Gjest redd Skrevet 13. juni 2005 #1 Skrevet 13. juni 2005 Jeg har alltid slitt med å organisere min egen økonomi. Jeg har angst for regninger og brev, sliter med å få åpnet, sortert og betalt. Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg kan få organisert min privatøkonomi? Hvordan gjør dere det? Jeg trenger helt konkrete, praktiske tips på hvordan man skal gjøre dette enklest mulig. Har tilgang på nettbank. Jeg er redd for å miste kontrollen om jeg har for mange regninger på fast trekk. Hvor mye er da igjen på konto når alt er trukket? Har jeg nok penger til mat igjen? Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å få full oversikt. Er livredd for å sjekke kontoen og se at det er tre uker til lønn og ikke en krone igjen til mat. Eller å få en regning/utgift som må betales med en gang, og så kan jeg ikke det. Jeg har ikke mye penger, veldig stram økonomi. Hadde sikkert trengt noen som kunne hjelpe meg med dette, men skammen er for stor.
Gjest Lea Skrevet 13. juni 2005 #2 Skrevet 13. juni 2005 Det kan hjelpe å ha en regningskonto der alle regninger blir trukket fra. Regn ut hvor mye du har i utgifter på en vanlig måned og legg på litt. Dette beløpet overfører du til regningskontoen hver måned, dagen, samme dag som du får penger inn. Ha gjerne et fast trekk fra lønnskontoen. På denne måten har du oversikt over hva som er igjen av penger til forbruk. På regningskontoen kan du ha faste trekk/autogiro, for det trekkes uansett ikke av lønnskontoen din. Og når regningskontoen er tom, så er den tom og regningen står ubetalt til neste lønning. Hvis du ikke ser at det er penger igjen på lønnskontoen da. Skaff deg en brevhylle med to (eller flere hyller). I den nederste legger du alle regningene dine. På lønningsdagen sorterer du ut de som må betales før neste lønning. Resten lar du ligge eller legger inn med forfall neste måned. Husk å legge av en sum til uforutsette utgifter. Gjerne på regningskontoen. Ikke bruk av disse pengene uten at det er helt nødvendig.
Gjest redd Skrevet 13. juni 2005 #3 Skrevet 13. juni 2005 Jeg hadde det slik en gang tidligere, med egen regningskonto. Så hadde jeg feilberegnet. Det skjer fordi jeg stresser noe forferdelig med regninger, blir fysisk og psykisk uvel når jeg må holde på med disse tingene. Resultatet ble at etter et par dager trakk banken, etter at andre regninger var betalt, lånet mitt som jeg har i samme bank, fra lønnskontoen. Resultat: Ingen penger til mat i flere uker...
Gjest Lea Skrevet 13. juni 2005 #4 Skrevet 13. juni 2005 Da har du ikke regnet riktig. Banken vil selvfølgelig ha pengene du skylder dem, men om du avtaler med dem at dette skal trekkes fra regningskontoen, så gjør de det. Sørg for at forfall på lån er samme dag som penger kommer inn, slik at lånet trekkes først. Det virker som du har for mange utgifter i forholdt til lønn. Er det ikke noe du kan spare inn på? Eller har du mulighet til å skaffe deg en ekstrajobb? Regninger er ikke noe problem, så lenge du har penger til å betale dem. Og om du har en egen konto til regninger, så slipper du jo å se så mye til dem. Sett av en halvtime et par ganger i måneden til å legge dem inn i nettbanken, så er du ferdig med saken. Du kan jo prøve å sette opp et enkelt budsjett også. Da er det lettere å beregne riktig.
Gjest gaja ii Skrevet 13. juni 2005 #5 Skrevet 13. juni 2005 jeg har bare tilfeldige deltidsjobber og må derfor prioritere sterkt mellom regningene; hvilke er det billigst å få purring på osv; men istedefor å bli stresset av det har jeg lært meg å få en god følelse når jeg betaler en regning. Ja det er mange igjen, men nå har jeg betalt akkurat denne, og det er bra! Og de gangene jeg har penger er det utrolig deilig å betale unna alle de regningene som har hopet seg opp Når det gjelder matkriser så sørger jeg alltid for å ha noe boksemat, knekkebrød, pasta og mel i huset, pluss at jeg har en småpengeboks. Nå er det heldigvis en stund siden sist jeg måtte betale bussen med bare femtiøringer Jeg har en hylle til ubetalte regninger, og så har jeg en skikkelig fin boks til betalte regninger. Det er liksom en liten bonus hver gang jeg kan legge en regning ned på plassen sin i boksen. (dessuten er den veldig kjekk å ha når man stadig vekk får purringer og må holde oversikt over hva som faktisk er betalt) Du kan sikkert få mye bedre råd fra folk med virkelig økonomisk sans her inne, men jeg tenkte det kunne være greit å få vite hvordan andre blakke rotehuer klarer å la være å bli stressa
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #6 Skrevet 13. juni 2005 Jeg samler opp regninger til lønningsdagen, når lønna kommer inn på konto så setter jeg meg ned med nettbanken og betaler alt jeg kan. Kommer det flere regninger etter lønningsdagen får de vente til neste gang hvis ikke jeg tilfeldigvis har råd når de kommer. Da kan jeg leve på resten av pengene, og slippe å tenke på regningene. Jeg henger opp alle regningene mine godt synlig på en korketavle på kontoret, så er det ikke til å unngå at jeg ser dem. Nå for eksempel fikk jeg lønning på fredag som var, og tavlen er tom. Skikkelig deilig. Kontoen er jo ikke like full, men samvittigheten er god. Forresten så må jeg bare si at jeg ikke klarer tanken på avtalegiro, at de bare skal trekke penger rett fra kontoen. Nei, det vil jeg ikke ha noe av. Jeg vil ha giroen i hånda, sånn at jeg kan skrive Betalt og dato på den og sette den i permen sin. Mulig at jeg er gammeldags, men litt kontoll vil jeg ha.
Gjest kenneth Skrevet 13. juni 2005 #7 Skrevet 13. juni 2005 De fleste har vel en såpass ryddig økonomi at det er mulig å planlegge litt. Selv benytter jeg et Excel-ark hvor jeg har alt plottet inn - men man kommer jo langt med et A4-ark og en penn :-) Er man riktig så strukturert, fører man også opp når neste regning forfaller. På den måten kan man ha full oversikt over hva som faller inn under den neste lønningsposen. Jeg summerer inntektene og trekker fra utgiftene. Differansen blir da disponibel inntekt. Enkelt og greit. Jeg har en brukskonto og en regningskonto. Ting som telefon, TV-lisens, månedskort, boliglån, etc. er jo bortimot faste kostnader. Er det månedlig forfall (noe jeg foretrekker), er det bare å plotte inn i regnearket. Er det kvartalsvis, deler du bare summen opp i 3 og setter av penger på regningskontoen. Kanskje ikke så relevant, men jeg har ei dokumentmappe som jeg tar vare på alt av kvitteringer. Avtalegiro og den slags holder jeg meg langt unna. Liker å foreta transaksjonene selv. Får mer oversikten da føler jeg. For en som har null kontroll/er ustrukturert fremstår jeg muligens som litt fanatisk. Sannheten er jo at dette er "genialt enkelt, ganske enkelt genialt". Og matematisk er det jo på barneskolenivå. Det er jo snakk om enkel aritmetikk. Pluss og minus stort sett. Har du fått nok tips til å starte et nytt og bedre liv? (Det hører jo også med til historien at det er langt enklere å styre med økonomien når den er romslig...)
Gjest porselen Skrevet 14. juni 2005 #8 Skrevet 14. juni 2005 Jeg har også et regneark hvor jeg fører opp inntekt og utgifter,og hvor jeg får fram hva som er disponibelt til mat og annet resten av måneden. Etter hvert så ser du klart når de enkelte utgiftene dukker opp, jeg har plottet inn strøm og telefon på de månedene hvor de dukker opp. Jeg har ingen egen regningskonto, men jeg har egne konti som jeg overfører sparepenger til. Har du noen regninger som du betaler et fast beløp hver måned så kan du legge inn dette som fast betaling fra et gitt tidspunkt og fram til et gitt tidspunkt. Regninger som ikke kommer som e-faktura blir hengt opp på en korktavle. Men stort sett legger jeg dem inn på nettbanken etter hvert som de kommer. Det er vanskeligst med en gang du starter opp med et budsjett, men etterhvert som du tar tak i det blir det lettere og til slutt blir det en vane. Lykke til!
Gjest blåveis ikke innlogget Skrevet 14. juni 2005 #9 Skrevet 14. juni 2005 1: "regninger" er bare betalinger akkurat som andre kjøp.. du må se på dine hva dine kostnader til ulike ting er etter hva de er og hvor nøvendige de er osv, ikke på hvilken måte de betales (om de er kontantkjøp el regninger f.eks) 2. å utsette betalinger gir deg ikke bedre råd, stikk motsatt. Dersom du er i en situasjon der du "prioriterer regninger etter purregebyr" bør du snarest gå gjennom økonomien din. 3. å leve over evne gjør ingen lykkelige. selv om du må redusere levestandarden din betraktelig vil du garantert få det bedre når du har fått satt økonomien i system 4. Du kan organisere deg med flere kontoer, avtaler med banken osv osv, men det det bunner ut i er at du må ha OVERSIKT og KONTROLL over hva du bruker pengene dine på.. Hva trenger du og hvor mye koster det. Jeg lever også i et usikkert vikariat og har mindre å rutte med nå enn da jeg levde på studielån, så jeg vet hva jeg snakker om.. Det er hard, men det blir ikke det spor bedre av purregebyrer og dårlig oversikt. Lykke til!
aline Skrevet 14. juni 2005 #10 Skrevet 14. juni 2005 jeg har alltid vært fryktelig lite økonomisk, og har flere ganger levd på knekkebrød og syltetøy + pasta og ketchup på sisten av lønna.... men har ordnet meg så jeg har jernkontroll nå, og det gjør jeg slik: Jeg fører, skriftlig, budsjett hver måned. noen dager før lønning setter jeg meg ned og skriver ned hvor mye jeg kommer til å få inn i lønn. så fører jeg opp alle faste utgifter jeg vet jeg har, og evt andre poster om jeg vet jeg får regninger som ikke er faste også. det totale beløpet for alle månedens regninger settes med fast trekk direkte til regningskonto med overføring samme dag som lønn kommer inn. så legger jeg inn regninger her fortløpende når de kommer og vet da at det er nok penger der til alle. så setter jeg opp hvor mye jeg har igjen etter regninger er trukket, da vet jeg hva jeg har å rutte med den måneden. deretter setter jeg ett beløp til sparing som også trekkes da automatisk den dagen jeg får lønning. nederst på budsjettet setter jeg opp det beløpet jeg faktisk har igjen til mat og bruk den måneden, deler det på antall uker, og også ned i antall dager, og lar det kun stå ukesbudsjett på brukskontoen!! resten av månedsbudsjettet setter jeg på en annen konto som jeg overfører tilbake fra hver uke. etter at jeg begynte med å gjøre det så ufattelig nøye, så har jeg stort sett alltid penger til overs også siste uka før lønn, og det er kjempedeilig! er ikke like flink bestandig da... så innimellom så snikes det nok litt på neste ukes budsjett... men det taes aldri fra regningskontoen!
MiniMjau Skrevet 14. juni 2005 #11 Skrevet 14. juni 2005 Jeg var i en sånn situasjon tidligere da jeg gikk fra en meget godt betalt jobb til en som var mindre godt betalt. Ting gikk litt over styr og jeg turde ikke sjekke konto eller åpne brev. Heldigvis: Jeg brukte IKKE mer penger enn jeg hadde og jeg hadde heller ikke kredittkort. Jeg måtte bare face trollet. Logga meg på nettbanken. Jeg kutta i "unødvendige" kostnader som dyre mobilabb., avisabb., kjøp av tull og fjas, uteliv osv og prioriterte faste kostnader og regninger først. Jeg brukte Excel til å få oversikt over hvilke utgifter jeg har hver måned. Det er ikke så veldig arb.krevende, de fleste måneder er jo helt like. Studielån-avdraget har jeg delt i tre og betaler inn hver mnd. Før betalte jeg inn hele avdraget når det kom, så måtte jeg hente meg inn igjen de neste 2 mnd før neste avdrag skulle betales. Forferdelig. Eneste jeg roter med nå er når strømregninga kommer men den er uansett aldri stor. :-) Jeg har en lønns/regningskonto hvor huslån, studielån, BSU-sparing og SATS medlemskap blir trekt automatisk. Resten betaler jeg selv i nettbanken. Jeg setter over forbrukspenger til Skandiabanken(gratis å dra kortet) hver måned som går til mat, transport, klær og kafe/uteliv. Et par-tre tusen i mnd bruker jeg på det.
Gjest money Skrevet 14. juni 2005 #12 Skrevet 14. juni 2005 Budsjett er fint (selv om de kan være litt deprimerende når det blir mindre igjenn ann man hadde tenkt) og regningskonto som andre har tipset om. Her er et du bare kan legge inn verdiene i http://www.dinepenger.no/assets/13969/Maan...budsjett_ny.xls Har du for lite igjen i bunn, må du bare begynne å se hva du kan unnvære - surt mens man holder på, men deilig å ha kontroll når man får orden på ting! Lykke til!
Imax Skrevet 14. juni 2005 #13 Skrevet 14. juni 2005 Første bud er selvsagt å få oversikt over inntekter og utgifter. Og da bør du være utrolig streng med deg selv og følge opp. Dårlig råd betyr ikke nødvendigvis at du ikke har kontroll over økonomien. Jeg har faktisk aldri hatt så stålkontroll på økonomien min som da jeg var fattig student, nettopp fordi det var mye ut og lite inn. Sett opp budsjett og før opp alle utgifter du har. Og så må du selvsagt føre regnskap! Når du er ute og kjøper noe, skriv det opp. Det er som mat, når du alltid skriver opp det du spiser, spiser du mindre. Da får du også oversikt over hva du bruker penger på. Hvor kan du kutte? Kjøper du alltid en avis på vei til jobb sammen med en kaffe? Er du bokklubbmedlem og abonnerer på mange blader? osv. osv. osv. Utrolig hvor mye rart man bruker penger på som man egentlig aldri registrerer. Og selv små summer blir store. Hvis du i utgangspunktet har kaos, begynn i det små. Sett av 10-15 minutter hver dag i begynnelsen, så vil du se resultater. Gå inn på nettbanken hver dag, så ser du hva som skjer og hvor mye du har. Sjekk denne siden, den er litt amerikansk, men har mange gode poenger. Lykke til! D
Gjest abel-babel Skrevet 14. juni 2005 #14 Skrevet 14. juni 2005 Her er også et hefte med noen gode tips: http://www.flylady.net/images/FACE2004.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå