Gå til innhold

Foreldre pliktig til å være «lærer» for barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk får flere barn enn de klarer å ta seg av når de virkelig må 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: da567...0ca

Ja, for alle skal ha i tanken pandemi og krig. 

Anonymkode: 9bcae...08e

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, for alle skal ha i tanken pandemi og krig. 

Ja faktisk det må man, med mindre man er naiv. 
Dessuten er ungene dine hovedsakelig ditt ansvar og ikke lærerne sine!

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men HI har jo rett da. Dette handler ikke om latskap. Har selv hjemmekontor der jeg skal jobbe normal arbeidsdag. Har også tre barn som er så små at de IKKE sitter stille og løser oppgaver på nettet hvis ingen passer på dem + hjelper dem. De tre har selvsagt ulike opplegg, så svært vanskelig å hjelpe alle samtidig. Mannen har ikke mulighet til å bidra. 

Dagen går rett og slett ikke opp. Men vi gjør det beste ut av det. 

Så spar moralismen din, du og alle dere andre, som kun er opptatt av å fremstå som #solidariske og #perfekte. 

Anonymkode: 7e20b...4c6

Jeg leker ikke perfekt, jeg er perfekt på min egen måte :)  Samme som deg og alle andre!  Så det her handler ikke om hvem som er perfekt eller ikke. 

Jeg har grøt i håret og er så sliten at jeg snart faller sammen. Men jeg skal fortsatte sette meg ned med noe jobb siden hele dagen gikk til ungene. Men det tar jeg som en selvfølge, for det er mine barn ! 

Har man valgt å sette barn til live så må man faktisk stå på, selv når man ikke orker! 

Anonymkode: 07cb7...37d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5., 7. og 10. klasse. Har også et barnehagebarn som jeg må tilbringe tid med i løpet av dagen. Mareritt. 

Disse barna er såpass store, at her tenker jeg det egentlig burde holde at du får dem opp, passer på at de setter i gang og titter innom innimellom. Skolene skal jo ikke bare pøse på med lekser, vi skal også følge opp elevene og være tilgjengelig. Jeg er lærer på ungdomsskole, og vi følger timeplanen. Det betyr at jeg skal følge opp det faglige i skoletiden, men det er fint om foreldrene passer på at ungene ikke melder seg ut. 

Anonymkode: e94c5...b7f

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle skal ha krig og pandemi i tankene, vil absolutt ingen få noen barn. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmmm. Kanskje noen begynner å sette enda mer pris på lærere og den jobben de gjør? 
Tenker spesielt på dem som skal forstyrre læreren på lærerens fritid om alle slags trivialiteter; «Morten finner ikke gymbagen sin», «Du må passe på at Nina spiser opp hele matpakken sin», osv. 

Anonymkode: 7a780...7e0

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er naiv hvis man får barn i Norge og ikke har gjort scenarioberegninger ift krig og pandemi????

Dagens 😂😂😂

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5., 7. og 10. klasse. Har også et barnehagebarn som jeg må tilbringe tid med i løpet av dagen. Mareritt. 

Du har vel krav på omsorgspenger pga yngstemann, så hva med å jobbe halve dager?

Anonymkode: fe659...224

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tre barn i barneskolealder og skal selvfølgelig gjøre mitt beste for å følge opp skolegangen de neste ukene. Men ja, det blir tøft. 

Anonymkode: e96bb...53e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som er kronisk syke og ikke har mulighet til å følge opp dette? Eller de som må på jobb? Eller de foreldre som sliter med lese og skrivevansker? 

Anonymkode: fb123...af6

Vi gjør som de fleste av oss får beskjed om å gjøre, når man har barn med andre behov. 

Vi gjør det som fungerer best for oss. 

Vi har i hvert fall aldri fått beskjed om å gjøre som alle andre og følge alle andre "vanlige". 

Om læreren ikke forstår dette så forstår teamet bak oss dette. 

Anonymkode: 300fd...60b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man er naiv hvis man får barn i Norge og ikke har gjort scenarioberegninger ift krig og pandemi????

Dagens 😂😂😂

Poenget er vel: ikke få flere barn enn du klarer ta vare på 

Faller hele hverdagen sammen fordi du ikke har pass til barna, eller det er så uoverkommelig å sørge for at de gjør lekser, så har en kanskje for mange 

Helt ok at vi er i en helt uforutsett og ny situasjon, men ærlig talt. Ta nå ansvar for de barna du får. 

Hilsen tobarnsmor 

Anonymkode: 0503b...206

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel krav på omsorgspenger pga yngstemann, så hva med å jobbe halve dager?

Anonymkode: fe659...224

Det er bare 10 dager. Jeg har nøkkelstilling og blir da nødt til å gjøre de samme oppgavene på halve tiden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Faller hele hverdagen sammen fordi du ikke har pass til barna, eller det er så uoverkommelig å sørge for at de gjør lekser, så har en kanskje for mange 

Helt ok at vi er i en helt uforutsett og ny situasjon, men ærlig talt. Ta nå ansvar for de barna du får. 

Hilsen tobarnsmor 

Forskjell på lekeser og 5 timer undervisning inkl. Aktivitet. 

Alle barn er forskjellige. 

Og å kunne få barn og ta stilling til om en har barnepass i en situasjon som dette er latterlig.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med oss som er kronisk syke og ikke har mulighet til å følge opp dette? Eller de som må på jobb? Eller de foreldre som sliter med lese og skrivevansker? 

Anonymkode: fb123...af6

De med lese og skrivevansker har allerede teknologi de bruker for å lette egen hverdag.

Anonymkode: c52a8...f7f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er som forelder nødt til å besørge en opplæringsplikt. Når opplæringen ikke skjer på en skole, har man som forelder ansvar for at undervisning i hjemmet er adekvat.

Opplæringen trenger ikke skje på en viss måte eller følge et fast program, men kunnskapsmålene i læreplanen er mål for hva elever skal kunne på ulike trinn.

Kommunen plikter å føre tilsyn med hjemmeundervisning. I dette tilfellet har skolene meldt at de fører daglig tilsyn med elevene fordi det stilles krav til framgang når barnet undervises utenfor skole.

Hos oss er det "skoletid" fra 0830 til 1400 for begge bonusbarna. Siden jeg er hjemme med de har jeg lagt opp til at vi skal følge undervisningen i størst mulig grad som da foregår over video. Vi må også ta over hu at det kan læres via praksis, bl.a kan man lære matematikk ved baking og matlaging.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen tobarnsmor 

Ærlig talt meg her og der... Jeg tror alle her er i stand til å ta ansvar for de barna man har. 

Det vi diskutere her er noe helt annet. Nemlig i hvilken grad det forventes at foreldre skal ha ansvar for opplæring og undervisning av sine barn. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte litt på dette da skolene stengte. Så jeg har brukt en dag på å raske sammen en liten lenkesamling med nyttige nettressurser for de som studerer historie eller litteratur. Det er selvsagt ingen perfekt side, men det var det jeg kunne få til uten særlige kode-kunnskaper. 

Homeschooling.no

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt meg her og der... Jeg tror alle her er i stand til å ta ansvar for de barna man har. 

Det vi diskutere her er noe helt annet. Nemlig i hvilken grad det forventes at foreldre skal ha ansvar for opplæring og undervisning av sine barn. 

Foreldre har 100% ansvar.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fjerdeklassing. Vår skole har gitt beskjed om at de skal gjøre skolearbeid som er estimert til 3 timer hver dag. Av disse 3 timene forventes det at vi jobber med matte, norsk (lesing) og engelsk i minst en halvtime hver dag i hvert av disse fagene. Den resterende tiden kan brukes litt mer fritt på enten å forsterke et av de tre overnevnte fagene, eller på andre fag de har. Det eneste kravet var at de skulle ha gjort Noe innen alle fagene de har i løpet av hjemmekarantenen. 

Vi ble også oppfordret til å være kreative, og at hjemmeskole ikke bare bør dreie seg om at barna holder på med tunge oppgaver i 3 timer hver dag. Eksempelvis kunne enkelte brettspill som krever litt regning eller yatzi som være noe av matteundervisningen. Jeg synes dette høres greit ut foreløpig egentlig. Jeg ble også litt lettet over at vi ikke har noen innloggingstider som jeg ser flere har. Grunnen til at vår skole ikke har valgt å innføre faste innloggingstider er fordi de synes det er viktig at hver familie bestemmer når skolearbeidet skal gjøres selv etter hva som passer best.

Endret av mammamora90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, FluffyChix skrev:

Foreldre har 100% ansvar.

Tror ikke HI har problemer med å ivareta barna. Man må ikke følge opp skole 100% i disse tider for å ta ansvar. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...