Gå til innhold

Vanlige folk vil slite: Mister 40 prosent av inntekten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke en nasjonal dugnad når arbeiderne ender opp med regninga.

https://www.nettavisen.no/okonomi/vanlige-folk-vil-slite-mister-40-prosent-av-inntekten/3423937449.html

Mens de rike på toppen ikke mister en dritt eller veldig lite, ihvertfall ikke nok til at de vil merke noe til det. Men dette var vel noe alle viste kom til å skje.

Anonymkode: 80e2e...677

Send regningen til de solidariske nekene her på forumet! De har sikkert råd til det. 

Anonymkode: 5f06b...6c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

nå skulle jeg ønske jeg var ansatt i staten

Anonymkode: 6ca62...a4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp! Kommer til å gå ned til 12000 kr i mnd.. Det kommer aldri til å gå! Jeg har 14000 i faste utgifter hver mnd. + så må jeg jo ha mat, og drivstoff etc. Kommer til å gå til helvete!! 

Anonymkode: c4920...d8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det rammer alle er det krise. Når det bare rammer de syke da er det ikke så farlig.

De syke klarer det på et vis, da klarer alle andre det også. Det er midlertidig.

Anonymkode: c1851...e65

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Staten vil slite. Næringslivet vil slite. Enkeltpersoner vil slite. Nå er glansdagene over.
Vi var på full fart mot enklere kår uansett, men coronaen har virkelig gitt oss en god dytt i nedoverbakken. 

Anonymkode: 82713...628

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme her! Og mannen også... hvilket vil si at vi får 24000,- mindre inn hver mnd. Vi betaler 17.000,- på boligen + strøm, vann renovasjon etc. Barnehage, sfo, bilutgifter, forsikringer, mat ++. Vi har buffer så det holder en god stund, men problemet er jo at det godt kan hende vi ikke har noen jobb å gå tilbake til etter krisa. Og når mange andre er i samme situasjon vil det bli et knalltøft jobbmarked. Vi hadde jo ikke forventet at begge skulle miste jobben samtidig...

Anonymkode: c8ae4...f4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at jeg har Asperger da. Jeg er jo ikke en av de vanlige

Anonymkode: e6062...add

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det rammer alle er det krise. Når det bare rammer de syke da er det ikke så farlig.

De syke klarer det på et vis, da klarer alle andre det også. Det er midlertidig.

Anonymkode: c1851...e65

Enig

Anonymkode: a754c...adb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk har tålt både dagpenger, AAP og lignende før. Dette gir vel omtrent samme reduksjon som permittering.

Anonymkode: 438a8...097

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her! Og mannen også... hvilket vil si at vi får 24000,- mindre inn hver mnd. Vi betaler 17.000,- på boligen + strøm, vann renovasjon etc. Barnehage, sfo, bilutgifter, forsikringer, mat ++. Vi har buffer så det holder en god stund, men problemet er jo at det godt kan hende vi ikke har noen jobb å gå tilbake til etter krisa. Og når mange andre er i samme situasjon vil det bli et knalltøft jobbmarked. Vi hadde jo ikke forventet at begge skulle miste jobben samtidig...

Anonymkode: c8ae4...f4f

Jeg føler virkelig med folk som blir permittert og/eller mister jobben. Det har store konsekvenser for veldig mange. Jeg håper staten snart kommer med løsninger på dette. Hvis bedrifter går konkurs, folk mister inntekten sin, husene sine og kjøpekraft mister faktisk staten enorme summer i skatter og avgifter både på kortsiktig og lang sikt. Det er ikke staten tjente med, ei heller vanlig mann i gata. Får man ikke kjøpt varer, betalt regninger osv vil dette føre med seg langt flere konkurser. En mildt sagt stygg ringvirkning i samfunnet. 

Jeg er enig i tiltakene de setter inn, men håper også det settes inn flere tiltak for å hjelpe folk og bedrifter til å klare seg. 

Anonymkode: daee8...f06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har tålt både dagpenger, AAP og lignende før. Dette gir vel omtrent samme reduksjon som permittering.

Men ikke så mange på engang og sjeldent begge voksne i en husholdning. I tillegg kan det bli vanskeligere å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Få vil ansette nå og arbeidsledigheten vil øke drastisk. 

Konsekvensene ved at mange blir permittert og mister jobben vil ikke lengre kun ha noe å si for den enkelte familie, men også samfunnet.....statens og kommunens inntekt i form av skatter og inntekt, andre bedrifter i form av kjøpekraft, banker da ikke alle vil klare å betjene lånet sitt osv. For ikke å snakke om psykisk og fysisk helse vil reduseres og livskvalitet. Alt har en ringvirkninger når det blir så omfattende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ikke ta alle sorgene på forskudd? Rom ble ikke bygget på en dag. Landet er snudd på hodet der det er veldig mange nye behov og problemer som dukker opp på én gang. Det har gått 2! uker. Chill pill og gi ting litt tid. 

Anonymkode: ba9c8...159

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke så mange på engang og sjeldent begge voksne i en husholdning. I tillegg kan det bli vanskeligere å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Få vil ansette nå og arbeidsledigheten vil øke drastisk. 

Konsekvensene ved at mange blir permittert og mister jobben vil ikke lengre kun ha noe å si for den enkelte familie, men også samfunnet.....statens og kommunens inntekt i form av skatter og inntekt, andre bedrifter i form av kjøpekraft, banker da ikke alle vil klare å betjene lånet sitt osv. For ikke å snakke om psykisk og fysisk helse vil reduseres og livskvalitet. Alt har en ringvirkninger når det blir så omfattende. 

Uansett vil de overleve. At overfloden og velstanden de hadde før dette blir nå redusert i lang tid fremover, er meget sannsynlig.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva med å ikke ta alle sorgene på forskudd? Rom ble ikke bygget på en dag. Landet er snudd på hodet der det er veldig mange nye behov og problemer som dukker opp på én gang. Det har gått 2! uker. Chill pill og gi ting litt tid. 

Anonymkode: ba9c8...159

For oss som er avhengige av NAV er to uker ganske lenge. Vi avkreves fysisk oppmøte og skal veies og vurderes for å se om vi kan få forlenget tiltak, og usikkerheten preger hverdagslivet ganske mye. I disse dager er det betraktelig verre, siden vi ikke aner om NAV i det hele tatt har møter, og hvilke konsekvenser det vil få for brukere i kortvarige tiltak.

En rimelig løsning hadde vært å forlenge alle brukeres stønader. La AAP, tiltakspenger, etc. gå uavbrutt til situasjonen er under kontroll. Men, nå har vi jo denne regjeringen da. Jeg tipper de bare kutter alt sammen, og be folk søke om sosialhjelp, som de så får avslag på fordi de har samboer eller eier leilighet. Det blir nok mange personlige konkurser som følge av dette.

Anonymkode: e4ae1...ce0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en gangs skyld er jeg glad å jobbe i staten. Lavtlønnet men den får jeg i det minste fult.

Anonymkode: 19b79...c9b

AnonymBruker
Skrevet

For engangsskyld glad for å jobbe i helsevesenet. 

Anonymkode: 5961b...d94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert en god lærdom for de mange som mener at lavtlønnede, syke og uføre bør klare seg fint på det lille de har bare de prioriterer bedre. 

Anonymkode: 8c97c...d97

• Liker 5
  • Opprett ny...