Gå til innhold

Hvorfor har vi plutselig begynt å idioterklære hverandre i krisetider?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker tilbake på 22 juli, hvordan nordmenn slo ring om hverandre, sammenlignet med situasjonen i dag. Debattklima har jo endret seg voldsomt på denne tiden, mange vil si også at solidaritet og empati for andre blir mindre og mindre. Er det det vi ser resultatet av nå, når folk krangler så busta fyker?

Kopierer en tekst fra fb, den illustrerer veldig godt hva jeg mener.

Jeg er en av dem som ikke lett ser kriser, som har litt vanskelig for å tenke «worst scenario».  Regner med at det meste vil gå bra.  Derfor er det ikke lenge siden jeg tenkte at reaksjonene på Corona viruset var overdrevne og hysteriske.  Syntes starten minnet om noe vi har sett før, som svineinfluensa og fugleinfluensa, og som har gått bra.

Forrige fredag var jeg begynt å pakke til ferie på Filippinene, klar for sol og ferie……….
Ferien ble avlyst fordi jeg tok feil.  Myndighetene hadde ikke overreagert, kanskje heller det motsatte.  Verden er snudd opp ned og vi opplever nå en situasjon som de fleste av oss aldri har sett maken til.  
Det var mange som tenkte som meg, at dette var hysteri, nå har de stemmene stilnet. 

I denne situasjonen håper jeg at vi kan ta frem den beste versjonen av oss selv.  Være rause og romslige, istedenfor å idiot erklære hverandre.   Når jeg har vært i butikken har jeg ikke sett en eneste en oppføre seg som en idiot.  Ingen som hamstrer som gale.  Det at det er tomt skyldes sannsynligvis at hver og en av oss kjøper «en ekstra» og til sammen så gjør det utslag.  Det er helt naturlig og hvis det er slik som leverandørene sier så vil hyllene fylles opp.  Fred være med dem som har litt ekstra knekkebrød eller dopapir.  Hvis det fylles opp igjen til uka så går det vel greit?

De som har reist på hytta og som nå trues med besøk fra Sivilforsvaret, de er ikke uforsvarlige svin som ønsker å sprenge den lokale helsetjenesten.  Det er vanlig fine folk, venner, slektninger og kollegaer som tenkte at de kanskje hadde mer å finne på med ungene på hytta og sannsynligvis traff mindre folk der.  Flere jeg kjenner har vært der før dette «hytteforbudet» ble lansert.  Nå ser jeg flere føler at de må unnskylde seg i sosiale medier.  Nei, fri dere fra hytteskammen og kom hjem hvis dere blir syke. 

La oss ta forhåndsregler, gjøre vårt beste for å bidra til å redusere smittemuligheter og være hyggelige og hjelpsomme mot hverandre.  Jeg blir glad når jeg ser noen av mine facebook-venner skriver at de gjerne hjelper til med å handle for noen som er i karantene.  Det er slike holdninger vi trenger nå.

Hvis noen fremdeles mener at det er kondomer som trengs, så jeg at de hadde masse på Kiwi i Bødalen 😉 

Make love, not war!

Noen tanker?

Anonymkode: e9b24...e53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er altfor godtroende og naiv i din omtale om dine medmennesker. Du skriver om de du kjenner, men det er mange der ute som er tar lett på dette med karantene og smittevern. 

Anonymkode: 07b57...04d

• Liker 3
  • Opprett ny...