Gå til innhold

Jeg prøver å finne gj.snittsalder på døde

SpaceDementia

Anbefalte innlegg

Hei.

Før jeg sier dette her så vil jeg bare si at jeg støtter, og følger tiltakene som er kommet fra staten fullt ut mht corona, og har alle intensjoner med å fortsette med disse på lik linje med alle andre.

Jeg vil diskutere tall her. Hundretusenvis av nordmenn står i fare for enorme økonomiske konsekvenser. Bedrifter sender ut permitteringsvarlser i nesten alle bransjer. Fallet kan bli enormt for bedrifter og enkeltmennesker og kurven er bratt.

I Italia, som er hardt rammet av corona, bor det 60 millioner mennesker. Det er ca 1.5 prosent som før naturlig hver år, dvs 900 000 mennesker(https://www.macrotrends.net/countries/ITA/italy/death-rate ). Dette betyr at ca 2450 personer dør hver dag i Italia. 

Nå, over ca en måned, har litt over 1000 dødd av Corona i Italia. La oss si at det da har dødd (1000/30) 33 mennesker per dag pga Corona. Det er 1.3% av antallet som dør hver dag i Italia. Av alder, kreft, influensa, forkjølelse, you name it.

Videre, så er corona-dødsraten definitivt høyest blant de eldre. Man kan anta at mange av disse ville dødd av noe annet, om ikke coronaviruset hadde tatt dem. La oss si influensa, forkjølelse, kreft. Jeg har ennå ikke sett noen tall om gjennomsnittsalder til døde, men jeg har sett prosentvis dødelig utfall per aldersgruppe. 80+ stikker seg klart ut. 14% av de på 80+ som får corona, dør. Dødsrate på folk under 60 er meget lav. Jeg ville ikke trodd det var så annerlendes hvis sykdommen hadde vært kraftig forkjølelse. Men her har jeg ikke flere tall, så jeg skal passe meg.

80+ ville stukket seg klart ut på enhver graf med sykdom i bildet. Man kan da anta at mange av disse hadde dødd uansett.

Jeg er klar over at grunnlaget for tiltakene som gjøres er å dempe presset på helsenorge. Fordi viruset sprer seg raskt, raskere enn vanlig influensa. Dermed er det lettere for at mange blir syke samtidig og færre får hjelpen de trenger.

Likevel er det vanskelig å skille denne epidemien fra et kraftig influensaår. Det må være lov å veie de økonomiske konsekvensene mot dødsfall som uansett ville forekommet ved neste virus inne i bildet.

Så, tilbake til tittelen. Har noen funnet faktisk gjennomsnittsalder på de som har dødd av viruset? For jeg har ikke funnet dette ennå. Hva tenker dere ellers?

Endret av SpaceDementia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sett den. Den gir ikke gjennomsnittsalder på døde.

Den gir dødsrate på folk som allerede er smittet, per aldersgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som er interessert i denne statistikken? Det er jo helt avgjørende for veie for og imot; fall i økonomi mot midlertidig sprengt kapasitet på sykehusene.

(butthurt over at ingen svarer tråden min, buhu:/ )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg tall for USA. Fortsatt for liten gruppe mennesker til å kunne si noe statistisk, men her vises gruppene i USA

https://abcnews.go.com/Health/learn-americans-died-coronavirus/story?id=69588942

Hvis man tar aldersgruppens snittalder (20-29 har et gjennomsnitt på 25, 30-39 har et gj.snitt på 35, osv)

så er gjennomsnittsalderen til de døde, 79.5 år.

Gjennomsnittelig forventet levealder i USA er 78.6 år.

https://www.google.com/search?q=us+average+life+expectancy&oq=usa+avergage+li&aqs=chrome.1.69i57j0l7.9012j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Min foreløbige konklusjon er da at tiltakene ikke matcher alvorsgraden, men vi har ikke nok tall ennå til å si noe sikkert. 

Endret av SpaceDementia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...