AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #1 Del Skrevet 14. mars 2020 Er så lei av alle disse skadedyrene som kommer med og gjør skade på plantene og er umulige å bli kvitt. Føler det klør overalt etter kontakt med plantene! Nå er det hærmyggen jeg ikke blir kvitt. Men kunstige planter får jeg jo dessverre ikke sjarmen med å se de vokse, men jeg klarer ikke huset fullt av hærmygg. Anonymkode: 732a0...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #2 Del Skrevet 14. mars 2020 Vet da søren hva som skjedde med overskriften men jeg mente motsatt 😅 Anonymkode: 732a0...6c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #3 Del Skrevet 14. mars 2020 Jeg har ikke opplevd å få med ekle kryp med plantene mine 🤷🏼♀️🤷🏼♀️ Anonymkode: 8cd16...fe5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #4 Del Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet da søren hva som skjedde med overskriften men jeg mente motsatt 😅 Anonymkode: 732a0...6c3 😂😂😂😂 Anonymkode: dd3a8...baa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #5 Del Skrevet 14. mars 2020 Hahahah! Trodde du var seriøs. Hvilke planter er det du plages med? Jeg har et par planter jeg for eksempel får til å gro som bare pokker på arbeidsplassen min, men som visner iløpet av 24 timer hjemme hos meg. Mens andre blir gigantiske. Har ingen skadedyr på mine (uten å gjøre noe for det heller). Men har hatt hærmygg-invasjon en gang for noen år siden. Ei vanlig sånn "bananfluefelle" tok knerten på de. Altså, zalovann og litt sukker osv. Anonymkode: bf9b2...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #6 Del Skrevet 14. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahahah! Trodde du var seriøs. Hvilke planter er det du plages med? Jeg har et par planter jeg for eksempel får til å gro som bare pokker på arbeidsplassen min, men som visner iløpet av 24 timer hjemme hos meg. Mens andre blir gigantiske. Har ingen skadedyr på mine (uten å gjøre noe for det heller). Men har hatt hærmygg-invasjon en gang for noen år siden. Ei vanlig sånn "bananfluefelle" tok knerten på de. Altså, zalovann og litt sukker osv. Anonymkode: bf9b2...4be Orkidé med hvite lus som bare råtnet i røttene. Calathea med sorte lus og som begynte å vise tegn til å råtne få dager etter jeg kjøpte den. Prøvde å potte den om og jorden var helt sammenklumpet av fukt. Bladene råtnet etterpå så det var bare å kaste. Arekapalme med hærmygg og de flyr jo rundt så nå er jeg redd for de andre få plantene jeg har igjen. Har prøvd å spraye palmen med blanding av zalo, eddik, rapsolje og vann, men dette tar visst ikke eggene/larvene i jorden. Alt jeg har er kjøpt på Plantasjen. Brukt rundt 1000 kr der i år. Ser ikke ut til at de steller så godt med plantene der, for jorden til alle har vist seg å være i elendig form. Anonymkode: 732a0...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #7 Del Skrevet 15. mars 2020 Når plantene blir stressa går ‘immunforsvaret’ deres ned og de blir mye lettere angrepet av lus og fluer. Det høres ut som du vanner for mye, så røttene råtner og fluer lever gode dager? er enig i at plantasjen ikke har de beste plantene. Kjøp hos Hageland i stedet . Anonymkode: 4b860...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #8 Del Skrevet 15. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Orkidé med hvite lus som bare råtnet i røttene. Calathea med sorte lus og som begynte å vise tegn til å råtne få dager etter jeg kjøpte den. Prøvde å potte den om og jorden var helt sammenklumpet av fukt. Bladene råtnet etterpå så det var bare å kaste. Arekapalme med hærmygg og de flyr jo rundt så nå er jeg redd for de andre få plantene jeg har igjen. Har prøvd å spraye palmen med blanding av zalo, eddik, rapsolje og vann, men dette tar visst ikke eggene/larvene i jorden. Alt jeg har er kjøpt på Plantasjen. Brukt rundt 1000 kr der i år. Ser ikke ut til at de steller så godt med plantene der, for jorden til alle har vist seg å være i elendig form. Anonymkode: 732a0...6c3 Eddik brukes som ugressmiddel siden det dreper planter, så hva i alle dager fikk deg på den tanken? Men for å motvirke hærmygg kan du bruke gule limfeller for å fange de voksne fluene. Disse fås på Plantasjen, Biltema m.m. når det igjen er mulig å bevege seg ute, og kan sikkert kjøpes på nett inntil videre. Gulfargen lokker dem til seg, og limet fanger dem. For å ta knekken på eggene som ligger i jorda kan du vanne med svakt salmiakkvann av 1 ts salmiakk pr. liter vann. Salmiakk er trygt for plantene, i motsetning til eddik, men ødelegger eggene. Og for å motvirke egglegging kan du i tillegg passe på å vanne nedenfra, så det øverste laget med jord ikke er vått. Feller med eddik og zalo tar ikke hærmygg, men de er effektive på andre småfluer som kan følge med planter. Anonymkode: 961c0...079 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #9 Del Skrevet 15. mars 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Orkidé med hvite lus som bare råtnet i røttene. Calathea med sorte lus og som begynte å vise tegn til å råtne få dager etter jeg kjøpte den. Prøvde å potte den om og jorden var helt sammenklumpet av fukt. Bladene råtnet etterpå så det var bare å kaste. Arekapalme med hærmygg og de flyr jo rundt så nå er jeg redd for de andre få plantene jeg har igjen. Har prøvd å spraye palmen med blanding av zalo, eddik, rapsolje og vann, men dette tar visst ikke eggene/larvene i jorden. Alt jeg har er kjøpt på Plantasjen. Brukt rundt 1000 kr der i år. Ser ikke ut til at de steller så godt med plantene der, for jorden til alle har vist seg å være i elendig form. Anonymkode: 732a0...6c3 Strø maurpulver på jorden før du vanner, det tar livet av eggene. Anonymkode: 65618...6af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #10 Del Skrevet 15. mars 2020 Jeg har kun kunstige planter, både høye og lave fra Ikea. Er veldig fornøyd. Som erstatning for luftrensingen som ekte planter står for, skal jeg kjøpe noen av Ikea sine nye luftrensende gardiner. Anonymkode: 6e98b...fb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #11 Del Skrevet 16. mars 2020 Høres ut som du vanner plantene dine for mye. Det er derfor de råtner, og når de får for mye vann blir de svakere og mer utsatt for skadedyr. Anonymkode: 7ea82...7e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå