AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #1 Skrevet 15. mars 2020 Hei dere, Så jeg er nå nyutdannet og sykepleier, vet at min kompetanse er svært ettertraktet i disse tider. Det som er problemet er at jeg har alvorlig depresjon og høyt nivå av angst, har lite arbeidserfaring også. Men hva skal jeg gjøre? Det er en mulighet å gå all in i for eksempel en måned men da sier det stopp, jeg har så lyst til å være arbeidsfør og ikke bare være hjemme. Bor med flere som er i risikosonen, men jeg er villig til å risikere det. Kan jeg arbeide noen dager, alt hjelper vel? Er så i tvil nå, for klarer egentlig ikke jobbe men har så lyst! Anonymkode: fe593...d5b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #2 Skrevet 15. mars 2020 Bor du i nærheten et sykehus kan det hende de oppretter koronateam nå. Hos OUS kan man visstnok jobbe så mye eller lite man vil. Anonymkode: e907f...6d1 3
Imperfectionibus Skrevet 15. mars 2020 #3 Skrevet 15. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei dere, Så jeg er nå nyutdannet og sykepleier, vet at min kompetanse er svært ettertraktet i disse tider. Det som er problemet er at jeg har alvorlig depresjon og høyt nivå av angst, har lite arbeidserfaring også. Men hva skal jeg gjøre? Det er en mulighet å gå all in i for eksempel en måned men da sier det stopp, jeg har så lyst til å være arbeidsfør og ikke bare være hjemme. Bor med flere som er i risikosonen, men jeg er villig til å risikere det. Kan jeg arbeide noen dager, alt hjelper vel? Er så i tvil nå, for klarer egentlig ikke jobbe men har så lyst! Anonymkode: fe593...d5b Ta kontakt med nermest sykehus og forklar situasjonen så vil de nok tilrettelegge for at du kan jobbe så mye som du evner. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #4 Skrevet 15. mars 2020 Jeg vil anta at det er veldig stressende på sykehus nå. Og med lite jobberfaring tror jeg ikke det er stedet for deg nå. De har neppe tid til å ta godt vare på deg som "ny". Så da bør man kjenne til måten de jobber på rundt omkring på sykehusene. Ofte er det variert fra avdeling til avdeling så det er ikke sikkert de jobber helt likt som der du hadde praksisen din. Hva med sykehjem? Mulig de ikke har like stort behov nå. Men der er det de samme pasientene og det er lettere å bli kjent på kort tid. Det kan også hende du kan tilby din hjelp til et sykehjem og få tilpassede oppgaver basert på det du er trygg på? Eller hjelpe til litt her og der? Jeg kan se for meg at det vil være mangel på sykepleiere som kan administrere medisiner, dosere, utføre diverse prosedyrer, færre som har medisinkompetanse hvis fagarbeidere er syke osv. Kan også hende du kan være fastvakt hos døende eller andre pasienter som har behov for det. Kanskje hjemmesykepleien også kan være noe? De har jo pasienter med veldig ulike behov. Da er det kanskje lettere å tilpasse "dine" pasienter slik at du ikke går til noen og gjør noe du ikke er trygg på enda. Og kanskje du kan få det tilpasset slik at du jobber kortere dager eller går til færre pasienter enn de andre? Tenker det hjelper uansett på å ha en ekstra som kan ta seg av noen få enn ingen. Anonymkode: 8e7c9...b6e 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #5 Skrevet 15. mars 2020 Jeg tenker nei, ikke kom på jobb! Dette er dramatiske tider, og som nyutdannet og psyk vil jeg si at helsevesenet ikke er stedet for deg. Det kommer til å bli tøft. Anonymkode: 0f765...9fd 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #6 Skrevet 15. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei dere, Så jeg er nå nyutdannet og sykepleier, vet at min kompetanse er svært ettertraktet i disse tider. Det som er problemet er at jeg har alvorlig depresjon og høyt nivå av angst, har lite arbeidserfaring også. Men hva skal jeg gjøre? Det er en mulighet å gå all in i for eksempel en måned men da sier det stopp, jeg har så lyst til å være arbeidsfør og ikke bare være hjemme. Bor med flere som er i risikosonen, men jeg er villig til å risikere det. Kan jeg arbeide noen dager, alt hjelper vel? Er så i tvil nå, for klarer egentlig ikke jobbe men har så lyst! Anonymkode: fe593...d5b Med alvorlig depresjon ser jeg ikke for meg at du klarer å bidra så voldsomt mye. De fleste med alvorlig depresjon kommer seg jo knapt ut av egen seng, for ikke å snakke om i dusjen. Hvordan skal du da klare å hjelpe andre? Jeg skjønner godt at du har behov for å føle deg nyttig, men du må overveie om du kommer til "å gå i veien" mer enn du bidrar, når du selv er syk. Du lever også sammen med flere i risikosonen. Pandemien kommer til å vare en god stund. Jeg tror det beste du gjør nå er å bli frisk selv, og ta vare på de rundt deg. Det vil komme en tid da mange fast ansatte sykepleiere ikke kan jobbe. Da er du forhåpentligvis bedre og kan steppe inn. Anonymkode: a14a5...b3b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #7 Skrevet 15. mars 2020 Du bor med flere i risikosonen, men DU er villig til å risikere det??? NEI, du skal ikke på jobb da! Anonymkode: 42aa5...7a7 3
Luckiness Skrevet 15. mars 2020 #8 Skrevet 15. mars 2020 Jeg tenker du kan tilby din arbeidskraft, men at du bør informere om utfordringene dine. Kanskje kan du heller gjøre annet type arbeid enn å være den som jobber opp mot koronapasientene. Vi vet ikke hvordan dette utvikler seg og du vet heller dermed ikke hvordan din psyke vil kunne bli påvirket 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #9 Skrevet 15. mars 2020 Jeg er litt 50/50 da de jeg bor med mener jeg skal bidra og ikke bry meg om meg selv eller de. Får jo bidratt en liten stund, men det spørs om det blir verdt det ja. Klarer så vidt å dusje selv så.. Men nå er andre viktigere enn seg selv, så kanskje jeg flytter alene og bidrar på sykehjem/hjemmespl. Vi får se, uansett tusen takk for innspill dere. 😊TS Anonymkode: fe593...d5b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #10 Skrevet 15. mars 2020 Hvis det er slik at du såvidt klarer å dusjen deg selv så har du ikke noe på jobb å gjøre. Du er i tillegg nyutdannet og det er tøft nok å begynne i ny jobb når ting er som normalt. Nå er det krise. Det er flott at du ønsker å bidra men akkurat nå er det kanskje best om du tar vare på deg selv og kommer deg på beina. Det kan ta tid. Det å kaste deg ut i en krise i helsevesenet, nyutdannet og uerfaren med dine utfordringer er urealistisk. Tanken din er god, men nå er tiden for å ta vare på deg selv. Husk man må ta på sin egen oksygen maske før man kan hjelpe andre. Anonymkode: 8affb...498 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå