AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #61 Del Skrevet 15. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De unge folka skal dra rett hjem fra møtet, og begrense kontakt med andre. I utgangspunktet er jeg selvfølgelig enig, i den grad møter er unødvendige, eller kan tas på nett, så gjennomføres de selvfølgelig ikke. Men om et slikt møte gir stor effekt inn mot at tusenvis av videregåendeskoleelever kommer seg videre i utdannelsen sin, så synes jeg møtet er en av de samfunnsnyttige tingene som skal gjennomføres i disse dager. Anonymkode: 753a4...543 Et slikt møte kan fint avholdes digitalt. Anonymkode: 2ca10...26b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bondo Skrevet 15. mars 2020 #62 Del Skrevet 15. mars 2020 De eldre tror de vet alt virker det som. Her har vi butikkansatte, helsevesen, bussjåfører etc som står på og jobber. Så kommer det en gammel egoistisk gubbe, en syk person, en som har vært i utlandet eller en som er i karantene og driter loddrett i om dem smitter de som jobber. De som er der for å hjelpe oss nå. Blir så irriter på dere egoister! Det er bare meg,meg,meg. Nei, dette er ikke hysteri. Dette er virkeligheten. Selv er jeg ikke redd for å få viruset. Jeg vil ikke ha det, men jeg har ikke tenkt å grave meg ned selv om jeg er risikogruppen. Men selv om jeg ikke er redd for det selv. Så er det faktisk mennesker der ute som kan DØ om jeg ikke overholder myndighetenes tiltak. Jeg ble syk sist uke, før myndighetene gjorde tiltakene. Det var en selvfølge at jeg holdt meg hjemme da det var en fare for at jeg kunne være smittet. Er fortsatt hjemme i karantene. Egentlig er det sprøtt et myndighetene må gjøre disse tiltakene for å få egoistiske nordmenn til å forstå dette. og enda er det ikke alle som har forstått det!!! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #63 Del Skrevet 15. mars 2020 Min svigerinne. De dro rett til Sverige for å handle i går og hun jobber i helsevesenet. Fullstendig idiot! Italia drev på sånn til å begynne med, de trosset regler og de fortsatte livet som vanlig. Se hvor de er nå..😪 https://www.newsweek.com/young-unafraid-coronavirus-pandemic-good-you-now-stop-killing-people-opinion-1491797 Anonymkode: 34dd4...1d4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 15. mars 2020 #64 Del Skrevet 15. mars 2020 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er snakk om relativt unge folk, som ikke er i risikogruppen. Altså liten risiko forbundet med et møte. I en kost-nytte betraktning - om dette fører til at man kan følge opp elevene på en mye bedre måte i uker og måneder fremover så mener jeg at det er et riktig og viktig møte. Men som du sier, om alle allerede kan dette er det fullstendig unødvendig. Anonymkode: 753a4...543 Dette er jo en misforståelse. >Å unngå store folkemengder, allmøter og slik er jo for å unngå at smitte SPRES. At en ung frisk person får viruset, trenger ikke nødvendigvis være livstruende for den enkeltpersonen, men det er at smitten SPRES en vil unngå. Nå vet ikke jeg faktoren for hvor fort dette spres, men om FOR EKSEMPEL en smittebærende person smitter 2, og disse to smitter to hver... og de nye smittede smitter enda to til hver...ja, du skjønner. Det kan elskalere fort! Og det gjør det nå. Og om noen av disse er i risikosonen, jobber i skole/bhg med DITT barn, jobber i en kritisk virksomhet som potensielt kan bli lammet om mange blir syke, jobber på en kreftavdeling med pasienter uten immunforsvar..... Skjønner? Endret 15. mars 2020 av MiniMjau 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #65 Del Skrevet 15. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lever nærmest som normalt. Er på jobb, handler når vi må, er ute og barna var i går på besøk hos venner (1 venn hver som de kan ha hele perioden). Gidder ikke bruke tid og energi på å hause meg opp. I dag skal vi på skitur og grille etterpå😊 Anonymkode: dfa7a...890 Og håndvask og sprit, er du like avslappet til det? Og vet du om alle i familien/omgangskretsen til barnas venner er friske eller har vært i kontakt med smittede? Vet du hvor hygienisk de er? Bekytter du eldre i familien din som kan være i risikogruppe? Det er nettopp dette som er problemet; folk forstår ikke hvor alvorlig dette er, og tar altfor lett på dette. Dumskap og uvitenhet kaller jeg det! Meg, meg og meg! Anonymkode: 8cb00...577 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #66 Del Skrevet 15. mars 2020 Jeg kjenner en som er ufør på grunn av diabetes og ekstrem overvekt som nå befinner seg i Spania og har valgt å ikke vende hjem til tross for at myndighetene ber folk om det. Han har det fint der han er og påstår at reiseforsikringen gjelder. Jeg håper han har rett, men jeg tviler. Anonymkode: ba01f...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #67 Del Skrevet 15. mars 2020 Kjenner tydeligvis endel egoister eller idioter... Jobber i helsevesenet, men har både kollegaer og bekjente som driter i anbefalingene. Anonymkode: fb21d...910 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 15. mars 2020 #68 Del Skrevet 15. mars 2020 (endret) Foreldrene mine bor et sted hvor det er få smittede. Hittil. Faren min kaller det «frivillig karantene». De er ikke smittet, men vil ikke bli smittet. Min mor er avhengig av helsehjelp hovedsakelig hver dag, men også faren min må hjelpe til. Min mor går ikke ut i disse tider. Min far har diabetes type 2 og må holde blodsukkeret nede så må være i bevegelse hver dag- tar en gåtur. Han går bort til matbutikken av og til for litt mat. Nå har de der satt ut hansker og smittevern. Han har sagt jeg ikke trenger å bekymre meg, men jeg gjør jo det! 🥺 Vi er en liten familie, jeg er enebarn og har ingen andre nære slektninger. Samboeren min er den neste nærmeste. Mine foreldre og jeg holder kontakt via sms og email. Jeg klarer ikke å synes synd på de som «vitende» utsetter seg for smitte via kontakt med andre. Hvis foreldrene mine skulle dø nå fordi noen kronidioter gir beng, altså... jeg vet ikke hva som hadde skjedd... Endret 15. mars 2020 av Peanut La til noe mer. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #69 Del Skrevet 15. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk er så korka så helt utrolig. Skulle hatt mer juling en mat slike folk. Grisebank rett og slett. Har selv satt oss inne og her blir vi i 2-3 uker. Handlet masse mat for litt over 2 uker siden da vi så hva som skjedde i Italia og hadde hele butikken for oss selv. Har mat for ca 4 mnd så null stress. Ser venner av oss samles, går på pub osv.. Tar det ikke på alvor. Ikke har dem handlet noe ekstra heller... og ikke kom og si at jeg ødelegger pga hamstring for jeg har litt mer mellom øra en nordmenn flest og tenkte at 2 dager med helligdager tømmes butikker... nå blir der 2 mnd så hva skjer da? Jo panikken kommer.... jeg skal se på nettflix mens andre surrer rundt i butikker og smitter fler. Dessuten handlet jeg og lagret mat lenge før hamstring var et problem... Har forresten også toalettpapir ut året. Ha en fin søndag 👍 Anonymkode: 0b856...f80 Da følger jo ikke du myndighetenes anbefalinger om ikke å hamstre, så da er jo ikke du noe bedre enn disse andre du mener skulle hatt «juling» og «grisebank». Anonymkode: d1bf8...5b4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #70 Del Skrevet 15. mars 2020 Skolen vår, som nekter å ta oss ut av praksis. Helsefag, men absolutt ikke essensielt. Typ tannpleie. Skolen mener vi har læringsutbytte av situasjonen. En ting er at de har innført strenge tiltak på praksisstedet, det er ikke det jeg tenker mest på, selv om jeg møter utrolig mange mennesker iløpet av en dag. Tingen er at jeg plassert langt unna hjemme, og må utsette meg for smitte på både fly og buss for å komme dit. I tillegg ta kollektivtransport hver dag for å komme meg fra leiligheten til klinikken. Så risikerer jeg å plutselig sitte i karantene i en leilighet jeg ikke har råd til å utvide leieforholdet på, hvor det også bor andre jeg kan utsette for potensiell smitte Anonymkode: f7ef6...999 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #71 Del Skrevet 15. mars 2020 Ja, søsteren min har vært rundt folk som har vist symptomer, og hun og typen skal likevel besøke våre foreldre i risikogruppen og overnatte der i kveld. Jeg prøver å snakke med dem, men søsteren min og jeg har ganske dårlig forhold fra før, og mamma og pappa har alt for dårlig samvittighet til å si nei. Pappa har flere på jobben som dro til ferie til utlandet før helgen, selv om både sjefen og mange andre ringte og ba dem la være. Jeg bor i Storbritannia og her er det "business as usual", men unntak av at sport og konserter er delvis avlyst, men utestedene var helt stappfulle denne helga. Anonymkode: 86c15...ced 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #72 Del Skrevet 15. mars 2020 Observerte mange gamliser som har benyttet sjansen til å gå tur i flokk, tett i tett. Skulle lufte bikkja og holdt meg unna andre, men jammen skulle mange ut og få tur i disse dager. Anonymkode: b1fd1...973 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #73 Del Skrevet 15. mars 2020 2 hours ago, MiniMjau said: Har også noen voksne oppegående venninner, som skiter i det. Går ut på ærender og kjøpesenter selv om de er syke/feber. Provoserer noe sinnsykt, når jeg og de fleste andre gjør ALT vi får beskjed om fra myndighetene. Jeg jobber på sykehus også og ser hvilke ufattelig innsats som legges ned av hver og en som jobber der. Det vurderes, omorganiseres, planlegges i ledelsen, møtevirksomhet dag og natt, alle ansatte i hvitt jobber ræva av seg, mens kolleger som har vært eksponert må være i karantene. Det vaskes og desinfiseres og pasienter isoleres og transporteres til riktig avdeling... Samtidig skal disse heltene også balansere dette opp mot eget privatliv. Nå er ikke tiden for å tøffe seg. Nå gjør vi bare som de sier. Ta dere sammen! Disse kan faktisk anmeldes hvis de er syke. De bryter smittevernsloven. Ring 02800 og legg inn anonymt tips... Anonymkode: dbac1...be2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #74 Del Skrevet 15. mars 2020 Min kjære bestemor på over 80 som synes det er på tide at jeg tar meg en tur fra Oslo for å komme på besøk... hun blir lei seg når jeg sier nei, men jeg vil heller ha en bestemor i mange år til enn å kanskje dra med meg det viruset på besøk nå. Og det gjør vondt å si nei.. Det er heller ikke fryktelig lenge siden vi møttes. Men ringer oftere da... Anonymkode: 3e2b2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #75 Del Skrevet 15. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Finnes det kafeer som en åpne? Anonymkode: d91d2...c1f Ja det er det på nordvestlandet iallfall. Kafeene på kjøpesentrene er åpne. De har tatt bort halvparten av stolene for å begrense antallet kafégjester.. og jeg hører at de faste flokkene med pensjonister satt der i går og skravla og drakk kaffe i går. Det virker nesten som om de eldre tar dette minst på alvor.... Anonymkode: d6194...444 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansa20 Skrevet 15. mars 2020 #76 Del Skrevet 15. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et par venninner som ikke tar det seriøst og kjenner jeg blir grusomt provosert. Begge driter forsåvidt i andre og styrer sitt eget show. En av de filmet fra fest på snap i går og jeg klarte ikke dy meg, måtte spørre om hun virkelig fester i disse dager... Anonymkode: 74a49...0ed Fikk Snap av ei på jobb jeg også som var på fest . Skrev at feste du i disse dager ? Fikk til svar leve bare engang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #77 Del Skrevet 15. mars 2020 Ja, dessverre... Så her får de ikke komme på besøk. Anonymkode: 9669d...0ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #78 Del Skrevet 15. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker nesten som om de eldre tar dette minst på alvor.... Ja, det virker sånn her også. Anonymkode: b1fd1...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 15. mars 2020 #79 Del Skrevet 15. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at svigers hadde bursdagsfeiring i helgen med hele slekta. Jeg vet at de fleste var på kjøpesenteret for å kjøpe bursdagsgave osv. De kaller det hysteri at vi ikke kom i bursdagen. Halve min familie er på hytta og driter i hva som har blitt anbefalt. Unntatt mine foreldre som har muret seg hjemme og kun går i butikk og apotek. Må si jeg tror respekten min for familiene våre er borte snart. Jeg er selv i risikogruppen pga astma men går på jobb hver dag fordi jeg trengs. Og så har halve slekta vår tatt ferie og koser seg på hytta og har store familiesammenkomster hjemme hos hverandre hvor de nyter at de har fri fra jobben. Andre som er oppgitt over de nærmeste i disse dager? Anonymkode: 493e2...594 Mange ser uttil å gji stort sett FA....i oppfordringene ifra myndighetene, og ser uttil å har sin egne holdninger omkring desse tiltakene. Under krigsårene var det mange som etterhvert blei stemplet som " Landsvikere" men de fekk sin straff etter at krigen tok slutt. Nå er det ikkje kuler og krutt som er trusselen , men eit sykdomsvirus som kan vera ekstermt farlig for risikogrupper m/ svekket imunforsvar. Holdningene hos din familie vekker utvilsamt noen følelser hos deg, og mange andre som er i en tilsvarende situasjon. Og mange reiser spørsmål om hvor ligger tærskelen for å vise omsorg for andre hos enkelte ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #80 Del Skrevet 15. mars 2020 Åjada. Naboene her reiste til Spania for to dager siden. Det er også flere i bygda her som har reist og kommet tilbake. Også går desse tilbakestående idiotene på butikken og bare: «Jeg skal i karantene etterpå!» Kan corona please komme og ta dem? Anonymkode: 5ac97...e0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg