AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #1 Del Skrevet 14. mars 2020 Tenker på de barna som har det grusomt hjemme fra før. Der skolen eller barnehagen eller sporten var lyspunkter fordi de var avbrekk fra voldelige foreldre eller misbrukende foreldre. Eller barn av skikkelig alkoholiserte. Nå må de være hjemme med dem på ubestemt tid så lenge coronaen herjer. Jeg er personlig bare veldig glad for at mitt barn har det godt hjemme. At jeg med sikkerhet kan vite at ungen min ikke kommer til å sitte med varige mén av denne isolasjonen. Kjedsomhet, jada. Men barnet har det virkelig godt her hjemme, og kjedsomhet ødelegger ikke det. Jeg er lei meg og føler meg maktesløs fordi det nå blir mange barn som får det dårligere. Måtte bare få det ut. Vi som faktisk lever i et hjem der vi har det godt sammen med hverandre og relasjonen er god, enten økonomien er god eller dårlig, helsa er god eller dårlig, eller andre ting er sånn eller slik, vi er såååå heldige og burde sette pris på det vi har mye mer. Håper virkelig at de barna som har det verre nå blir sett til slutt. Anonymkode: 4371f...625 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #2 Del Skrevet 14. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker på de barna som har det grusomt hjemme fra før. Der skolen eller barnehagen eller sporten var lyspunkter fordi de var avbrekk fra voldelige foreldre eller misbrukende foreldre. Eller barn av skikkelig alkoholiserte. Nå må de være hjemme med dem på ubestemt tid så lenge coronaen herjer. Jeg er personlig bare veldig glad for at mitt barn har det godt hjemme. At jeg med sikkerhet kan vite at ungen min ikke kommer til å sitte med varige mén av denne isolasjonen. Kjedsomhet, jada. Men barnet har det virkelig godt her hjemme, og kjedsomhet ødelegger ikke det. Jeg er lei meg og føler meg maktesløs fordi det nå blir mange barn som får det dårligere. Måtte bare få det ut. Vi som faktisk lever i et hjem der vi har det godt sammen med hverandre og relasjonen er god, enten økonomien er god eller dårlig, helsa er god eller dårlig, eller andre ting er sånn eller slik, vi er såååå heldige og burde sette pris på det vi har mye mer. Håper virkelig at de barna som har det verre nå blir sett til slutt. Anonymkode: 4371f...625 Jeg har faktisk tenkt samme tanke, og det er grusomt. Anonymkode: 7d087...84d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #3 Del Skrevet 14. mars 2020 De har det slik hver jul, sommerferie, påske, vinterferie og høstferie også. Rart at du plutselig synes dette er sårt og vanskelig fordi Norge er i lockdown. Anonymkode: 96a82...525 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #4 Del Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De har det slik hver jul, sommerferie, påske, vinterferie og høstferie også. Rart at du plutselig synes dette er sårt og vanskelig fordi Norge er i lockdown. Anonymkode: 96a82...525 Dette. Rart at man plutselig skal begynne å bry seg nå. Anonymkode: fcc14...f4c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 14. mars 2020 #5 Del Skrevet 14. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har det slik hver jul, sommerferie, påske, vinterferie og høstferie også. Rart at du plutselig synes dette er sårt og vanskelig fordi Norge er i lockdown. Anonymkode: 96a82...525 Jul og ferier er gjerne ikke så stressende for foreldrene som denne situasjonen er. Og stress bidrar til at foreldrene får enda dårligere foreldreevne enn det de allerede har. Ved jul og ferier finnes det og aktiviteter for barna, de kan besøke andre, det kan de ikke nå. Situasjonen er også mer uklar og langvarig enn en en til to ukers ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #6 Del Skrevet 14. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: De har det slik hver jul, sommerferie, påske, vinterferie og høstferie også. Rart at du plutselig synes dette er sårt og vanskelig fordi Norge er i lockdown. Anonymkode: 96a82...525 Hvem har sagt at jeg ikke synes det er sårt og vanskelig ellers også? Men som en annen her skriver, så er dette enda mer ekstremt fordi foreldrene blir mere presset, noe som aldri er bra i sånne situasjoner. Anonymkode: 4371f...625 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #7 Del Skrevet 14. mars 2020 Min bar elsker å sitte hjemme til vanlig også. Så mye som mulig. Jeg må faktisk tvinge barnet ut når jeg må på butikken. Så nå føler jeg at jeg kan senke skuldrene litt pga korona. Passer oss utrolig godt. Nå har vi et barnevern som helst skal brukes til andre ting enn falske bekymringmeldinger. Så hvis et barn lever i en familie med voldelige foreldre eller narkotika og slikt, så er det nettopp slike ting BV er for. Anonymkode: 394a3...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #8 Del Skrevet 15. mars 2020 Ts har faktisk et svært viktig poeng fordi barna er MYE mer isolert enn før pga smittefaren. Ikke skal familien ha særlig besøk, ikke skal de besøke andre, ikke skal barna leke med noen i særlig grad, svømmehaller, fritidsklubber og alt er stengt. Det betyr at de har særdeles få å rapportere til hvis noe skjer. Dessuten er foreldrene mer sårbare også og det å gå oppi hverandre 24/7 er en egen risiko. Videre går barnevernvakta minst mulig inn i folks hjem nå og må prioritere det aller mest akutte. Det samme må barneverntjenesten. I dag lørdag ble det bestemt at barneverntjenesten blir en del av de kritiske samfunnstjenestene i likhet med sykehus osv men er likevel rammet av færre folk i tjeneste pga korona. Erna og medier, inkl. barneprogrammer som nrksuper, newton ol burde snakke direkte til barn som nå har det vanskelig og informere om hva de kan gjøre og hvem de kan ringe. Så jo, utsatte barn er ekstra utsatte nå! Anonymkode: 4d49c...4ef 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #9 Del Skrevet 15. mars 2020 Dette synes jeg også er veldig vanskelig. Men de barna som er i skolealder blir fulgt opp av minst én lærer, og jeg håper det kommer noen nasjonale retningslinjer på dette ganske kjapt. Jeg og mine lærerkollegaer kommer til å følge opp elevene ofte med telefon- og videosamtaler. Magefølelsen forteller ofte hvem man bør ringe daglig, og hvem som ikke trenger det så ofte. Så de er ikke helt overlatt til seg selv, hos oss i det minste. Og dette diskuteres flittig på lærerfora som er opprettet for å diskutere nettopp den nye situasjonen vår. Men jeg er enig i at dette er en fæl men viktig tanke å ha med seg. Anonymkode: 7eecd...dfe 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillfrid Skrevet 15. mars 2020 #10 Del Skrevet 15. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De har det slik hver jul, sommerferie, påske, vinterferie og høstferie også. Rart at du plutselig synes dette er sårt og vanskelig fordi Norge er i lockdown. Anonymkode: 96a82...525 Men i feriene står de fritt til å besøke andre barn som er hjemme, øvrige slektninger eller generelt være ute. Og vi bryr oss jo egentlig alltid 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #11 Del Skrevet 15. mars 2020 Helsesista har et innlegg om dette. Viktig. Det kommer en tid etter dette også. Viktig å ivareta psykisk helse. Anonymkode: 7ef1e...e26 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 15. mars 2020 #12 Del Skrevet 15. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: vi er såååå heldige og burde sette pris på det vi har mye mer. Det mest fornuftige jeg har sett noen skrive på lenge 👍 er helt enig ,vær fornøyd med det en har. Mange er ikke klar over hvor godt de egentlig har det... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #13 Del Skrevet 15. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De har det slik hver jul, sommerferie, påske, vinterferie og høstferie også. Rart at du plutselig synes dette er sårt og vanskelig fordi Norge er i lockdown. Anonymkode: 96a82...525 Rart? Dette er ikke bare en juleferie en ukes tid der hvor barna kan løpe ut å leke. Nå isoleres barna totalt. Det er en viss forskjell. Forferdelige forelder som er enda verre enn de er normalt fordi de også isoleres og kanskje uroer seg. Merkverdig hvor korttenkt enkelte kan være altså..... Anonymkode: 7400f...aac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #14 Del Skrevet 15. mars 2020 Jeg kjenner et barn som ikke har det bra hjemme. Hun skal bo hos oss en stund nå, under påskudd av at hun hadde så lyst til å benytte sjansen ved skolefri til å være sammen med datteren min. Foreldrene syntes det var helt greit å få fri, så de var heldigvis ikke så vonde å be. Anonymkode: 199f6...83e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #15 Del Skrevet 15. mars 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Tenker på de barna som har det grusomt hjemme fra før. Der skolen eller barnehagen eller sporten var lyspunkter fordi de var avbrekk fra voldelige foreldre eller misbrukende foreldre. Eller barn av skikkelig alkoholiserte. Nå må de være hjemme med dem på ubestemt tid så lenge coronaen herjer. Jeg er personlig bare veldig glad for at mitt barn har det godt hjemme. At jeg med sikkerhet kan vite at ungen min ikke kommer til å sitte med varige mén av denne isolasjonen. Kjedsomhet, jada. Men barnet har det virkelig godt her hjemme, og kjedsomhet ødelegger ikke det. Jeg er lei meg og føler meg maktesløs fordi det nå blir mange barn som får det dårligere. Måtte bare få det ut. Vi som faktisk lever i et hjem der vi har det godt sammen med hverandre og relasjonen er god, enten økonomien er god eller dårlig, helsa er god eller dårlig, eller andre ting er sånn eller slik, vi er såååå heldige og burde sette pris på det vi har mye mer. Håper virkelig at de barna som har det verre nå blir sett til slutt. Anonymkode: 4371f...625 Har også tenkt på dette. Egentlig burde man stengt vinmonopolet for det er jo ikke noe livsnødvendig. 11 hours ago, AnonymBruker said: De har det slik hver jul, sommerferie, påske, vinterferie og høstferie også. Rart at du plutselig synes dette er sårt og vanskelig fordi Norge er i lockdown. Anonymkode: 96a82...525 Som de andre skriver, er det noe som bryr oss hele tiden. Gjør ikke du? Og dette kommer i tillegg til ferier, og innebærer mer isolasjon, og dessuten også foreldre med større øk bekymringer og desperasjon. Anonymkode: 7ee8e...7b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #16 Del Skrevet 15. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner et barn som ikke har det bra hjemme. Hun skal bo hos oss en stund nå, under påskudd av at hun hadde så lyst til å benytte sjansen ved skolefri til å være sammen med datteren min. Foreldrene syntes det var helt greit å få fri, så de var heldigvis ikke så vonde å be. Anonymkode: 199f6...83e ❤️ Anonymkode: a8228...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #17 Del Skrevet 15. mars 2020 Barnevernet kommer til å få det travelt om et par uker. Det blir veldig tydelig når barneskoleelever ikke gjør skolearbeid når dette står på. Jeg tror i det minste det. Så dette har vært mitt håp, altså at tvilstilfeller blir fanget opp raskere og de slipper årevis med tvil. De mindre er jeg derimot veldig bekymret for. Har vært på polet og handlet godt inn. Men så det var en del som handlet til forhåpentligvis langt over påske. Håper disse ikke bruker hjemmedagene, når barna ikke skal noen plass, til å drikke fra morgen til kveld. Anonymkode: f7acd...dcc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #18 Del Skrevet 15. mars 2020 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner et barn som ikke har det bra hjemme. Hun skal bo hos oss en stund nå, under påskudd av at hun hadde så lyst til å benytte sjansen ved skolefri til å være sammen med datteren min. Foreldrene syntes det var helt greit å få fri, så de var heldigvis ikke så vonde å be. Anonymkode: 199f6...83e Har dere sendt bekymringsmelding til bv på noe tidspunkt? Vanskelig balansegang om dere har tillit hos foreldrene og det ikke åpenbart, men virker på meg som det er det og at dette er noe bv bør informeres om. Anonymkode: 7ee8e...7b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #19 Del Skrevet 15. mars 2020 Dette bar faktisk en av mine største bekymringer da skolene ble stengt. Skulle ønske jeg kunne gjøre noe med situasjonen, men hva får jeg gjort når jeg er i karantene? Anbefaler alle å lese boka til Thorkildsen, «Du ser det ikke før du tror det». Og dermed stille sterkere til å hjelpe utsatte barn. Anonymkode: b1772...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #20 Del Skrevet 15. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Har dere sendt bekymringsmelding til bv på noe tidspunkt? Vanskelig balansegang om dere har tillit hos foreldrene og det ikke åpenbart, men virker på meg som det er det og at dette er noe bv bør informeres om. Anonymkode: 7ee8e...7b9 Barnevernet har vært inne i bildet lenge, og de har fått den informasjonen vi har, men på en slik måte at det ikke er åpenbart at det kommer fra oss, for å ikke ødelegge for at barnet får komme hit. Det er mange rundt dem som er bekymret, så de mistenker oss heldigvis ikke. Anonymkode: 199f6...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg