Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ca 2-3 uker på vei tok jeg mye smertestillende, deriblant nærmere 2 pk paralgin forte ila en ukes tid (i tillegg til ibux og paracet). Visste ikke at jeg var (uplanlagt) gravid og lurer på om dette kan være veldig farlig? Bør jeg dra på tidlig UL? 

Anonymkode: 5a11e...7d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk PF utskrevet av lege i graviditeten; men dette var i 3. trimester, mye som er mer sårbart i første. 

Jeg tror ikke at noen bør dra på tidlig ultralyd nå så lenge det ikke er fare for mors liv og helse. Barnet får ingen reddet når du er så kort på vei som du er. Det tryggeste du kan gjøre er å holde deg hjemme.

Anonymkode: 17824...36a

Skrevet (endret)

Informasjonen om Paralgin Forte som finnes i Felleskatalogen ville i hvert fall ha beroliget meg. Der står det bl.a. følgende: 

"Graviditet: En stor mengde data fra gravide indikerer hverken misdannelser eller toksisitet av paracetamol hos foster/nyfødt barn. Epidemiologiske studier på nevronal utvikling hos barn eksponert for paracetamol in utero viser ikke entydige resultater. Ved langvarig behandling med kodein hos mor under graviditet er det sett neonatal abstinens. Det er sett neonatal respirasjonsdepresjon ved bruk av kodein ved fødsler. Paralgin forte/Paralgin major skal bare brukes under graviditet hvis fordel oppveier mulig risiko, og da med lavest mulig effektiv dose i kortest mulig tid og lavest mulig frekvens".

Endret av Leo
Skrevet

Foster  deler ikke blodomløp med mor før i uke 5.

Dette er kroppens egen forsvarsmekanisme slik at kvinner som ikke får mensen som forventet rekker å finne ut av det og stoppe å ta medisiner som er skadelige/drikke alkohol.

Gjort er gjort , spist er spist. Det går nok bra

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg er i uke 9 nå, så det er en stund siden. Håper bare alt er bra, og bekymrer meg litt 

-ts

Anonymkode: 5a11e...7d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...