Daraya Skrevet 15. mars 2020 #1 Del Skrevet 15. mars 2020 Til dere som fremdeles tror Covid19 er i grunn en simpel forkjølelse: https://www.ilgiornale.it/news/politica/tsunami-e-muoiono-lucidi-1838892.html Bruk google translate og du får det viktigste med deg. Det er fra en overlege på et sykehus i nærheten av Mailand, dvs regionen i Nord-Italia der sykdommen herjer som verst og hvor Norge vil være om et par uker hvis vi ikke klarer dempe hastigheten av spredning. Hun sier at alle pustemaskiner er i bruk, nye pasienter har ikke sjans å bli tilkoblet før en annen dør eller blir frisk. Det er ikke bare gamlinger men også mange unge mennesker. De ligger alene på sykehus da pårørende er ikke tillatt. De føler at det går mot slutten. Det er som å drukne, bare langsomt. De er bevisste hele tiden, helt til slutten. Mange tar avskjed med sine kjære via videochat. Hun låner egen mobil hvis nødvendig. En annen lege kaller sykdommen en tsunami. At det er en krig. Syke har vært hjemme med feber og hoste en uke eller 10 dager, som ikke har gått ut for å unngå smitte andre, men til slutt må krype til korset og reise på sykehus fordi de ikke får puste lengre. Og diagnosen er alltid lungebetennelse på begge sider. Jeg får frysninger av å lese slikt. Det er så abstrakt for mange, de kan ikke forestille seg at det faktisk fullt mulig at vi kommer dit. Men det gjør vi hvis folk ikke skjerper seg. Portforbud nå! 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #2 Del Skrevet 15. mars 2020 Nå blir det større og større oppslutning om strengere og strengere tiltak, og da vil de også komme. Det er fullstendig krise, og dermed kan myndighetene handle deretter. Jeg er helt enig, portforbud må nok til. Anonymkode: da9bc...c31 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #3 Del Skrevet 15. mars 2020 Virker som veldig mange ikke har fått med seg at det rammer andre enn syke og gamle. De tror 1% dødsrate gjelder gamle og syke. 1% er et foreløpig estimat av dødsrate for unge, friske. Jo eldre/sykere, jo høyere. Høyeste jeg har sett selv er 19,8% for 80+. Folk reagerer ikke på at de kan drepe andre, men de reagerer hvis de selv kan dø!!!!!! Her må myndighetene komme med tydelig og konkret informasjon! Anonymkode: 96890...1d7 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #4 Del Skrevet 15. mars 2020 Er jo en grunn til at f.eks Spania gjør så harde tiltak. Anonymkode: ba861...808 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #5 Del Skrevet 15. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker som veldig mange ikke har fått med seg at det rammer andre enn syke og gamle. De tror 1% dødsrate gjelder gamle og syke. 1% er et foreløpig estimat av dødsrate for unge, friske. Jo eldre/sykere, jo høyere. Høyeste jeg har sett selv er 19,8% for 80+. Slike prosenter er jo arbitrære tall som ikke har noen betydning for den enkelte. Dør man er dødsraten 100%, da hjelper statistikk jævlig lite. Anonymkode: b8e76...f41 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 15. mars 2020 #6 Del Skrevet 15. mars 2020 6 timer siden, Daraya skrev: Det er som å drukne, bare langsomt. De er bevisste hele tiden, helt til slutten Informasjon er viktig men kanskje ikke nødvendig å gå så i detaljer ? Mange er livredde fra før og hamstrer som gale, gjør det nok ikke noe lettere for disse å vite spesifikt hvordan de eventuelt kan dø...panikk er ikke bra... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #7 Del Skrevet 15. mars 2020 3 minutter siden, milla80 skrev: Informasjon er viktig men kanskje ikke nødvendig å gå så i detaljer ? Mange er livredde fra før og hamstrer som gale, gjør det nok ikke noe lettere for disse å vite spesifikt hvordan de eventuelt kan dø...panikk er ikke bra... Tenker det samme. Det er helt grusomt å dø av kreft også, og av andre langvarige sykdommer. Vi må ta alle forholdsregler - men ikke noe poeng i å fyre opp under folks dødsangst. Anonymkode: b438b...6fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #8 Del Skrevet 15. mars 2020 2 minutter siden, milla80 skrev: Informasjon er viktig men kanskje ikke nødvendig å gå så i detaljer ? Mange er livredde fra før og hamstrer som gale, gjør det nok ikke noe lettere for disse å vite spesifikt hvordan de eventuelt kan dø...panikk er ikke bra... Jeg er enig i at panikk ikke er bra. Samtidig ser man at en skremmende stor andel nordmenn ikke tar situasjonen alvorlig i det hele tatt, fordi de tror dette overhodet ikke er farlig. Det er disse som trenger å høre de brutale detaljene, da synker det kanskje inn etterhvert. Anonymkode: 38419...7d2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 15. mars 2020 #9 Del Skrevet 15. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker det samme. Det er helt grusomt å dø av kreft også, og av andre langvarige sykdommer. Vi må ta alle forholdsregler - men ikke noe poeng i å fyre opp under folks dødsangst. Anonymkode: b438b...6fe Helt enig . Det er folk som ikke tør gå ut døra nå engang. Synes synd på de som virkelig har fått skrekken. Skjønner jo på en måte hvorfor disse hamstrer ,men når butikkene og myndighetene går ut og sier ikke hamstre ,det er nok mat da tenker jeg hvorfor ikke sette seg ned og tenke littegrann ? Samtidig så er angst alvorlig ,og da nytter det ikke hva andre sier. For de det gjelder er dette virkelig ,så å vite hvordan noen har dødd av dette viruset eller andre sykdommer hjelper ikke akkurat på folks frykt generelt nei ... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 15. mars 2020 #10 Del Skrevet 15. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at panikk ikke er bra. Samtidig ser man at en skremmende stor andel nordmenn ikke tar situasjonen alvorlig i det hele tatt, fordi de tror dette overhodet ikke er farlig. Det er disse som trenger å høre de brutale detaljene, da synker det kanskje inn etterhvert. Anonymkode: 38419...7d2 Det er sant det ,samtidig så tror jeg at de som ikke har skjønt alvoret til nå aldri kommer til å skjønne det heller. De kommer bare til å fortsette å le det bort og tenker ikke så mye over det. Men kanskje du har rett ,hadde jo vært greit om de virkelig nå fikk øynene opp .. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #11 Del Skrevet 15. mars 2020 Finnes det en oversikt over antall innlagte /døde etter alder da? Anonymkode: c9f84...408 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 15. mars 2020 #12 Del Skrevet 15. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Slike prosenter er jo arbitrære tall som ikke har noen betydning for den enkelte. Dør man er dødsraten 100%, da hjelper statistikk jævlig lite. Anonymkode: b8e76...f41 Jo det har absolutt en betydning hvis du er under 50. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #13 Del Skrevet 15. mars 2020 Akkurat nå, 000VF000 skrev: Jo det har absolutt en betydning hvis du er under 50. Herregud... Er du virkelig så tett? Anonymkode: b8e76...f41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #14 Del Skrevet 15. mars 2020 Denne lungebetennelsen som man får under corona, er den pga virus? Vanligvis er jo lungebetennelser bakterielle og kan kureres med antibiotika. Men denne typen som følger under et coronaangrep, er den altså virus? Så ingen medisin nytter....Skummelt. Jeg og sønnen min sitter i frivillig "karantene", selvpålagt. Jeg går kun i butikken en gang i uka, det er eneste gangen jeg ser folk. Treffer ikke familien (utenom sønnen som jeg bor med), treffer ikke venner, går ikke ut. Lufter bare hunden på plenen rett utenfor leiligheten, og går så inn igjen uten å treffe noen på nært hold. Jeg håper vi forskånes for coronasmitte og at verden snart er på skinner igjen. Anonymkode: 6a047...bee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 15. mars 2020 #15 Del Skrevet 15. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud... Er du virkelig så tett? Anonymkode: b8e76...f41 Det gikk vel over hodet på deg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #16 Del Skrevet 15. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne lungebetennelsen som man får under corona, er den pga virus? Vanligvis er jo lungebetennelser bakterielle og kan kureres med antibiotika. Men denne typen som følger under et coronaangrep, er den altså virus? Så ingen medisin nytter....Skummelt. Jeg og sønnen min sitter i frivillig "karantene", selvpålagt. Jeg går kun i butikken en gang i uka, det er eneste gangen jeg ser folk. Treffer ikke familien (utenom sønnen som jeg bor med), treffer ikke venner, går ikke ut. Lufter bare hunden på plenen rett utenfor leiligheten, og går så inn igjen uten å treffe noen på nært hold. Jeg håper vi forskånes for coronasmitte og at verden snart er på skinner igjen. Anonymkode: 6a047...bee Ja det er en viruslungebetennelse. Ingen kur. Man kan gi oksygen i påvente av at kroppen skal ordne opp selv. Anonymkode: 02412...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #17 Del Skrevet 15. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne lungebetennelsen som man får under corona, er den pga virus? Vanligvis er jo lungebetennelser bakterielle og kan kureres med antibiotika. Men denne typen som følger under et coronaangrep, er den altså virus? Så ingen medisin nytter....Skummelt. Jeg og sønnen min sitter i frivillig "karantene", selvpålagt. Jeg går kun i butikken en gang i uka, det er eneste gangen jeg ser folk. Treffer ikke familien (utenom sønnen som jeg bor med), treffer ikke venner, går ikke ut. Lufter bare hunden på plenen rett utenfor leiligheten, og går så inn igjen uten å treffe noen på nært hold. Jeg håper vi forskånes for coronasmitte og at verden snart er på skinner igjen. Anonymkode: 6a047...bee Ja, det finnes også noen andre typer virus-lungebetennelse. Jeg har selv holdt på å dø av en slik. Ble satt på 5 ulike bredspektrede antibiotika bare for at (dette var før resistens ble en like stor greie som det er i dag) som ikke virket, men det førte til at jeg over 4 år gikk med en multiresistent nyrebekkenbetennelse som sørget for at jeg fikk sepsis 4 ganger. Apropos sepsis ser jeg også at fleste som dør og blir syke av corona får sepsis. Til vanlig er dødsraten på sepsis 51% dersom man allerede er innlagt på sykehus når den oppstår, ergo er dette nok en ting som bør få opp øynene på folk. Tenk hvordan vi alle kan bli livreddende helter hjemme fra egen sofa! Det bør være motivasjon i det! 😄 Anonymkode: 96890...1d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 15. mars 2020 #18 Del Skrevet 15. mars 2020 Jeg tror også at mange trenger å få øynene åpnet, for det er ingen tvil om at det er en del blant oss som fnyser av rådene om hvordan unngå smitte. Men jeg er også ganske sikker på at den detaljerte (og rimelig skremmende) informasjonen som kommer frem her i tråden, ikke blir lest av dem som virkelig trenger å lese det. De har vel heller en tendens til å se overskrifta og tenke "pffft, for noe hysteri!" og så gidder de ikke klikke seg inn. Og så har man jo noen idioter som klikker inn og leser, men likevel fnyser av "hysteriet" og mener det bare er overdrivelser. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har hørt si at friske folk får jo bare en mild forkjølelse, så dette er jo ikke noe å ta så på vei for. For ikke å snakke om det evindelige argumentet om at sesonginfluensa jo er myyyye verre, så hvorfor hører vi ikke noe om det ... Gaaah. Kjenner at jeg gjerne skulle hatt karantene og holdt meg langt unna folk i flere uker. Jeg har mat, vann og nok å finne på hjemme, så det hadde vært helt uproblematisk. Bare synd at sjefen min er en av dem som ikke tar dette helt alvorlig, og har bestemt at vi skal møte på jobb til uka for å ha div planleggingsmøter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivy Skrevet 15. mars 2020 #19 Del Skrevet 15. mars 2020 Her er noe statistikk fra stort sett Wuhan. Quote Based on the data from China – shown in the visualization – 14.8% of those who are 80 years and older who were infected by COVID-19 died as a result. As explained above, these figures represent the share of people diagnosed as having the disease who die from it. This does not represent the share of people in the entire population who die from it. Er mye mer info tilgjengelig her. Our World in Data - Coronavirus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #20 Del Skrevet 15. mars 2020 Jeg lurer på hvordan Italia står igjen etter dette, økonomisk og alt. Anonymkode: a7f16...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg