Gå til innhold

Hvorfor gjøres det unntak for Sverige? Sverige har omtrent ikke gjort noe for å begrense smitte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kina har fått kontroll. I deler av Italia er det også nå kontroll (https://www.nrk.no/urix/drastiske-tiltak-i-italiensk-by-bremser-virus-smitten-1.14945133)

Italia har hørt på Kina, som tross alt sitter med den tyngste erfaringen og mest kunnskap. 

Og Sverige vil ikke høre på Kina fordi de ikke har noe godt politisk forhold til Kina? Hadde det ikke vært så alvorlig tema, ville jeg trodd det var en spøk. 

Det verste er at siden Norge gjør unntak for Sverige, er det nok også svært mange nordmenn som får svi for Sveriges metode å takle dette på. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flokkimmunitet kan enten oppnås ved at tilstrekkelig mange er vaksinerte, eller at tilstrekkelig mange har gjennomgått sykdom og blitt immune. Problemet er at man ikke vet om COVID-19 gir immunitet, derfor er det ytterst risikabelt å bare anta det.

Anonymkode: ead3b...50d

Jeg tror vi trygt kan slå fast pr i dag at ingen blir immune mot COVID-19, siden det er en aggressiv influensa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg tror vi trygt kan slå fast pr i dag at ingen blir immune mot COVID-19, siden det er en aggressiv influensa. 

At det var?

Anonymkode: fc3fb...3c7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dolce skrev:

Det verste er at siden Norge gjør unntak for Sverige, er det nok også svært mange nordmenn som får svi for Sveriges metode å takle dette på. 

Jeg skylder ikke kun på Sverige her, hadde nordmennene tydd til vettet som vi skulle, så hadde de ikke dratt til Sverige på noe handletur overhodet. Bruk hodet man har fått utdelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de ønsker ikke en stor smitte-/sykdomstopp! De ønsker å spre det utover i tid til flokkimmunitet er oppnådd.

"Our aim is to try and reduce the peak [of the infections], broaden the peak, not suppress it completely," Patrick Vallance, chief scientific advisor to the U.K. government, told BBC Radio 4's Todayprogram on Friday. "Also, because the vast majority of people get a mild illness, to build up some kind of herd immunity so more people are immune to this disease and we reduce the transmission." 

https://fortune.com/2020/03/14/coronavirus-uk-cases-herd-immunity-covid-19/

Forsåvidt helt greit at England og Sverige vil bruke sine lands befolkning som forsøkskaniner ved å prøve en metode som ikke tidligere har vært brukt for dette viruset. Og derfor også helt greit at de ikke vil høre på ekspertene fra de stedene som har prøvd metoder som virker. 

Men det er ikke greit at også "halve Norge" blir innlemmet i gjengen med svenske forsøkskaniner. 

Anonymkode: a4116...aac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sverige og Storbritannia har valgt en annen strategi enn de fleste andre land; nemlig Flokkimmunitet. Dvs. at de satser på at 60-70% av befolkningen skal få smitten så rakst som mulig for så å bli immune mot viruset.

Dette kan vise seg å være en svært dårlig avgjørelse p.g.a. mangel på kapasitet på sykehusene som igjen vil føre til mye høyere dødsrate.

Norges og andres land strategi handler ikke om å fjerne viruset, for det klarer man ikke. Fortsatt forventes det mye smitte i Norge, men poenget med det som gjøres nå er å spre smitten over lengre tid, slik at sykehusene har kapasitet til å behandle fleste mulig, og dermed redde mange liv.

epidemic-coronavirus-graph.ashx?la=en&ha

Anonymkode: e2d18...7c8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hører rykter om at grensen mellom Norge og Sverige blir stengt f.o.m. i morgen kl. 08. Finner ikke noe info om det på nettet. Stemmer det?

En bekjent er veldig stresset pga. dette, og må plutselig til Sverige for å kjøpe røyk. 🙄

Anonymkode: 1797f...63c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi må hjelpe Sverige når de står tomme med sykehussenger og utstyr. Nå er de rert og slett dumme i Sverige! Dette vil bli hardt for dem. Det smitter med lynets hastighet. Kan ingen ta grep? Finland derimot har kun 100 smittede. Hva gjør de? Finland må og hjelpe om ikke Sverige stenger alt snart.

Anonymkode: 56ac1...84c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forsåvidt helt greit at England og Sverige vil bruke sine lands befolkning som forsøkskaniner ved å prøve en metode som ikke tidligere har vært brukt for dette viruset. Og derfor også helt greit at de ikke vil høre på ekspertene fra de stedene som har prøvd metoder som virker. 

Men det er ikke greit at også "halve Norge" blir innlemmet i gjengen med svenske forsøkskaniner. 

Det var meg du siterte. Jeg er helt enig. Aner ikke hvorfor både Sverige og Storbritannia skal være så kontrære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi må hjelpe Sverige når de står tomme med sykehussenger og utstyr. Nå er de rert og slett dumme i Sverige! Dette vil bli hardt for dem. Det smitter med lynets hastighet. Kan ingen ta grep? Finland derimot har kun 100 smittede. Hva gjør de? Finland må og hjelpe om ikke Sverige stenger alt snart.

Finland har 240 smittede. https://www.hbl.fi/artikel/30-nya-bekraftade-coronafall-i-finland/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hører rykter om at grensen mellom Norge og Sverige blir stengt f.o.m. i morgen kl. 08. Finner ikke noe info om det på nettet. Stemmer det?

En bekjent er veldig stresset pga. dette, og må plutselig til Sverige for å kjøpe røyk. 🙄

Anonymkode: 1797f...63c

Nå som de begrenser folks frihet på alle områder, kunne de med fordel også totalforby røyk. Færre folk på tur over grensen, og det sies jo at røykere har mye større sjanse for å dø. 

Anonymkode: 48505...05b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe dem? Hvorfor det? Eller er du ironisk? 

Sverige velger helt åpent å ikke ta grep for å stoppe smitten i den vanlige befolkningen. Da kan de heller ikke forvente hjelp. 

Og jeg kan love deg at Norge ikke har en eneste ledig sykeseng å gi bort. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, O.G. skrev:

Du leser ikke?

Tuller du?

Anonymkode: fc3fb...3c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge har innført karantene for omtrent alle som kommer fra andre land - men ikke fra Sverige. 

Samtidig viser det seg at Sverige gjør svært lite for å begrense smitte. 

Kina har sendt dem en advarsel, men Sverige svarer at dette er fordi de ikke har noe godt forhold til Kina...... 

Så smitten brer seg nærmest uhindret i Sverige. Og det kommer til å eksplodere. Nattklubber, treningssentre og det meste holdes åpent.

Og så er det altså unntak for Sverige. Nordmenn som har vært i Sverige trenger ikke karantene. Men kommer de fra andre land (som har strenge regler) må de i karantene.

Er det en logikk her som jeg ikke skjønner?? 

Link: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vQKGap/derfor-har-ikke-sverige-strengere-krav

Å herregud hva er det de holder på med her? Vil de at smitte skal spres? Hva faen er poenget med disse tiltakene da?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
21 minutter siden, O.G. skrev:

Dette kan vi langt i fra slå fast på nåværende tidspunkt

Anonymkode: 5855e...98e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var meg du siterte. Jeg er helt enig. Aner ikke hvorfor både Sverige og Storbritannia skal være så kontrære.

De måler opp kostnaden med det det koster å stenge ned som vi gjør, kontra å ikke stenge ned og heller ta flere dødsfall i en kort(ere) periode.

Anonymkode: 5855e...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, O.G. skrev:

Du kan trygt slå fast??? 😂

Beklager, men vet ikke om jeg skal le eller gråte over sånne som sprer fake news. 

Anonymkode: 022ef...8f4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...