 6758a...986 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #12 Skrevet 15. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært annerledes om jeg fortsatt var folkeregistrert i hjembyen min slik som de fleste studenter er? Anonymkode: 360d7...19d Den nye regelendringen vil kreve at du ikke forlater kommunen du er registret i ja. Hovedsaklig for å kunne tvinge hyttefolk hjem. Men vi er alle bedt om å ikke reise nå, og holde oss der vi er, for å minske risiko for at smitten sprer seg. Det ville vært likt uansett. Ja, det er trist og kjipt å være alene et par uker. Men ville det ikke vært verre å være den som kanskje dro med seg smitten til hjemkommunen din? Dette klarer du! 🙂 Anonymkode: d2ded...5f9 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #13 Skrevet 15. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: norsk molboer tenkning dilux. Anonymkode: 6758a...986 Hva mener du? Kan man ikke omgås nærmeste familie heller? Anonymkode: 360d7...19d 1
Menchit Skrevet 15. mars 2020 #14 Skrevet 15. mars 2020 Hold deg i karantene i 14 dager FØR du reiser hjem. Tenk hvis du er smittet og forårsaker et utbrudd på hjemplassen. Det er ikke forbudt å reise hjem, men adferd som kan spre smitte fra et områy til et annet frarådes på det sterkeste. 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #15 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Kan man ikke omgås nærmeste familie heller? Nei, man kan smitte hverandre selv om man er i familie. Anonymkode: 28e34...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #16 Skrevet 15. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Kan man ikke omgås nærmeste familie heller? Anonymkode: 360d7...19d Nær familie som en alt bor sammen med ja. Som student derimot, som bor et annet sted, risikerer du og familien din å smitte hverandre, om noen skulle ha fått smitten uten å blitt syke ennå. Anonymkode: d2ded...5f9 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #17 Skrevet 15. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Den nye regelendringen vil kreve at du ikke forlater kommunen du er registret i ja. Hovedsaklig for å kunne tvinge hyttefolk hjem. Men vi er alle bedt om å ikke reise nå, og holde oss der vi er, for å minske risiko for at smitten sprer seg. Det ville vært likt uansett. Ja, det er trist og kjipt å være alene et par uker. Men ville det ikke vært verre å være den som kanskje dro med seg smitten til hjemkommunen din? Dette klarer du! 🙂 Anonymkode: d2ded...5f9 Er det ikke slik at loven forbyr å oppholde seg i fritidsboliger i en annen kommune? Det betyr vel at det er fullt lovlig å være hos foreldrene sine i en annen kommune, siden det ikke er fritidsbolig. 1 minutt siden, Menchit said: Hold deg i karantene i 14 dager FØR du reiser hjem. Tenk hvis du er smittet og forårsaker et utbrudd på hjemplassen. Det er ikke forbudt å reise hjem, men adferd som kan spre smitte fra et områy til et annet frarådes på det sterkeste. Jo, det kan jeg forsåvidt gjøre. Snakket med Mamma i sted. Og for dem var det vondt å tenke på at jeg var alene her. Så de vil helst at jeg skal komme hjem så fort som mulig. Jeg sa jeg skulle tenke på det. Anonymkode: 360d7...19d 1
Menchit Skrevet 15. mars 2020 #18 Skrevet 15. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, det kan jeg forsåvidt gjøre. Snakket med Mamma i sted. Og for dem var det vondt å tenke på at jeg var alene her. Så de vil helst at jeg skal komme hjem så fort som mulig. Jeg sa jeg skulle tenke på det. Anonymkode: 360d7...19d Hvis du allerede har vært isolert noen dager er det jo ikke så lenge igjen. Og det er mye bedre enn å eventuelt smitte foreldrene dine som kan bli mye sykere enn deg, i tillegg til at de smitter naboen så har dere plutselig en haug smittede dere også. 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #19 Skrevet 15. mars 2020 Poenget er at man ikke skal forflytte seg geografisk pga spredning. Du kan være den som fører smitten til hjemkommunen din 😟 du har ingen måte å vite om du er smittet nå.. Det hjelper ikke at det er til din nærmeste familie når du potensielt kan væte smittet og bringe det videre til et nytt lokalsamfunn. Bli der du er, værsåsnill 🙏🏼 Anonymkode: 84b28...26b 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #20 Skrevet 15. mars 2020 Må noe virkelig være ettertrykkelig forbudt, for at skal holde seg til generelle oppfordringer og ta fornuftige smittevernhensyn...? Dess flere som reiser, dess større sjanse til at viruset sprer seg, og opprettholdes i befolkningen. Det var ikke viruset som fikk bestille flybillett fra Kina. Det reiste med folk. Og for å stoppe det må folk slutte og reise, og holde seg i ro der de er. Anonymkode: d2ded...5f9 7
Anbefalte innlegg