Gå til innhold

Permitterte studenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere studenter er nå permittert fra sine deltidsjobber ved siden av studier. De aller fleste som har deltidsjobb er helt avhengig av inntekten de får herfra for å kunne betale husleie og til livets opphold. Får å få dagpenger fra NAV må du oppfylle vilkårene om 148 000 i lønn. Mange tjener mindre enn dette og kvalifiserer derfor ikke til dagpenger. Det er heller ingen sosialstønad å få når man er under utdanning. 

Mange er permittert på ubestemt tid eller flere måneder og ikke bare to uker fremover. Det er umulig å si om man får komme tilbake på jobb eller ikke. 

Hva skjer med disse studentene som ikke får betale husleie, regninger eller mat fordi de er permittert? Må de si opp studenthybelen og flytte hjem til mor og far? Si opp studieplassen sin for å kvalifisere til sosialstønad? Mange har ikke muligheten til å få økonomisk hjelp fra foreldrene sine og mange foreldre er også i en situasjon hvor de er permitterte og selv får mindre inntekt fremover. 

Anonymkode: e52a9...0d4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er selv student med deltidsjobb og har tenkt på dette. Er nok bare et spørsmål om tid før jeg blir permittert eller ikke blir satt opp på vakter. Begynner å bli fortvila, da jeg er avhengig av deltidsjobben for å betale regninger og jeg har ikke muligheten til å låne av foreldre. 

Anonymkode: c96d2...50a

AnonymBruker
Skrevet

Ingen informasjon noen steder og heller ingen snakk om det i media. Utrolig fortvilt situasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er nok bare ett tidspørsmål før mange butikker stenger og der er der mange studenter som jobber og dermed blir permittert..

Kan man snakke med huseier og spørre om å få nedsatt leie/utsatt leie pga situasjonen?

Anonymkode: ddc64...93d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er nok bare ett tidspørsmål før mange butikker stenger og der er der mange studenter som jobber og dermed blir permittert..

Kan man snakke med huseier og spørre om å få nedsatt leie/utsatt leie pga situasjonen?

Mulig det.. Men jeg leier hos et privat selskap og bor i studentby, tviler litt på at de ville gjort det når vi er hundrevis som bor der.

Anonymkode: c96d2...50a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange huseiere er jo også i en vanskelig økonomisk situasjon, så det er jo ikke så lett dette... 

Anonymkode: 6f4ed...698

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke student, men deltar på NAV-tiltak, og mister nå stønad. Havner vel i samme båt som dere da, får ikke betalt regningene. Lurer på om regjeringen har fått med seg at dette kommer til å føre til massevis av tvangssalg, utkastelser og bostedsløse.

Anonymkode: e0cdb...f4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er i slike situasjoner det er fint å ha en bufferkonto. Ellers er det vel kanskje mulig å forhøre seg med banken for å ta opp et lite lån?

Anonymkode: 1fa3c...732

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt banken

Anonymkode: d9412...577

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i slike situasjoner det er fint å ha en bufferkonto. Ellers er det vel kanskje mulig å forhøre seg med banken for å ta opp et lite lån?

Ja det er veldig fint med en bufferkonto, men er begrenset hvor mye en student klarer å spare. De fleste studenter lever tross alt under fattigdomsgrensa (med deltidsjobb inkludert). 

Anonymkode: 6f4ed...698

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er nok vanskelig for studenter å opparbeide seg en såpass stor buffer at man klarer seg. Tviler på at banker vil gi ut lån til folk uten inntekt.

Vansklug situasjon Ts og forstår fortvilelsen. På mandag kommer staten med nye økonomiske tiltak, så følg med på mandag og håp på at det kommer en løsning. Eventuelt kan du se om du får flyttet hjem til foreldrene dine i en periode da undervisningen nå går over nett. 

Håper det ordner seg for deg 💕

Anonymkode: 4907b...0c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Forbrukslån? Til en person som ikke har inntekt?

Anonymkode: e0cdb...f4f

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette har jo allerede skjedd. Leier man privat er jo ofte også huseier ganske avhengig av den ekstra inntekten å leie ut kommer med også. Tro ikke det er så enkelt for mange. 

• Liker 2
Skrevet

På deltidsjobben min er vi ca. 90% studenter som jobber. Vi "booker" oss opp på dager vi ønsker å jobbe selv, og det er et krav at vi jobber minst to dager i uka, vi har derfor ikke fast stillingsprosent eller faste dager vi jobber. 

Jeg tviler egentlig på at arbeidsgiveren min kommer til å permittere oss og betale lønn de første to ukene. Jeg er redd vi bare får beskjed om at vaktene vi har booket ikke blir "bekreftet" og at avdelingen er stengt, slik de ellers pleier å gjøre når det ikke er nok arbeid til alle oss. 

Noen som vet hva vi har rett på i en slik situasjon?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er nok vanskelig for studenter å opparbeide seg en såpass stor buffer at man klarer seg. Tviler på at banker vil gi ut lån til folk uten inntekt.

Vansklug situasjon Ts og forstår fortvilelsen. På mandag kommer staten med nye økonomiske tiltak, så følg med på mandag og håp på at det kommer en løsning. Eventuelt kan du se om du får flyttet hjem til foreldrene dine i en periode da undervisningen nå går over nett. 

Håper det ordner seg for deg 💕

Anonymkode: 4907b...0c5

Jeg er allerede hjemme hos foreldrene mine og sparer noen kroner på mat og kollektiv. Men jeg har fortsatt regninger jeg må betale og stipendet rekker ikke til. 

En anbefalt bufferkonto for studenter er 5000 kr. Den rekker ikke veldig langt om dette vedvarer. 

Følger mye med i media og har enda ikke hørt dette nevnt, men håper noe skjer på mandag. Får bare vente og se. 

Takk for støtten! ❤

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, HelenSk said:

På deltidsjobben min er vi ca. 90% studenter som jobber. Vi "booker" oss opp på dager vi ønsker å jobbe selv, og det er et krav at vi jobber minst to dager i uka, vi har derfor ikke fast stillingsprosent eller faste dager vi jobber. 

Jeg tviler egentlig på at arbeidsgiveren min kommer til å permittere oss og betale lønn de første to ukene. Jeg er redd vi bare får beskjed om at vaktene vi har booket ikke blir "bekreftet" og at avdelingen er stengt, slik de ellers pleier å gjøre når det ikke er nok arbeid til alle oss. 

Noen som vet hva vi har rett på i en slik situasjon?

Tror dessverre ikke du har rett på noen ting. Jeg jobber 30% og har jobbet mye mer enn dette, men tjener fortsatt under grensa for å kunne få dagpenger (148K)

Skrevet

Tror dessverre ikke du har rett på noen ting. Jeg jobber 30% og har jobbet mye mer enn dette, men tjener fortsatt under grensa for å kunne få dagpenger (148K)

Fader, for en fortvilt situasjon 😔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, HelenSk said:

Fader, for en fortvilt situasjon 😔

Det er helt for jævlig. 

Krysser fingrene for at det blir gjort tiltak på mandag hvis ikke vet jeg ikke hva vi skal gjøre. Sier man opp studenthybel har man fortsatt oppsigelsestid. Ikke alle som har et annet sted å dra heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig grusom situasjon. Dette må det bli en orden på. Håper du kan senke grensa for rett på dagpenger drastisk. Det hadde vel hjulpet? 

Anonymkode: dd230...beb

AnonymBruker
Skrevet

De så klart, ikke du. 

Anonymkode: dd230...beb

• Opprett ny...