AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #1 Skrevet 14. mars 2020 Er det noen som faktisk har begynt å gå med maske? Anonymkode: e18ca...e89
Sermina Skrevet 14. mars 2020 #3 Skrevet 14. mars 2020 Jeg har gått forbi flere på gata med maske de siste dagene. Jeg var også på butikken nå i kveld og da hadde 2 kunder på seg maske (det var bare 3 kunder der totalt utenom meg).
saranghae Skrevet 14. mars 2020 #4 Skrevet 14. mars 2020 Jeg om min mann og resterende familie går med maske når vi er på butikk/plasser med mye folk. Har også beordret min bestevennine å gå med maske når hun reiste sørover.. Jeg tørr faktisk ikke engang dra på jobb uten maske og nekter de meg så dropper jeg jobb! (Kassejobb) 1
Kittykat Skrevet 14. mars 2020 #5 Skrevet 14. mars 2020 Vi bruker ikke munnbind. Iallefall ikke enda. Er uansett tomt på apotekene. Men jeg så en eldre dame på butikken på Torsdag som brukte det. På legekontoret så har de også begynt å bruke munnbind.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #7 Skrevet 14. mars 2020 Ja så mange på jobb i dag med maske, hansker osv.. Anonymkode: 080b4...348
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #8 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, saranghae skrev: Jeg om min mann og resterende familie går med maske når vi er på butikk/plasser med mye folk. Har også beordret min bestevennine å gå med maske når hun reiste sørover.. Jeg tørr faktisk ikke engang dra på jobb uten maske og nekter de meg så dropper jeg jobb! (Kassejobb) Hvordan kan du beordre en venninne? Anonymkode: ef3b3...a89 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #9 Skrevet 14. mars 2020 Dere som bruker maske, er dere forkjølet eller smittet? Anonymkode: 3b3a7...23e 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #10 Skrevet 14. mars 2020 Jeg kunne sikkert stjelt en på jobben men det er ikke noe poeng, vi har bare den løse typen som ikke beskytter en dritt. Hadde det vært lett å få tak i Norge nå hadde nok de fleste brukt det. Garantert Anonymkode: 5f8d1...4ee
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #11 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, saranghae skrev: Jeg om min mann og resterende familie går med maske når vi er på butikk/plasser med mye folk. Har også beordret min bestevennine å gå med maske når hun reiste sørover.. Jeg tørr faktisk ikke engang dra på jobb uten maske og nekter de meg så dropper jeg jobb! (Kassejobb) Har du M3 typen med ventil? Ellers kan du like gjerne la vær. Anonymkode: 5f8d1...4ee 2
The Kitten Skrevet 14. mars 2020 #12 Skrevet 14. mars 2020 Jeg så en mann i Bergen sentrum. Han tok vekk masken, tørket seg over munnen og tok på masken igjen. Jeg tenkte bare «idiot 🤦♀️« 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #13 Skrevet 14. mars 2020 Bruker ikke maske. Men bruker engangshansker når jeg må på butikken. Anonymkode: 1a993...ded 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #14 Skrevet 14. mars 2020 Går jo ikke an å få tak i. Anonymkode: cebbb...ea2
Peanut Skrevet 14. mars 2020 #15 Skrevet 14. mars 2020 Jeg har en pakke fra da min mor fikk cellegift. Kommer kun til å bruke hvis jeg blir smittet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #16 Skrevet 15. mars 2020 Som legen i denne Dagbladet-artikkelen sier: «Vi må oppføre oss som at det kan være luftsmitte. Da Kina innførte luftsmitteregime ved sars-utbruddet gikk kurven raskt ned, og de har lært av det. Folkehelseinstituttet har ikke operert med det hensynet i det hele tatt - de er rett og slett veldig seine.» «Hun mener altså at vi bør innføre full luftsmitteisolasjon av coronasmittede i Norge, og at dette er fullt mulig å gjennomføre.» https://www.dagbladet.no/nyheter/alarmerende-tall---innfor-full-isolasjon/72235061 På denne siden på helsebibliotek.no som omhandler smittevern, står det bl.a. Om luftsmitte at: «Ved hoste, nysing, snakking, søl og sprut av kontaminerte væsker kan det dannes aerosoler. Disse inneholder små dråper som fordamper til en størrelse < 10 μm og kalles da dråpekjerner. Dråpekjerner er så lette at de kan holde seg svevende i luften i mange timer og kan spres over større avstander- fra rom til rom, over korridorer etc. Størrelsen gjør at de uhindret av forsvarsmekanismene i luftveiene kan inhaleres direkte med åndingsluften til bronkier og alveoler. Smittevern: Kontaktsmitte + åndedrettsvern (f. eks. tettsittende P3 maske)» https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/håndbok-i-nbc-medisin/biologiske-hendelser/smitteveier-og-smittevern P3-maske er da disse som vanligvis er i salg på apotek og i jernvarehandel, en maske/åndedrettsvern/beskyttelsesmaske med et filter som har grad pp3 eller P3. Disse er pr i dag utsolgt, men burde vel absolutt vært obligatorisk å påføre seg for butikkansatte, helsepersonell, osv. Andre typer masker, foreksempel med P2-filter, har litt mindre grad av beskyttelse, men disse er også utsolgt. Når det gjelder masker uten filter, som myndighetene har fortalt oss er unødvendig, så er de lite effektive når det gjelder luft vi puster inn, men de kan være effektive når det gjelder luft vi puster ut, og hindre smitte hvis en selv er smittet uten å vite det. Disse munnbindene er forøvrig også utsolgt. Anonymkode: 1cf0c...1a2 2
milla80 Skrevet 15. mars 2020 #17 Skrevet 15. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som faktisk har begynt å gå med maske? Anonymkode: e18ca...e89 Nei ,men så en mann på butikken igår som tok på seg en støvmaske før han gikk inn. Tenker han kanskje er i risikogruppa. Høres sikkert helt teit ut men tipper det var nødvendig fra hans side. Om det ikke har noen effekt (som jeg har hørt) så gir det vel folk en liten trygghet ,om ikke annet.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #18 Skrevet 15. mars 2020 Nei, jeg er fortsatt der at det ville føltes som om jeg brøt en sosial norm. Har ikke sett noen i Trondheim med maske enda. Anonymkode: bd9ba...843
Anbefalte innlegg