Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min mann og jeg har søkt gjeldsordning, vi skal få svar om et par uker og har fått beskjed om å ikke betale kreditorene i mellomtiden. Jeg lurer da på om jeg skal spare de pengene som blir til overs etter livsopphold satsene, også lurer jeg på om namsmannen har innsyn i hva vi bruker penger på nå i tiden før det er avklart om vi får det. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type gjeld har dere? Og hvor stor er gjelden? Hva har dere i samlet inntekt?  Fikk dere hjelp fra namsmann med søknaden? 

Anonymkode: 56f8a...b0b

AnonymBruker
Skrevet

Deilig med gjeldsordning. Leve i sus og dus i mange år, med lånte midler. Så vente et par og, så søke gjeldsordning hos namsmannen. Særlig for meg er dette deilig, siden jeg har fått uføretrygd i mellomtiden. Som igjen har ført til at jeg ikke trenger å betale noe, har for lav inntekt. Får såkalt gjeldssanering. Lever virkelig godt 😋

Anonymkode: 350ce...929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har sagt at du ikke burde betale? Du tar all risiko om du ikke får det godkjent. Veit at luksusfell har tidligere frarådet og ikke betale i forbindelse med søknaden av gjeldsordning. 

Anonymkode: 194bf...b2a

Skrevet

Namsmannen sier at vi ikke skal betale kreditorer under behandlingen

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis minner vi søkere om å prioritere løpende utgifter som strøm, husleie, huslån, kommunale avgifter etc. Dersom man har noe å bidra med i en eventuell gjeldsordning, vil namsmannen, ved åpning av gjeldsforhandlinger, etablere et månedlig utleggstrekk tilsvarende ditt månedlige overskudd. 

Anonymkode: a0433...e48

Skrevet

TS; gratulerer, det blir  enklere fra nå av - ingen pågang fra kreditorer og pes om innbetalinger.  Namsmann vil iverksette tvangstrekk, den er stram, så ikke bruk opp det du fikk på siste lønn til annet enn strengt nødvendige regninger som strøm, telefon og internett og evt husleie og bidrag.  Fra tinglyst åpning av gjeldsordning skal du ikke lengre betale regninger til kreditorer; det er å forfordele og ikke tillatt.  Du vil om du er heldig få en lønn utbetalt uten trekk før Namsmann iverksetter trekk, samtidig som alle pågående trekk stoppes.  Du kan muligens få en større utbetaling enn normalt på en lønn før trekket er iverksatt fra Namsmann.   Merk at trekket Namsmann kjører kan være i overkant fram til stadfestelse av gjeldsordning - denne perioden kan vare opptil 6 måneder, så eventuelt overskudd bør absolutt saltes ned om mulig.  Du får tilbake det de har trukket som skal på egen kreditorkonto når GO er stadfestet og forhandlingene er avsluttet.  Det tar ca 30 dager etter stadfestelse før du får pengene fra Namsmann, her kan du da ta ut det som ble trukket for mye, har ikke hørt om noen som har trukket for lite.  Det er denne perioden du/dere har aller minst å rutte med, da dere kun disponerer det lille som er til overs etter trekket.  Herfra må du ikke pådra deg gjeld; betal ALLE regninger som oppstår; lege, internett, strøm, medisinsk utstyr, etc. - det kan lage seriøs trøbbel å pådra seg ny gjeld under forhandlingene.  Det ørlille rommet lønn før fullt trekk er spillerommet dere har i de neste månedene.

Namsmann og enhver annen nyskjerrig har IKKE adgang til hva du bruker penger på, men har du mye penger på konto kan "overskudd" bli beslaglagt, da Namsmann har adgang til å sjekke saldo.  Er det over 30.000 på konto kan du risikere at de tar beslag i summen som overstiger husleie + 1 mnd livsopphold.  Mindre enn 30k er lite sannsynlig blir inndratt. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke å leve godt å ha for lav inntekt på uføretrygd og miste alle formuesgoder til deg som jubler over å ha gjeldsordning?  I det minste en som ser positivt på å leve på eksistensminmum uten formue og med "gleden" over å være ufør.  Det må jo være det alle måtte ønske seg; leve på lav uføretrygd, uten formue og vente på at mulig svindeltiltale skal foreldes.  Gjeldsopptak i form av svindel er straffbart og du kan risikere tiltale om en av kreditorene velger å anmelde deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...