AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #1 Skrevet 14. mars 2020 Kan jeg nekte den andre forelderen samvær nå pga. corona? Og tilby at vedkommende får det igjen senere? Bedre at barnet oppholder seg ett sted. Konfliktnivået er høyt og hin gir ikke informasjon. Hin har fått ny samboer som har flere mindreårige barn. De bor et sted med mye familie rundt seg som de er mye med, tilsammen rundt 15-20 personer som ofte møtes i helger med familiemiddager. Er i en barnefordelingssak. Vil at barnet møter ferrest mulig. Anonymkode: 67f30...d95 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #2 Skrevet 14. mars 2020 Bare vær tydelig på at du tenker at samværet kan gjennomføres senere. Så ser du hva far sier. Her er vi enige om å droppe samvær med far denne helgen. Far var helt enig i dette selv. Men vi bor i Oslo/omegn med mye Corona-smitte og tenker det er forebyggende i stor grad at barnet blir med meg også denne helgen. Så får vi se an fremover. Anonymkode: c60a9...fe9 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #3 Skrevet 14. mars 2020 Er i samme situasjon, men tenker ikke å nekte ekskona samvær. Barn tåler godt coronaviruset. Restriksjonene er innført av hensyn til de eldre og dem med nedsatt immunforsvar. Hadde vært fint å bruke krisen til å vise at det er jeg som bestemmer, men for barna er jevnlig kontakt viktig. Anonymkode: 17951...92b 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #4 Skrevet 14. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare vær tydelig på at du tenker at samværet kan gjennomføres senere. Så ser du hva far sier. Her er vi enige om å droppe samvær med far denne helgen. Far var helt enig i dette selv. Men vi bor i Oslo/omegn med mye Corona-smitte og tenker det er forebyggende i stor grad at barnet blir med meg også denne helgen. Så får vi se an fremover. Anonymkode: c60a9...fe9 Forelderen her er ikke slik dessverre. For hin er det mest viktig at interessene h blir ivaretatt så h kommer ikke til å gå med på det. Så hva kan en gjøre? Om jeg nekter samvær blir det vel stort ramaskrik, og vet heller ikke når samværet kan tas opp igjen pga. usikkerhet mtp. virusutviklingen. Anonymkode: 67f30...d95
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #5 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er i samme situasjon, men tenker ikke å nekte ekskona samvær. Barn tåler godt coronaviruset. Restriksjonene er innført av hensyn til de eldre og dem med nedsatt immunforsvar. Hadde vært fint å bruke krisen til å vise at det er jeg som bestemmer, men for barna er jevnlig kontakt viktig. Anonymkode: 17951...92b Poenget er at barna kan smitte videre. Hensikten med å omgås ferrest mulig er å forhindre smittespredning. Anonymkode: 67f30...d95 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #6 Skrevet 14. mars 2020 Barnet kan sikkert reise til far for samvær så lenge de holder seg mest mulig hjemme. Man kan omgås familien sin. Anonymkode: d6ca0...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #7 Skrevet 14. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at barna kan smitte videre. Hensikten med å omgås ferrest mulig er å forhindre smittespredning. Anonymkode: 67f30...d95 Det er jeg klar over. Vi plikter alle å hindre smittespredning. Men vi kommer alle til å bli smittet til slutt. Kanskje ikke la skilsmissebarn ta støyten? Anonymkode: 17951...92b 4
minister-mio Skrevet 14. mars 2020 #8 Skrevet 14. mars 2020 Regner med de store sammenkomsten de pleier å ha er avlyst for nå.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #9 Skrevet 14. mars 2020 Selvfølgelig kan du ikke nekte samvær pga coronavirus så lenge far (og de andre i husstanden) er friske. Anonymkode: ecaa3...f1f 5
Outlander Skrevet 15. mars 2020 #10 Skrevet 15. mars 2020 Send barnet til faren gjennom karantene da slik at barnet slipper å reise mellom dere begge hvis du er redd. Og gud jeg hater folk som skriver hn h eller hin eller hva. Ingen kjenner deg - bare skriver HAN ELLER HUN!!! 10
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #11 Skrevet 15. mars 2020 Tenker du selvsagt skal gjennomføre, hverken konflikter eller barnefordelingssaker bør stå i veien for samvær, så jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre. Du skriver det er flere søsken hos han eller hun i tillegg, det gjør det om mulig enda viktigere at barnet får være sammen med søsknene sine også. At de pleier å samles og ha familiemiddager skal hvertfall ikke ha noe å si! Da høres det mer ut som de er en nær familie, og regner da med at de tar hensyn til hverandre og holder avstand. Det er jo litt uvanlige omstendigheter vi er under for tiden. Bedre å spørre om de har planlagt selskap og spørre om de kan følge de reglene som er satt opp. Du kan jo for all del høre om flytting av samvær, men vi vet jo ikke når dette tar slutt, og du kan ikke forvente at barnet, søsknene og faren ikke skal møtes på flere uker...! Anonymkode: a0be3...00e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #12 Skrevet 16. mars 2020 Jeg har gjort det nå, ihvertfall for 2 uker. Barnefar var i helgen med noen fra Oslo som i tillegg kom med tog. Er rimelig irritert nå da han vet at jeg må ha omgang med risikoutsatte. Selv om barn tåler det, så smitter de andre som ikke tåler det. Tenker at liv og helse må gå før samvær akkurat nå. Heldigvis var han enig. Anonymkode: 7946f...c9a 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #13 Skrevet 16. mars 2020 De har oppgitt at barn kan veksle mellom hjemmene sine. Og da sier det seg selv at foreldre kan bli enige om å la være, men da bør man begge være enige. Hvis ikke, så følger man avtalen. Enkelt og greit. Anonymkode: 7d9ab...054 1
Allmighty Skrevet 17. mars 2020 #14 Skrevet 17. mars 2020 (endret) En venninne av meg skal egentlig sende sine barn til far i dag men han sier han har trolig har hatt corona i en uke men går bort fra det nå og sier han SKAL ha barna. Slik det er nå så har han egentlig karantene en uke til men forstår lite av farene som er rundt om. Hva skal mor gjøre? Barna har også hat oss som lekekamerater siden dette skjedde men det vil jo brytes for alle ledd når de har vært hos far som trolig er syk. Endret 17. mars 2020 av Allmighty
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #15 Skrevet 17. mars 2020 7 timer siden, Allmighty skrev: En venninne av meg skal egentlig sende sine barn til far i dag men han sier han har trolig har hatt corona i en uke men går bort fra det nå og sier han SKAL ha barna. Slik det er nå så har han egentlig karantene en uke til men forstår lite av farene som er rundt om. Hva skal mor gjøre? Barna har også hat oss som lekekamerater siden dette skjedde men det vil jo brytes for alle ledd når de har vært hos far som trolig er syk. Her har han jo helt klart karantenetid, han kan ikke avkrefte Corona uten prøver. Hele formålet med karantene er jo for å bremse smitten, da er sier det seg jo selv at samværet bør utsettes. Men det bør allikevel forsøkes å komme til enighet om samvær innen kort tid fremover. Vent til karantenetid er gjennomført, og pluss gjerne på en dag eller to ekstra som kompensasjon for lengre opphold. Det skal da også være mulig nå som det er stengt på både barnehage og skole. Skolearbeidet gjøres jo henne uansett i disse tider. Men be henne være forståelsesfull, det kan være tøft å måtte vente lenger for å se sine barn! Anonymkode: a0be3...00e 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #16 Skrevet 18. mars 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Her har han jo helt klart karantenetid, han kan ikke avkrefte Corona uten prøver. Hele formålet med karantene er jo for å bremse smitten, da er sier det seg jo selv at samværet bør utsettes. Men det bør allikevel forsøkes å komme til enighet om samvær innen kort tid fremover. Vent til karantenetid er gjennomført, og pluss gjerne på en dag eller to ekstra som kompensasjon for lengre opphold. Det skal da også være mulig nå som det er stengt på både barnehage og skole. Skolearbeidet gjøres jo henne uansett i disse tider. Men be henne være forståelsesfull, det kan være tøft å måtte vente lenger for å se sine barn! Anonymkode: a0be3...00e Ingen oppegående foreldre som bryr seg om andre folk og barne ville ha krevde samvær når de tror de selv er smittet med corona. Enten bruker han det for å få sympati og oppmerksomheten eller han er et stort stort tosk. Anonymkode: e8995...a77 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #17 Skrevet 20. mars 2020 tilfelle samvær ikke lar seg gjennomføre uten å bryte smittevernmyndighetenes vedtak, f.eks. brudd på vedtak om hjemmeisolering eller hjemmekarantene, må utgangspunktet være at det ikke blir noe av samværet. Om barnet eller bostedsforelderen er bekreftet smittet av koronaviruset, må begge holde seg hjemme – og da blir det selvfølgelig heller ikke noe av samværet. Dersom samværet ikke rammes av et slikt vedtak, må utgangspunktet være at samvær skal gjennomføres som normalt. Anonymkode: eafca...b70
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #18 Skrevet 20. mars 2020 På 16.3.2020 den 2.03, AnonymBruker skrev: De har oppgitt at barn kan veksle mellom hjemmene sine. Og da sier det seg selv at foreldre kan bli enige om å la være, men da bør man begge være enige. Hvis ikke, så følger man avtalen. Enkelt og greit. Anonymkode: 7d9ab...054 Hva om mannen bor en plass som har innført innreiseforbud? Anonymkode: 8f575...6e1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. mars 2020 #19 Skrevet 20. mars 2020 Så lenge den andre forelderen og de han/hun bor sammen med er friske, kan du ikke nekte samvær. Man kan selvsagt bli enige om å droppe det, men det høres ikke ut som om det er så sannsynlig her. Nekter du samvær nå, er det samværssabotasje, og det vil ikke være til fordel for deg i en barnefordelingssak.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #20 Skrevet 20. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva om mannen bor en plass som har innført innreiseforbud? Anonymkode: 8f575...6e1 Det er ingen kommuner som har innført innreise forbud for kommunes innbyggere. Barn av foreldre som da bor i kommunen har da lov til å oppholde seg der. I motsetning til hytte folk. Men kommunen kan kreve at barnet må forholde seg til eventuelle lokale karantene bestemmelser mer er fritt til å reise ut i fra kommunen når samværet er over. Anonymkode: eafca...b70 2
Anbefalte innlegg