Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå som det blir hjemmeundervisning har jeg begynt å se på det som skal gås gjennom fremover. Lettere sjokka! Tydeligvis mange lærebokforfattere/forlag som er redde for å bli stemplet som rasister/kvinnefiendlige. Noen eksempler:

-Matte: man skal regne ut gjennomsnitt i lengdehopp blant noen elever, og gjett hvem som har hoppet lengst i klassen? En jente. Ikke umulig, men urealistisk sånn i gjennomsnitt

-Naturfag: en oppgave hvor Tarzan er i fare, og Jane må svinge seg fra lianen for å redde ham, snakk om hvilken fart hun har da hun «fanger» ham.. snakk om å snu rollene på hodet. Morsomt? Nei.

-Masse utenlandske navn. «Zainib har 4 epler, og..» elevene blir jo helt forvirret, hva med navn som Anne og Berit osv? Greit nok med en egen Oslo-versjon, men her vi bor er det så å si ingen fremmedkulturelle, da blir dette bare forvirrende

-Samfunnsfag: en hel side om innvandring hvor man bortforklarer at ikke-vestlige innvandrere kommer negativt ut på diverse statistikker. «Fordi det er overvekt av unge menn blant ikke-vestlige i Norge og unge menn er overrepresenterte på krimstatistikken..»

Er flere eksempler, men det får holde for denne gang. Hva skjedde med standarden fra min lesebok i 1. klasse på 80-tallet: «Far leser avisen» og «Mor lager mat»? Hva er feil med det, liksom?

Anonymkode: 3963f...0ac

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er skolen. Tror ikke en lærer tørr og gjøre noe annet enn å bruke slike eksempler. Har 3 barn og slike eksempler er typisk.

Men "ikke støte noen" har vært lenge. Husker vi hadde skolekino og den unge norske jenta var på ferie i Afrika og ble glad i den nordafrikanske gutten. Og så fin sommer de hadde sammen. Snu de rollene og det blitt krig i Oslos gater. 

Lærere kjenner systemet, veit hva som tålereres politisk og i ledelsen. Så da blir det sånn.

Anonymkode: 77df2...2ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette virkelig noe å henge seg opp i? 🙄 Slik har lærebøkene vært i årevis. Norge er et mangfoldig samfunn, så selvfølgelig skal alle grupper i samfunnet representeres. Om du ikke har merket det, så er det litt viktigere ting å tenke på for tiden.. 

Anonymkode: 8e639...8de

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette virkelig noe å henge seg opp i? 🙄 Slik har lærebøkene vært i årevis. Norge er et mangfoldig samfunn, så selvfølgelig skal alle grupper i samfunnet representeres. Om du ikke har merket det, så er det litt viktigere ting å tenke på for tiden.. 

Anonymkode: 8e639...8de

Nei. Indoktrinering, politisk påvirkning av de yngste er ikke noe vi trenger diskutere siden det er andre ting som foregår verden.

Husker når jeg selv gikk ut av ungdomsskolen mente flere i min klasse at hvis man ikke stemte SV var man en ond egoist.

Anonymkode: 77df2...2ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

-Masse utenlandske navn. «Zainib har 4 epler, og..» elevene blir jo helt forvirret, hva med navn som Anne og Berit osv? Greit nok med en egen Oslo-versjon, men her vi bor er det så å si ingen fremmedkulturelle, da blir dette bare forvirrende

Tenke at ikke lages en egne lærebøker for bygden din hvor det ikke bor fremmedkulturelle. Erna Solberg må gå av!

Anonymkode: 03037...0cb

• Liker 7
Skrevet

Er dette første gang du blar i dine barns lørebøker? Ut i fra pensum du beskriver er ikke dette førsteklassinger heller. Er dette virkelig første gang i løpet av dine barns skolegang, du titter gjennom skolebøkene deres? Har du:

A. ikke innvolvert def nok til å gidde å ta et kjapt blikk gjennom skolebøkene, bare for å se hva de driver med på skolen?

B. aldri hjulpet dem med lekser eller annet skolearbeid?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lærebøker har alltid vært helt sinnssyke. Noen jeg kjenner som hadde hjemmeundervisning leste litt i de skolebøkene og la dem bort. De fant ut at det var en grunn til at de var skoleleie når de selv gikk på skolen. Skolebøker er bare dårlige, sånn er det.

Anonymkode: 09149...302

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de jævlene forsøker å gjøre barna til gode borgere som klarer å ha respekt for forskjellige mennesker, vise hensyn m.m. De siste dagene viser om noe at vi må ha enda mer av dette i norsk skole.

Anonymkode: 83eb4...08e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mistenker steket at ts er troll.. Folk med så udatert menneskesyn har godt voksne barne og barnebarn. 

Anonymkode: 90d7c...9b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Alice123 skrev:

Er dette første gang du blar i dine barns lørebøker? Ut i fra pensum du beskriver er ikke dette førsteklassinger heller. Er dette virkelig første gang i løpet av dine barns skolegang, du titter gjennom skolebøkene deres? Har du:

A. ikke innvolvert def nok til å gidde å ta et kjapt blikk gjennom skolebøkene, bare for å se hva de driver med på skolen?

B. aldri hjulpet dem med lekser eller annet skolearbeid?

Mine barn har ikke hatt behov for hjelp med lekser. De har vært flinke nok til å klare leksene sine selv. Mulig du er i en annen situasjon, med barn som ikke skjønner hva lærerne underviser eller som ikke klarer å sette seg inn i noe på egen hånd. Hadde selvsagt klart seg uten «hjemmeundervisning» nå, men alternativet vil i praksis være 100 % fri, og det blir for useriøst. Derfor tar jeg dette seriøst.

Ellers er vel ikke skolen så mye annerledes enn før, matte er matte, osv, så ser ikke hvorfor jeg i en travel hverdag ellers skulle blande meg. Men tydeligvis har det skjedd en endring med tanke på politisk korrekthet, når situasjonen er den at jeg må gå inn i dette materialet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker steket at ts er troll.. Folk med så udatert menneskesyn har godt voksne barne og barnebarn. 

Anonymkode: 90d7c...9b3

Utdatert menneskesyn..? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de jævlene forsøker å gjøre barna til gode borgere som klarer å ha respekt for forskjellige mennesker, vise hensyn m.m. De siste dagene viser om noe at vi må ha enda mer av dette i norsk skole.

Anonymkode: 83eb4...08e

Det var da ikke manglende respekt i lærebøker på 80-tallet, selv om de ikke var gjennomsyret av politisk korrekthet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, ingenting av dette er problematisk i det hele tatt!

Anonymkode: 9a7f3...f24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn har ikke hatt behov for hjelp med lekser. De har vært flinke nok til å klare leksene sine selv. Mulig du er i en annen situasjon, med barn som ikke skjønner hva lærerne underviser eller som ikke klarer å sette seg inn i noe på egen hånd. Hadde

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå som det blir hjemmeundervisning har jeg begynt å se på det som skal gås gjennom fremover. Lettere sjokka! Tydeligvis mange lærebokforfattere/forlag som er redde for å bli stemplet som rasister/kvinnefiendlige. Noen eksempler:

-Matte: man skal regne ut gjennomsnitt i lengdehopp blant noen elever, og gjett hvem som har hoppet lengst i klassen? En jente. Ikke umulig, men urealistisk sånn i gjennomsnitt

-Naturfag: en oppgave hvor Tarzan er i fare, og Jane må svinge seg fra lianen for å redde ham, snakk om hvilken fart hun har da hun «fanger» ham.. snakk om å snu rollene på hodet. Morsomt? Nei.

-Samfunnsfag: en hel side om innvandring hvor man bortforklarer at ikke-vestlige innvandrere kommer negativt ut på diverse statistikker. «Fordi det er overvekt av unge menn blant ikke-vestlige i Norge og unge menn er overrepresenterte på krimstatistikken..»

Er flere eksempler, men det får holde for denne gang. Hva skjedde med standarden fra min lesebok i 1. klasse på 80-tallet: «Far leser avisen» og «Mor lager mat»? Hva er feil med det, liksom?

selvsagt klart seg uten «hjemmeundervisning» nå, men alternativet vil i praksis være 100 % fri, og det blir for useriøst. Derfor tar jeg dette seriøst.

Ellers er vel ikke skolen så mye annerledes enn før, matte er matte, osv, så ser ikke hvorfor jeg i en travel hverdag ellers skulle blande meg. Men tydeligvis har det skjedd en endring med tanke på politisk korrekthet, når situasjonen er den at jeg må gå inn i dette materialet.

Dersom dine barn blir forvirret av at det brukes utenlandske navn så virker det kanskje som at har et stort behov for hjelp på skolen!

Anonymkode: e5a73...3d3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jo det skal jeg si deg TS! Det er fordi  det er ca 1 av 1000 foreldre som finner ut at "hei, dette ble jeg støtt av!", og løper til media. Media hauser opp og rydder forsida, og kronikker skrives og bla blaaa blaaaaaa...

Så på grunn av de veldig, veldig få som ikke liker at alle eksempel handler om Kari, Per og Pål, er alle lærebokforlagend LIVREDDE for at de skal bli plukket opp av en av disse gærningene, og sørger derfor for at Muhammed plukker epler, og at far har middagen klar til mor kommer hjem fra direktørjobben.

Anonymkode: 79cd2...e9e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dine barn blir forvirret av at det brukes utenlandske navn så virker det kanskje som at har et stort behov for hjelp på skolen!

Anonymkode: e5a73...3d3

Du må da skjønne at om mine barn hadde blitt forvirret av dette, så ville de fortalt meg om det? I så fall ville jeg visst om dette før jeg bladde i bøkene nå. Denne kritikken er da ikke på vegne av mine barn, men for de som sliter med matte. Det er lov å tenke på andre enn seg selv og sine nærmeste her i verden, mulig dette er en fremmed ide for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det skal jeg si deg TS! Det er fordi  det er ca 1 av 1000 foreldre som finner ut at "hei, dette ble jeg støtt av!", og løper til media. Media hauser opp og rydder forsida, og kronikker skrives og bla blaaa blaaaaaa...

Så på grunn av de veldig, veldig få som ikke liker at alle eksempel handler om Kari, Per og Pål, er alle lærebokforlagend LIVREDDE for at de skal bli plukket opp av en av disse gærningene, og sørger derfor for at Muhammed plukker epler, og at far har middagen klar til mor kommer hjem fra direktørjobben.

Anonymkode: 79cd2...e9e

Endelig et fornuftig innlegg! Ja, du har nok rett. Er vel av samme grunn som at det kun er ikke-vestlige og/eller kvinner i hovedroller i Hollywood for tiden, f.eks i Star Wars.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, ingenting av dette er problematisk i det hele tatt!

Anonymkode: 9a7f3...f24

Ville det vært problematisk om det var Tarzan som reddet Jane, en gutt som var best i klassen i lengdehopp også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...