Gå til innhold

Hvor mye er det lov å jobbe nå? Hviletid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som nattevakt på sykehus. Jobber 80%. Da jobber jeg sånn ca. 12 vakter i måneden. Som regel 2-4 vakter på rad. Noen få uker i løpet av året jobber jeg 5 på rad. 

Det jeg lurer på er om det blir tatt noe hensyn til oss nattevakter når det gjelder å muligens måtte jobbe ekstra? Vi er 4 stk som jobber kun på natt. Ellers jobber de andre tredelt. Jeg klarer fint å jobbe 4 netter på rad, men jeg sliter ofte med søvnen og blir mer ukonsentrert når jeg har jobbet 5 på rad. Har også et par ganger jobbet 6 vakter på rad pga sykdom. Det har fungert veldig dårlig. Sovet lite noe som fører til økt tretthet og igjen ukonsentrasjon på jobb. I fjor ble jeg tilbudt å jobbe 100% natt, men takket nei til dette da dette ville gått ut over søvnen. 

Jeg forstår at alle må hjelpe til. Men er det noen regler som gjelder her? Maks antall netter på rad? Hviletid? Er også redd for å bli beordret på kort varsel slik jeg ikke har mulighet til å omstille meg til natt (f.eks stått opp tidlig den dagen og hatt lite søvn og ikke har tid til en hvil før jobb). Er også da redd det er lett å gjøre feil, noe jeg ikke ønsker. Har også lurt på om det er lov å ha pause på natt selv om den er betalt? Hvis man blir pålagt å jobbe mange netter på rad og sliter med søvnen. Da hadde det nok hjulpet mye å fått seg en liten powernap hvis det er mulighet for det. 

Anonymkode: 5fb09...d5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet og sett an hva som forventes. Ledelsen har ikke hatt tid til å sette opp alt enda. Jeg kjenner flere sykepleiere som har sagt at de gjerne jobber ekstra. Min søster har bedt om å få noen nattevakter for å være hjemme mer med ungene f. Eks 

Anonymkode: 89508...c8a

• Opprett ny...