Gå til innhold

Foreldre pliktig til å være «lærer» for barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg, som er lærer, blir ufattelig flau av hvordan andre lærere svare foreldre i denne tråden. Jeg har til sammen ti år høyere utdanning, og er god i jobben min. Jeg er likevel en skikkelig dårlig lærer for mitt eget barn, og blir helt matt av å se at andre lærere tydeligvis ikke skjønner at det å undervise andres barn ikke på noen måte kan sammenliknes med å undervise eget barn. Relasjonen man har til eget barn påvirker og kan i mange tilfeller ødelegge. Dette er godt dokumentert i forskning. Å snakke om at lærere må multitaske er også helt på trynet. Det er en helt annen form for multitasking, selvfølgelig kan det ikke sammenliknes med å sitte på skypemøter med klienter mens du skal hjelpe ungene dine med oppgaver du kanskje ikke helt forstår selv (jeg har som sagt veldig mye utdannelse og skjønner ikke alltid oppleggene sønnen min får fra læreren sin, fordi han tenker helt annerledes enn meg, og det er faktisk helt normalt). 

Det blir anmodet fra flere hold om å ta hensyn til både dette, og det at barn har utrolig ulike hjemmesituasjoner, når man nå plutselig skal lage undervisningsopplegg til barn som er hjemme. Likevel er det en del lærere, og skoler, rundt om som legger opp til ekstremt ambisiøse opplegg. Jeg ser f.eks. at noen barn får faste oppmøtetider på de digitale læringsplattformene og veldig mye arbeid i løpet av dagen, og det er rett og slett helt absurd. Mange skoler tar heller ikke hensyn til at ikke alle familier har digitalt utstyr som gjør det mulig for alle barna i familien å gjennomføre oppleggene de forventer. Til dere som opplever det vil jeg bare si: si i fra til skolen at det ikke er greit! Og hvis de ikke bryr seg; drit i det. Gjør det dere klarer, det er faktisk ingen krise om ungene skulle ende opp med å gjøre minimalt med skolearbeid denne perioden, ikke engang om det skulle vare helt til sommeren engang. Det er ingen barn som kommer til å få kritiske kunnskapshull av dette.

Denne situasjonen vi er i nå er helt ny og krevende for alle. Det er lov å synes det er dritt. Og det er lov å gjøre det man må for å beholde husfreden i stressende periode der mange av oss er stresset og redde. Og å skulle planlegge for pandemier og krig når man bestemmer hvor mange barn man får? Ærlig talt. Det er seriøst det dummeste jeg har lest her inne noengang.

Anonymkode: ed032...04b

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har en del av dere i overkant ambisiøse lærere til barna, ev. har litt høye krav selv til hva som skal læres de neste ukene? Jeg har faktisk full forståelse både for for foreldre som må på jobb og foreldre som har en type jobb som er lite forenelig med å drive undervisning. Jeg er av de heldige som kan gå litt til og fra så lenge jeg følger opp mail og gjør mine oppgaver, kan også ta unna litt etter leggetid.

Da jeg fikk opplegget for min 3. klassing ble jeg veldig lettet, det var rimelig konkrete oppgaver som går greit for barnet å komme gjennom alene, eller med litt veiledning. Jeg er ingen pedagog så det var fint at jeg slapp på finne på mye selv. 

De har satt opp et forslag til ukeplan, men man kan endre på rekkefølge og ta ting når det passer. Fysisk aktivitet er lagt opp som en bingo der de kan plukke aktiviteter (alt fra just dance til sit ups). Barna skal skrive en kort logg hver dag, foreldrene en kjapp mail på fredag for tilbakemelding om ting som fungerer/ikke fungerer. 

Jeg vet jeg er heldig som har to rolige, selvgående barn (ikke misforstå, de er ikke bedre enn andre barn, men de har definitivt et lynne som passer til denne situasjonen 😄).

Anonymkode: da925...d56

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har svart meg på hvordan vi som IKKE har hjemmekontor men må være tilstede på jobb i helsevesenet skal «følge opp» hjemmeskole? 
Jeg bor alene med mine to og arbeider til minimum kl 16 hver dag nå. Heseblesende hele dagen der vi prøver å finne løsninger og jeg på ingen måte kan holde kontakten gjennom dagen med mine barn.

What to do?

Og før dere foreslår at jeg har mulighet til å få omsorgstilbud fordi jeg har en «kritisk» jobb kan jeg fortelle at det er uaktuelt for meg å sende mitt barn på skole med KUN andre barn av foreldre med STOR smitterisiko... mine barn blir hjemme.

Anonymkode: 73f10...f78

Samme her. Har en på 9 år som blir sittende alene hver dag nå. Vi har allerede blitt pålagt merarbeid og lengre arbeidsdager pga flere ansatte i karantene.

De siste dagene har vært så hektiske at jeg har sovnet i utmattelse når jeg har kommet hjem. Hjemmeundervisning i 2 uker er en ting,  men om dette varer til i værste fall sommer, aner jeg ikke hvordan dette skal gå.

Anonymkode: 4a26b...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, som er lærer, blir ufattelig flau av hvordan andre lærere svare foreldre i denne tråden. Jeg har til sammen ti år høyere utdanning, og er god i jobben min. Jeg er likevel en skikkelig dårlig lærer for mitt eget barn, og blir helt matt av å se at andre lærere tydeligvis ikke skjønner at det å undervise andres barn ikke på noen måte kan sammenliknes med å undervise eget barn. Relasjonen man har til eget barn påvirker og kan i mange tilfeller ødelegge. Dette er godt dokumentert i forskning. Å snakke om at lærere må multitaske er også helt på trynet. Det er en helt annen form for multitasking, selvfølgelig kan det ikke sammenliknes med å sitte på skypemøter med klienter mens du skal hjelpe ungene dine med oppgaver du kanskje ikke helt forstår selv (jeg har som sagt veldig mye utdannelse og skjønner ikke alltid oppleggene sønnen min får fra læreren sin, fordi han tenker helt annerledes enn meg, og det er faktisk helt normalt). 

Det blir anmodet fra flere hold om å ta hensyn til både dette, og det at barn har utrolig ulike hjemmesituasjoner, når man nå plutselig skal lage undervisningsopplegg til barn som er hjemme. Likevel er det en del lærere, og skoler, rundt om som legger opp til ekstremt ambisiøse opplegg. Jeg ser f.eks. at noen barn får faste oppmøtetider på de digitale læringsplattformene og veldig mye arbeid i løpet av dagen, og det er rett og slett helt absurd. Mange skoler tar heller ikke hensyn til at ikke alle familier har digitalt utstyr som gjør det mulig for alle barna i familien å gjennomføre oppleggene de forventer. Til dere som opplever det vil jeg bare si: si i fra til skolen at det ikke er greit! Og hvis de ikke bryr seg; drit i det. Gjør det dere klarer, det er faktisk ingen krise om ungene skulle ende opp med å gjøre minimalt med skolearbeid denne perioden, ikke engang om det skulle vare helt til sommeren engang. Det er ingen barn som kommer til å få kritiske kunnskapshull av dette.

Denne situasjonen vi er i nå er helt ny og krevende for alle. Det er lov å synes det er dritt. Og det er lov å gjøre det man må for å beholde husfreden i stressende periode der mange av oss er stresset og redde. Og å skulle planlegge for pandemier og krig når man bestemmer hvor mange barn man får? Ærlig talt. Det er seriøst det dummeste jeg har lest her inne noengang.

Anonymkode: ed032...04b

Jeg er helt enig med deg i det meste, spesielt mtp hvordan enkelte lærere svarer her. Men jeg er uenig i at det nødvendigvis er galt med oppmøtetid på de digitale plattformene. Vi følger vanlig timeplan. Og det kan vi gjøre fordi vi vet at alle elevene har utstyret de trenger. I vår kommune får alle elevene egen PC, og vi har også sjekket at alle har nett. Vi er en digital skole, så dette er noe vi hadde oversikt over fra før.

Årsakene til at vi har valgt å kjøre timeplan er mange. For eksempel sørger det for at elevene holder fast på rutiner, og at vi unngår at de kjeder seg hjemme på dagtid. Jeg tror også det er viktig med en slags følelse av normalitet, og på den måten kan vi samle hele klassen digitalt, snakke sammen og være i kontakt. Det gjør også at vi lærerne er 100% tilgjengelig i det tidsrommet vi har time, og vi lager opplegg for timer. Det man ikke rakk den timen, får vente til neste dag. Da er det også lettere for oss å tilpasse mengden. På denne måten kan vi også hjelpe elevene å strukturere dagen sin, og forholde seg til en ting av gangen.  Det gjør også at det er lettere for oss å fange opp om noen faller ut. Om noe skulle komme i veien for at eleven kan logge på til riktig tid, så finner vi løsninger på det også. 

Kort sagt, det finnes flere måter å gjøre ting på, og man skal være forsiktig med å dømme kollegaer altfor hardt. 

Anonymkode: e94c5...b7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.3.2020 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Parents of the year..

Anonymkode: da567...0ca

Dette ble skrevet til alle foreldre med barn i Tønsbergskolene i dag. Synes det er en god formulering og viktig presisering. 

(...)

«Selv om skolene sørger for opplegg og legger til rette for opplæring hjemme, er det å hindre spredning av smitte viktigere enn hva elevene får prestert faglig i løpet av disse ukene. Det er derfor ikke nødvendig å presse elevene til å gjennomføre skolens aktiviteter slik at det går utover familiens trivsel hjemme. Dere kan ta kontakt med barnas kontaktlærere om dere trenger råd og hjelp rundt dette.» (...)

-Espen I. Riiser, kommunalsjef oppvekst og læring, Tønsberg kommune.

Anonymkode: 300fd...60b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.3.2020 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Når man har tre skolebarn, blir det 6 timer. Pluss 8 timer vanlig jobb. 14 timer hver dag. Så kommer husarbeid, utetid osv. 

Anonymkode: 9bcae...08e

Trenger ikke å forsvare deg til meg. Jeg støtter alle som prøver så godt de kan, og det er godt nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva med oss foreldre som er kronisk syke, uføre, og sliter med utmattelse? Og som har lese og skrivevansker i tillegg, og da har problemer med leksehjelp? 

Anonymkode: fb123...af6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss foreldre som er kronisk syke, uføre, og sliter med utmattelse? Og som har lese og skrivevansker i tillegg, og da har problemer med leksehjelp? 

Da kommer dere til å miste barna og må gå i fengsel... 

Hva tror du? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og her har det kollapset i dag. Måtte sitte med førsteklassingen da hun ikke kan gjøre nettundervisning selv. Storesøster fikk ikke logget seg inn og vi brukte masse tid på det. Samtidig er det forventet at jeg leverer en rapport til møte kl 12. Jeg kommer til å bli utbrent før uka er omme, har allerede blitt satt under utredning for ME før jævelskapet startet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Og her har det kollapset i dag. Måtte sitte med førsteklassingen da hun ikke kan gjøre nettundervisning selv. Storesøster fikk ikke logget seg inn og vi brukte masse tid på det. Samtidig er det forventet at jeg leverer en rapport til møte kl 12. Jeg kommer til å bli utbrent før uka er omme, har allerede blitt satt under utredning for ME før jævelskapet startet. 

Her sitter jeg og prøver å tvinge en seksåring som HATER å lese til å spille inn leseleksa si, mens toåringen hyler fordi han vil ha oppmerksomhet. Og om 30 minutter våkner hun på 2 måneder og skal ammes. Har nettopp byttet bleie på én med den andre sovende i bæresele, og da løp selvfølgelig seksåringen på rommet sitt for å leke... for jeg satt ikke og overvåket lenger... 

Vi startet med "skolen" 08:00, måtte ha en timeout 10:00 fordi eldste ble så frustrert at han slo og sparket.... og akkurat nå er vi gjennom 1/3 av dagsplanen, minus lekser.... 

Anonymkode: 6cbb8...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.3.2020 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som er kronisk syke og ikke har mulighet til å følge opp dette? Eller de som må på jobb? Eller de foreldre som sliter med lese og skrivevansker? 

Ikke få barn om man har nok med seg selv!

Anonymkode: bdce1...6ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke få barn om man har nok med seg selv!

Kan bli syk etter man har fått barn også

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her sitter jeg og prøver å tvinge en seksåring som HATER å lese til å spille inn leseleksa si, mens toåringen hyler fordi han vil ha oppmerksomhet. Og om 30 minutter våkner hun på 2 måneder og skal ammes. Har nettopp byttet bleie på én med den andre sovende i bæresele, og da løp selvfølgelig seksåringen på rommet sitt for å leke... for jeg satt ikke og overvåket lenger... 

Vi startet med "skolen" 08:00, måtte ha en timeout 10:00 fordi eldste ble så frustrert at han slo og sparket.... og akkurat nå er vi gjennom 1/3 av dagsplanen, minus lekser.... 

Anonymkode: 6cbb8...ed5

Hvorfor så mange barn, du burde stoppet på 1!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan bli syk etter man har fått barn også

Også noe man skal tenke på!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal få barn fordi det er til barnets beste at den personen blir en forelder. Ikke fordi man kan pule, og man vil ha en levende dukke, slik man vil ha en hund.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også noe man skal tenke på!

Du bare fyrer nå. Fritidsproblemer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjør så godt vi kan. Hva tror du? 

Anonymkode: 563ec...81b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bare fyrer nå. Fritidsproblemer 

Jabb og jobb, hørt om det?

Sur du nå. Tidsklemma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir så irritert på alle som setter jobben før barna i denne situasjonen. De kan ikke gå for lut og kaldt vann den neste måneden!

Jeg har 3 barn, på 1, 4 og 6 år. Gjorde unna mandagens arbeid på lørdag og søndag, sånn at jeg kan ta vare på barna mine i dag. Mannen og minsten var med på de første timers "hjemmeskole" (fysisk fostring i skogen og friminutt på lekeplass). Så gikk minsten og la seg og han far gikk på hjemmekontor. 

Nå spiser ungene lunsj og hører på lydbok, så skal vi straks ha engelsk.

Fra og med i dag går 4åringen i første klasse sammen med 6åringen, og vår skoledag varer fra klokka 09.00 - 14.00, med mange gode pauser.

Noe skolearbeid kommer fra lærerne på skolen, mens det meste kommer fra meg. Rutiner er alfa omega for mine.

Anonymkode: 1025f...bfb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir så irritert på alle som setter jobben før barna i denne situasjonen. De kan ikke gå for lut og kaldt vann den neste måneden!

Jeg har 3 barn, på 1, 4 og 6 år. Gjorde unna mandagens arbeid på lørdag og søndag, sånn at jeg kan ta vare på barna mine i dag. Mannen og minsten var med på de første timers "hjemmeskole" (fysisk fostring i skogen og friminutt på lekeplass). Så gikk minsten og la seg og han far gikk på hjemmekontor. 

Nå spiser ungene lunsj og hører på lydbok, så skal vi straks ha engelsk.

Fra og med i dag går 4åringen i første klasse sammen med 6åringen, og vår skoledag varer fra klokka 09.00 - 14.00, med mange gode pauser.

Noe skolearbeid kommer fra lærerne på skolen, mens det meste kommer fra meg. Rutiner er alfa omega for mine.

Anonymkode: 1025f...bfb

Jeg kan ikke gjøre jobben min på søndag og mandag når jeg må sitte i møter og ha utredninger som skal være ferdig kl 14. Det er krisesituasjon på jobb nu. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...