Gå til innhold

Hjemmekontor med barn

Frøken askepott

Anbefalte innlegg

Jeg har gitt beskjed til min leder at jeg må være hjemme fremover grunnet at barnehagen er stengt. Fikk da beskjed om at det skulle unngås å bruke disse syke barn dager, men ha hjemmekontor. Jeg skal få beskjed på mandag hvilke oppgaver jeg kan jobbe med.

Med en 4åring hjemme, så begrenser det seg hvor mye jeg får gjort. Jeg svarer på mail og telefon, men å sitte å ta e-læringskurs eller annet som krever full fokus over lengre tid er bare å glemme.

Så en artikkel hvor arbeidsgiver forventet 80% arbeidskapasitet ved hjemmekontor. Kan selvsagt jobbe mer effektivt når samboer kommer hjem fra jobb rundt kl.16, men spørs om man er like opplagt da.

Tenker at jeg får prøve så godt jeg kan og noe mer får jeg ikke til med tanke på omstendighetene. Ser for meg at det kommer til å bli slik ei stundfremover. 

Flere i samme båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, Frøken askepott skrev:

Jeg har gitt beskjed til min leder at jeg må være hjemme fremover grunnet at barnehagen er stengt. Fikk da beskjed om at det skulle unngås å bruke disse syke barn dager, men ha hjemmekontor. Jeg skal få beskjed på mandag hvilke oppgaver jeg kan jobbe med.

Med en 4åring hjemme, så begrenser det seg hvor mye jeg får gjort. Jeg svarer på mail og telefon, men å sitte å ta e-læringskurs eller annet som krever full fokus over lengre tid er bare å glemme.

Så en artikkel hvor arbeidsgiver forventet 80% arbeidskapasitet ved hjemmekontor. Kan selvsagt jobbe mer effektivt når samboer kommer hjem fra jobb rundt kl.16, men spørs om man er like opplagt da.

Tenker at jeg får prøve så godt jeg kan og noe mer får jeg ikke til med tanke på omstendighetene. Ser for meg at det kommer til å bli slik ei stundfremover. 

Flere i samme båt?

Jepp, har fire barn der tre er i skolealder og skal ha hjemmeskole mens jeg har hjemmekontor. Har masse møter og sånt på jobb grunnet krise. Likevel forventes det at vi jobber fullt og effektivt, og at barn blir fulgt opp på skolen. På fredag sendte dem for eksempel en testoppgave til barna via Facebook-gruppen for foreldrene. Oppgaven var sendt kl 10, fristen var kl 14. Min datter fikk selvfølgelig ikke gjort den fordi jeg ikke sitter på Facebook i arbeidstiden, var enda på fysisk kontor da. 

Anonymkode: c6214...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette blir tøft. Men min mening er at vi alle må gjøre en innsats om vi skal sitte igjen med så mange arbeidsplasser som mulig når dette er over. 

Vi må rett og slett planlegge uka veldig godt. 8-16 gjelder ikke lenger. Man har 24 timer i døgnet, 7 dager, som kan deles opp på en hensiktsmessig måte mellom jobb, underholde barn, og avslapping. Og har begge videomøte samtidig, da blir det litt barn i bakgrunnen, og man muter når man ikke snakker selv. Man gjør rett og slett sitt beste. 

Bekjente av meg har blant annet organisert seg slik at tre familier går sammen og passer + følger opp at hjemmeskole. 

Om halve Norge skal ta ut omsorgspenger oppnår vi to ting; arbeidsplasser som kollapser, og et enormt kutt i trygdeordninger da statskassen er tom når dette over. 

Anonymkode: 1ba69...9e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Frøken askepott skrev:

Flere i samme båt?

Ja, vi er mange i samme båt, men du er faktisk heldig som får 100% lønn for 80% arbeid. Vi har fått klar beskjed om at det forventes 100% arbeid også fra hjemmekontor. Jeg har ikke småbarn, men mange av mine kolleger har det, og flere av disse må jobbe 10-12 timer for å oppnå full effektivitet, og dette forventes også av arbeidsgvier hvis man skriver full dag. Men mange velger nok å søke om midlertidig nedgang i stilling til 60 eller 80% i disse dager, og det åpner arbeidsgiver for.

Man skriver ikke timer for en hel dag, hvis man ikke har jobbet fullt.

Anonymkode: 8e9c5...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette blir tøft. Men min mening er at vi alle må gjøre en innsats om vi skal sitte igjen med så mange arbeidsplasser som mulig når dette er over. 

Vi må rett og slett planlegge uka veldig godt. 8-16 gjelder ikke lenger. Man har 24 timer i døgnet, 7 dager, som kan deles opp på en hensiktsmessig måte mellom jobb, underholde barn, og avslapping. Og har begge videomøte samtidig, da blir det litt barn i bakgrunnen, og man muter når man ikke snakker selv. Man gjør rett og slett sitt beste. 

Bekjente av meg har blant annet organisert seg slik at tre familier går sammen og passer + følger opp at hjemmeskole. 

Om halve Norge skal ta ut omsorgspenger oppnår vi to ting; arbeidsplasser som kollapser, og et enormt kutt i trygdeordninger da statskassen er tom når dette over. 

For meg som har mange møter per dag gjelder 8-16. Her vil ikke flere familier gå sammen, ingen foreldre lar sine barn besøke eller leke med andre barn, til tross for helsedirektoratet sine anbefalinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg som har mange møter per dag gjelder 8-16. Her vil ikke flere familier gå sammen, ingen foreldre lar sine barn besøke eller leke med andre barn, til tross for helsedirektoratet sine anbefalinger. 

Slik er det normalt for meg og. Men vi er mange i samme situasjon. Så her er det dialog som gjelder - med arbeidsgiver og kollegaer. Så finner man løsninger. At møtet legges til kvelden. At kun høyst nødvendige møter avholdes akkurat nå. At man ringer inn fra lekeplassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil bare tilføye én sak til;

Vi som er heldige som faktisk får hjemmekontor, bør være svært tilpaningsdyktig og heller kjenne på hvor heldige vi er i disse dager. Nå kastes tusenvis av mennesker ut i det uvisse med permitteringer og konkurser. At vi må jobbe hjemmefra noen uker, og dermed beholde full lønn, er et vanvittig gode.

Så handler det om DIALOG med arbeidsgiver. Møter er ok, de må man forholde seg til, men å dele opp dagen for å passe på småbarn slik at man til sammen får 7,5 eller 8 timer bør være fullt mulig.

Jeg er tilgjengelig hele dagen, og jobber i praksis fra i 7-tida til 20-tida på kvelden, men effektivt rundt 8-9 timer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare tilføye én sak til;

Vi som er heldige som faktisk får hjemmekontor, bør være svært tilpaningsdyktig og heller kjenne på hvor heldige vi er i disse dager. Nå kastes tusenvis av mennesker ut i det uvisse med permitteringer og konkurser. At vi må jobbe hjemmefra noen uker, og dermed beholde full lønn, er et vanvittig gode.

Så handler det om DIALOG med arbeidsgiver. Møter er ok, de må man forholde seg til, men å dele opp dagen for å passe på småbarn slik at man til sammen får 7,5 eller 8 timer bør være fullt mulig.

Jeg er tilgjengelig hele dagen, og jobber i praksis fra i 7-tida til 20-tida på kvelden, men effektivt rundt 8-9 timer.

Jeg blir så glad hver gang jeg leser innlegg fra folk som har forstått det. Og ikke bare alle som skal ha alle rettigheter, skal ha penger, ikke er fleksible. 

Jeg ønsker å bidra til at arbeidsplassen min og samfunnet er så oppegående som det kan være når dette er ferdig. 

Ja, jeg måtte stå opp l 6 i dag, søndag, og har jobbet i 3 timer. Låste døra, mens mannen tok morgenen. Så byttet vi, og der sitter han til kl 12. Da har vi satt av tid til fellestid resten av søndagen. De neste tre dagene er planlagt tilsvarende, ut i fra møter, leveranser, og mer. 

Jeg er så vanvittig takknemlig for at vi har denne muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...